Hallo Paul (PCH).
Eergisteren is er bij mij een monteur langs gekomen van Electrolux (AEG). Ik had afgesproken dat er voor 25 euro een onderzoek/advies zou plaatsvinden. Er zou dan aangegeven kunnen worden hoeveel de reparatie zou gaan kosten. Volgens monteur kan E54 aan een aantal zaken liggen; 1 relais valt af, dan zou hij het helemaal niet meer moeten doen; 2 de motor, volgens de monteur had hij al heel wat gelopen (mi onzin, hij heeft hem niet uitgelezen, hij geeft aan dat 3/4 draaien pw het gemiddelde is, wij doen er 6/7 pw. 3a4 is volgens mij in een Nl gezin nooit het gemiddelde en dan nog, 3,5 jaar en dan versleten mag met deze aantallen mi niet). Een nieuwe motor kost 120 euro maar wordt meestal gelijktijdig met de printplaat (nakedboard 143 euro) vervangen. Ook de printplaat zelf kan kapot zijn. Hij raadt aan om nooit de motor en printplaat te vervangen bij een apparaat van 3,5 jaar. Dan kan je beter een nieuw toestel kopen. 3 Ook de condensator kan op zijn. Omdat deze maar 11 euro kost heb ik die laten vervangen. Volgens de monteur krijgt de motor daardoor weer wat extra power en het moet gezegd, tot nu toe werkt hij weer naar behoren. Misschien voor jou ook te proberen. Deze condensator zit in mijn toestel aan de rechterzijde (gezien vanaf voorzijde) vlak bij de motor. Het is een ronde cilinder met daaraan een paar stekkertjes/snoertjes. De stekkertjes moeten eraf en daarna kan hij met een schrovendraaier uit de "fitting" gewipt worden. Had ik achteraf zelf ook makkelijk kunnen doen. Nu heb ik het hem, mede omdat ik niet wist waar hij zat en hoe lastig was om hem te vervangen, laten doen. Achteraf niet handig want nu was ik naast een kwartiertje arbeidsloon (had ik ingecalculeerd) ook gelijk voorrijdkosten kwijt (43 euro excl btw). Dus alleen een prijsopgave maken kost 25 euro, dan rekenen ze geen voorrijdkosten, maar als tijdens hetzelfde bezoek er gelijk wat gedaan wordt dan worden er voorrijdkosten in rekening gebracht. De term glijband was hem niet bekend;veranderde hij in spanband, dat is de band die de motor met de trommel verbind. Die was bij mijn machine nog prima.
Hopenlijk heb jij er nog met deze tip ook nog iets aan.
Succes
Paul (PDR)