Siemens vaatwasser geeft rare foutcode

Ferry D.

  • #1
De vaatwasser se64a560/42 blijft continue schoon water direct doorpompen .
hij doet dit direct na het aanzetten met de aan - uit schakelaar en het maakt niet uit of de deur dicht is of open.
Er komt een code in beeld die lijkt op nn maar het is niet helemaal duidelijk en ik heb ook al eens een 188 gezien.
Ik heb de unit helemaal geopend en ook de print uitgebouwd. Op de print is verder niks te zien eigenlijk, ook de solderingen bekeken en daar zag ik ook niks aan .
Ben erg benieuwd naar wat tips om verder te kunnen zoeken. De foto geeft de rare code aan.

C619677C-78F7-41FD-8D55-5B678121F3D7.jpeg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Waterdetectie bodemplaat.
Draadbreuk/kortsluiting kabelboom naar deur op scharnierpunt.
 
  • Like
Waarderingen: Ferry D.

HBH

  • #3
Kan komen door de lichtinval of een slechte display maar ik krijg de indruk dat daar "hh" staat. Wat dat ook moge betekenen.
(Siemens is niet zo erg gul met het vermelden van foutcodes in de handleiding)
Ondertussen zie ik dat er al gereageerd is.
 
  • Like
Waarderingen: Ferry D.

Ferry D.

  • #4
Helaas is het niet de bekabeling of water onderin de behuizing. Wat is de kans dat het de stuur module is?
zijn deze modules nog ergens te koop mogelijk ?
 

Ferry D.

  • #5
Kan dit ermee te maken hebben? En hoe maak ik zoiets schoon? Het lijkt een gesloten systeem

image.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ferry D. schreef:
zijn deze modules nog ergens te koop mogelijk ?
Ja, die zijn nog te koop.
Bij Siemens zelf,
explosietekeningen van dit model
Bestelnummer 00490487, onderdeel kost 200 Euro.
Dat ga je naar mijn mening niet meer uitgeven voor een 20 jaar oud apparaat.
En dat terwijl je helemaal niet zeker bent of het inderdaad aan de stuurmodule ligt en elektronische onderdelen in het algemeen uitgezonderd zijn van retourrecht...

De oorzaak lijkt me eerder te zoeken in een defecte schakelaar van het niveausysteem.
Tekening 6/4, onderdeel 165256 links onder in de tekening (als ik me niet vergis dat dat de overloopschakelaar is).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Ja het kan problemen geven maar niet het vullen en afpompen met geopende deur.

Dit schoonkrijgen is een klusje van de lange adem.
Ikzelf laat er chloorbleek inlopen en dan schudden.
Er zijn ook die op een strategisch punt een gaatje boren en dit weer afdichten met een dopje of tape.
Het is onderdeel van de hevelonderbreking van de afvoerpomp.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ferry D. schreef:
Kan dit ermee te maken hebben?
In dit geval denk ik dat het er niets mee te maken heeft.
Dat is de beluchting van het afvoersysteem.
Maar het moet wél schoon, want geeft andere problemen.

Plaats eens een (paar) foto(s) van het niveausysteem, dat zit onder het labyrint.
Graag zonder die flap die de boel afdekt.
 

Ferry D.

  • #9
Hierbij 2 nieuwe foto’s

image.jpg image.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Er bestaat voor deze serie vaatwassers een hele rij reparatiehandleidingen, wel allemaal in het Duits (maar vaak met overvloedige afbeeldingen erin).





 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als deze schakelaar blijft hangen of defect is, blijft de besturing denken dat de vlotter geactiveerd is (rode stang zit dan omhoog):

image.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Overigens ziet het niveausysteem (Duits: Gebersystem) er niet heel ernstig vervuild uit (voor zover van zo'n foto te zien). Heb het wel beroerder gezien. Maar het geheel zal toch schoongemaakt moeten worden. Zie de links naar de reparatiehandleidingen in antwoord #10.

Ik raad je zonder meer aan om de 'Universalanleitung' eens door te lezen.
 

Ferry D.

  • #13
Dankjewel Kees, die explosie tekening werkt helaas niet die link. Dan zou ik even kunnen kijken waar dat niveau schakelaar zit.
mij soldeer nog wat punten opnieuw in de stuurmodule maar meer doe ik niet aan de module. Hoop dat het de niveau schakelaar is dan. Kan het ook een verstopping zijn ergens in het systeem ?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ferry D. schreef:
Kan het ook een verstopping zijn ergens in het systeem ?
Dan zit de verstopping in het niveausysteem of in de geribbelde slang van niveausysteem naar filtereenheid.
Alles beschreven in de Universalanleitung, ongeveer vanaf blz. 16. De ribbelslang is daar nr 7 in de foto's.
De vlotterschakelaar is daar nr. 6.
 

Ferry D.

  • #16
De schakelaar is het niet, die meet ik netjes
Ga nog eens naar slangen kijken
 

Ferry D.

  • #17
Goedemiddag, beschikt er iemand over het elektrische schema van dit apparaat om te bekijken waarom de pomp blijft lopen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #18
Schema's van Siemens vaatwassers worden door de fabrikant niet vrijgegeven en staan daarom ook niet ter beschikking op het Internet.

Wat je wel kunt doen is kijken op de site 'Schaltpläne' van Kupperbusch. Die is blijkbaar wat makkelijker met publiceren van schema's en diverse modellen vaatwassers van dat merk komen uit de BSH fabrikage (BSH= Bosch/Siemens etc).
Kijk daar dan dus onder het hoofdstuk "Geschirrspülautomaten".

De schema's van modellen waarvan het 'Produktionsnr.' (2e kolom) begint met SRIK zijn (voorzover ik even snel heb bekeken) allemaal uit BSH fabrikage. Jouw vaatwasser moet in elk geval van de GV630 generatie zijn, dat zijn de meeste vaatwassers aldaar ook. Mijn indruk is, dat het schema van de IG 448.3-16 een heel eind in de buurt moet komen van dat van jouw machine, maar controleren kan ik dat niet, want ik beschik niet over een schema daarvan. Dus verder is het aan jou om te in te schatten wat het meest in de buurt komt.

Heb je in elk geval een leidraad en voorbeelden hoe zo'n machine elektrisch opgebouwd is en er staan ook veel foutcodes en testprogramma's bij. Wees wel voorzichtig met testprogramma's, want daarmee kun je ook verkeerde codes invoeren, waardoor de besturing ineens voor een heel ander model geconfigureerd wordt en dus niet meer werkt.

Ik heb overigens zelf geen ervaring met in detail foutzoeken in zo'n schema!

Succes!
 
  • Like
Waarderingen: Ferry D.

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #19
Toestel van over de 15 jaar oud en is gewoon op.
188 in beeld of andere rare getallen is defecte besturing stonden ze om bekend.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu