Oude dennenhouten schaaldelen reinigen voor nieuw plafond

Bart ott

  • #1
Hallo
op een oude schuur zitten als verdiepingsvloer dennen houten schaaldelen van ca 7 meter lang, ca 25 tot 40 cm breed. Dat varieert een beetje. Ze zijn ca 2 of 2,5 cm dik.
Deze schaaldelen zijn al zeker 50 jaar oud en vies (stro resten eraan vast op enkele plekken). Eronder hebben varkens gestaan. De afgelopen 10 jaar al niet meer.

De schuur wordt afgebroken. De schaaldelen willen we wel gebruiken als plafond in de woonkamer (ca 5x6 meter). De schaaldelen willen we dan afspuiten (hoge druk reiniger). Nadien in een loog-bad om ook de mogelijk houtworm kwijt te zijn en de planken echt goed schoon te krijgen.

Is dit een verstandige keus? Heeft iemand er een andere/betere kijk op? Andere adviezen. Ik hoor het graag.

Wat kost het logen van hout eigenlijk? Iemand enig idee?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Het risico van afspuiten is dat het hout beschadigd. Je kan ze ook afborstelen. Eerst de resten met een plamuurmes afsteken.

Ter vervanging van logen kan je misschien ontweringswater gebruiken. Prijzen geven we niet.

Is de houtworm actief? Ga je de planken naderhand schilderen? Een foto is ook welkom.
 

Bart ott

  • #3
De planken zijn inmiddels afgespoten met een hoge druk reiniger. Ze zien er wel goed uit.
De houtworm is niet meer actief.
Sommige planken zijn wel aardig aangetast, die zal ik niet gebruiken.
Nadien worden ze niet geschilderd. Ik denk wel een keer schaven of iets, zodat ze minder ruw zijn (dit ivm stof)



 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu