Laminaat op trap

Maistro_44

  • #1
Veel over gevraagd, maar nog nooit een bevredigend antwoord kunnen vinden. Wij hebben een simpele rechte trap en daar heeft de vorige bewoner de vloerbedekking afgetrokken. Resten zitten er nog op en stukken van de houten onderlaag zijn met complete spanen uit de trap getrokken.

Nu kan ik gaan schuren, thinner gebruiken en de plekken plamuren, of ik kan laminaat op de trap leggen. Op de voorste rand wil ik dan aluminium anti-slip (hoekprofiel) leggen. Dat werkt ook meteen mooi de overgang af aan de voorkant van de trap. Heeft iemand hier ervaring mee?

O ja, het is een dichte trap. Op het schutbord wil ik dus ook laminaat leggen.
 

Kees61

  • #2
Nee, ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me goed te doen.
Ik zie geen problemen, leuk klusje.
 

H@ns

  • #3
Ik heb het ook overwogen maar voorlopig ligt die klus even in de koelkast omdat ik nergens een geschikte trapneus kan vinden die de aansluiting laminaat - neus netjes maakt.
Ik heb een trap met kwart draai dus iets lastiger dan recht maar dat meot inderdaad geen probleem zijn met een goede zaagmachine!

Er wordt hier en daar wel moeilijk gedaan over vermeende gladheid van de treden als er laminaat op zit. Ik zie dat probleem echter niet.
 

Maistro_44

  • #4
Gisteren even bij zo'n 'zweeds' woonbedrijf geweest. Zij hadden precies wat ik zocht: een aluminium neus met rubber erin tegen het glijden. Alleen jammer dat het niet te koop was, ze hadden het gebruikt in hun eigen trap. Het bestaat dus, nu alleen nog even verder zoeken.

Zouden jullie de onderkant van de trap-tree ook bewerken? Die paar centimeter tussen de voorkant van de tree en het schutbord zeg maar.
 

Fiesiekus

  • #5
Maistro_44 schreef:
Op de voorste rand wil ik dan aluminium anti-slip (hoekprofiel) leggen. Dat werkt ook meteen mooi de overgang af aan de voorkant van de trap. Heeft iemand hier ervaring mee?
Op onze trap (geschilderd) hebben we aluminium anti-slip-stripjes (zonder rubber overigens) op de treden bevestigd. Geeft mooi, afgewerkt resultaat, zie foto.

Ik zou die paar cm tussen bord en tree vooraf donker schilderen = minste werk en dan valt 't niet op.

 

Maistro_44

  • #6
Ziet er mooi uit, maar.....

Aangezien ik een lelijke rand krijg aan de voorkant (laminaat op trap-treede) moet ik zo'n strip hebben die over de volledige breedte van de trap te leggen is.
 

Marsepein

  • #7
Laminaat ligt toch zwevend? Hoe doe je dat op een trap, dat stoot je toch zo uit elkaar?
 

Fiesiekus

  • #8
Maistro_44 schreef:
Ziet er mooi uit, maar.....
Aangezien ik een lelijke rand krijg aan de voorkant (laminaat op trap-treede) moet ik zo'n strip hebben die over de volledige breedte van de trap te leggen is.
Dank je voor 't kompliment, die strippen zijn in lengte tot 2 meter te verkrijgen.

Marsepijn: op de trap een klodder montagekit eronder of klemmen onder het laminaat dat tegen het schutbord gespijkerd wordt.
 

Maistro_44

  • #9
Mijn laminaat plank is groot genoeg om een deel per trede te gebruiken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik was op zoek naar die profielen met deze zoekactie en kwam toen dit tegen:



Is alleen niet anti-slip en misschien ook wel kwetsbaarder.
Komt heel nauw bij montage, anders zie je de naad.
Maar ik wou het toch even laten zien...
 

Fiesiekus

  • #11
Die houten afwerklatjes (of houtkleurig) is ook nog niet zo'n gek idee bij laminaat; ik weet nl. niet of aluminiumstrip en laminaat zo mooi bij elkaar past. Mag de TS vergelijken en kiezen.
 

Maistro_44

  • #12
Dat hout ziet er idd wel netjes uit. Ik had het (nog) niet gevonden. Ik zat oorspronkelijk aan zoiet te denken, maar begin nu toch wel te twijfelen.



Het viel me trouwen op dat er op die foto geen plintjes bij de treden gebruikt zijn.
Dat was ik wel van plan maar dit is ook wel erg strak. Maar krijg je dan geen problemen met het werken van het laminaat, of is dat zo weinig dat dat niet uitmaakt?
 

H@ns

  • #13
Onderkanten kun je geheel onbehandeld laten.
De werking op dat stukje is te verwaarlozen, zeker als je de boel goed lijmt! (het hout er onder, van de trap zelf dus, werkt meer dan je laminaat).
Neem een flexibele lijm zodat de lijm niet kan losknappen door werking van welk onderdeel dan ook.
Ik zou eerst de treden plakken en dan de stootborden, zo kun je de naad strak aan laten sluiten.
 

Maistro_44

  • #14
Ik denk dat ik het maar ga proberen.
Krijg over paar weken de sleutel, ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu