Keukenkastje uitbouwen

Remcee

  • #1
Omdat ik ga verhuizen naar een andere woning wil ik mijn huidige vaatwasser inbouwen in de keuken. Daarvoor moet ik alleen een keukenkastje uitbouwen. Op zich zou dit geen probleem moeten zijn, maar na het loshalen van schroeven welke het keukenkastje vastzet aan de andere kastjes blijkt het kastje nog muurvast te zitten.

Wat zie ik over het hoofd, of wat vergeet ik?

Oftewel: Hoe demonteer je één van de kastjes onder het aanrechtblad?

Graag hulp!

ps.. het betreft een standaard Bruynzeelkeuken.
 

Pepjo

  • #2
Opties :

- Vastgemaakt aan het keukenblad
- Vastgemaakt aan de muur
- Vastgemaakt aan een onderstel.

En anders zit 'ie gewoon vastgeplakt door jaren keukengebruik. :mrgreen:
 

Remcee

  • #3
Bedankt voor je snelle antwoord.

Het zou nog wel eens kunnen dat ie aan het onderstel vastzit.
Maar voor alle drie de opties: hoe te demonteren? is het allemaal schroefwerk?
Of zou het nog gelijmd / gekit kunnen zitten?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Vastgeschroefd aan het blad is het meest waarschijnlijk.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
De andere door jou vastzetmethodes zijn ook denkbaar: lijmen, kitten, spijkeren.
Het is maar net wat degene die het heeft ingebouwd voor methodiek gebruikte...
Dat is moeilijk op afstand te zien. :wink:

Wat ook nog kan (was bij mijn oude aanrechtblok zo) is dat het helemaal geen losse kastjes zijn, maar dat de tussenwanden één geheel vormen met de kasten. Oftewel het gehele aanrechtblok is uit één stuk gemaakt, en de tussenwanden ervan gemaakt van dubbeldik spaanplaat.

In dat geval ben je "zuur"...
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Het kan ook nog dat de achterwand uit 1 stuk bestaat en dat die er in zijn geheel tegen aan gespijkerd is en daarna de kastje op zijn plaats zijn gezet.

Heeft het kastje individuele pootjes? Deze dan een stukje indraaien, alle zichtbare schroeven losdraaien en dan kijken of je er beweging in kan krijgen. Heb je soms een beetje (overtuigings)kracht voor nodig.
 

Marsepein

  • #7
Soms zittten kastjes achter de scharnieren aan elkaar geschroefd. Dus even scharniertje demonteren.


Ik neem aan dat je wel zeker weet dat het een los kastje is.
 

Remcee

  • #8
Nog weer van alles geprobeerd. Alles wat zichtbaar was gedemonteerd, maar zonder succes.

Het onderstel van het kastje is ook vaag. Het enige wat achter de 'plint' zit is een houten plaat als een soort tweede plint. Deze zit volgens mij aan de achterzijde vast ergens aan, want ook hier is geen beweging in te krijgen en kan dus ook niet zien hoe of wat voor onderstel er onder zit. Ik zal morgen eens een fotootje plaatsen. Misschien schept dat iets meer duidelijkheid.
Ik wil mezelf geen klus-leek noemen, maar dit is toch behoorlijk dubieus.

bedankt voor alle reacties tot dusver!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu