Inkorten zonnescherm

Janjaapslop

  • #1
Beste mensen,
Ik ben voornemens om via marktplaats een elektrisch knikarmscherm aan te schaffen.
Wat ik me afvraag: is zo'n scherm een halve meter in de breedte in te korten?
Ik heb weleens gehoord ergens dat oud doek niet te stikken valt.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Met vriendelijke groet JanJaap
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kluske, ben je er nog ?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dit moet op zich geen probleem zijn.
 

Beri

  • #4
Beste Janjaap,

Natuurlijk is het mogelijk een knikarmscherm smaller te maken.

Voordat je daarmee aan de gang gaat moet je wel even met touw of spanbandjes de knikarmen bij elkaar binden. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat iemand een knikarmscherm uit elkaar haalt en een arm klapt met enorme kracht open, met alle gevolgen van dien.

Ik weet natuurlijk niet met wat voor een soort knikarmscherm je aan de gang wilt gaan. Er zijn enkele soorten. Er zijn soorten waarbij de knikarmen aan de zijsteunen zijn bevestigd. Dat zijn de eenvoudigste en zullen in de regel niet breder zijn dan ca. 5,50 m.

Dan zijn er knikarmschermen van het type draagbuis. De naam zegt het al, de knikarmen zijn op een vierkante stalen draagbuis van 40 x 40 mm of 50 x 50mm (duits) bevestigd. Dezen kunnen breder dan 5,50m worden gemaakt

De nieuwste knikarmschermen zijn Cassetteschermen, waarbij er geen draagbuis gebruikt wordt om de armen aan te bevestigen. De aluminium profielen zijn zo sterk geconstrueerd dat de armen er direct aan kunnen worden bevestigd. Deze laatste soort zul je op een site als marktplaats nog niet veel tegen komen.

Bij om het even welk type zul je de lengteprofielen (voorlijst, kap, en indien aanwezig draagbuis of achterkap) moeten demonteren om in tekorten. Het voordeel is dan ook dat je alles mooi schoon kan maken.
Maak daartoe eerst de voorlijst los van de armen door de voorlijstbevestiging los te draaien. (armen al bijeen gebonden?).

De zijkapjes van de voorlijst er even afhalen en eventueel aanwezige doekstopjes (daarmee kan het doek zijn vastgezet) losmaken. Dan kan je de voorlijst van de armen en van het doek af schuiven. Aangezien je dan dus 2 maal de lengte van je scherm nodig hebt om te kunnen manoeuvreren, moet je vooraf zorgen dat je het scherm gunstig neerlegt.

Aan de bovenzijde doe je ongeveer hetzelfde. Je maakt de bedieningszijde los en aan de andere kant de lagerzijde. Je zult zijn dat alles redelijk simpel te demonteren is. Als je de bovenbuis los hebt, haal je het doe eraf. Daarna trek je onder en boven de doekpees (dun rond kunststof profiel) uit het doek. Probeer het doek altijd zo min mogelijk te vouwen, maar rol het op, want vouwen blijf je nadien haast altijd zien.
Aangezien je het doek in de breedte moet inkorten, is het natuurlijk handig dat je het ook in de breedte oprolt, dat is makkelijker met het inkorten en stikken.

Kort het doek en alle profielen die met de breedte van het scherm temaken hebben met hetzelfde aantal cm in. Zet de profielen voor bij het zagen goed vast in een werkbank of workmate en teken ze mooi haaks af. Dat je ook netjes recht moet zagen zul je wel snappen.

Het doek is redelijk te stikken op een huishoudnaaimachine. Ik weet dus niet of je streepdoek of effen doek zult hebben. Streepdoek (is in banen gestikt) wordt aan de zijkant gezoomd. Effen doek (uit een stuk) wordt meestal afgelockd met een lockmachine, anders gaat het rafelen. Als je niet over een lockmachine kan beschikken (meestal zo) dan kan je het doek ook inkorten door met een hete soldeerbout (platte kop) het doek in te korten. Het weefsel smelt dan mooi dicht (wordt tegenwoordig industrieel ook vaak zo gedaan). Daarna kan je het voor de zekerheid nog even afzigzaggen.

Als alles ingekort en schoongemaakt is, kan je in omgekeerde volgorde alles weer in elkaar gaan zetten. Zorg daarbij altijd dat de positie van de armen netjes over de breedte verdeeld is, anders zal het doek nooit mooi hangen. Zorg dat alles goed is vastgedraaid voordat je de touwen of banden om de armen weer losmaakt. Het is wellicht handiger dit te doen als het scherm al aan de muur hangt, maar dat is een beetje afhankelijk van het type.

Veel succes.

Als er nog iets onduidelijk, dan horen we het nog wel.

Groeten,

Ber(i)
 

Janjaapslop

  • #5
Bedankt Ber(i), met zo'n uitgebreid advies kan ik vooruit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu