Grindput of drainage in tuin bij duinen

Jaapju

  • #1
Kan iemand mij vertellen hoe en of ik een grindput moet maken voor een hwa van een dak van ongeveer 40m2.
Huis ligt tegen de duinen aan en men zegt dat het grondwaterpeil hier relatief hoog is.
Hoe kan ik de diepte van het peil controleren? Gewoon gat graven? Hoe diep mag het zitten. Kan ik door een grotere diameter van de grindput een geringere diepte compenseren?
Ik lees dat het (bijna) crimineel is om op het riool te lozen en wil graag mijn leven beteren :)
 

Exiled

  • #2
Dat laatste is natuurlijk onzin; rioolwater komt vrijwel 100% gezuiverd in het oppervlaktewater.

Maar over je grindput: gewoon de bodem uit een speciekuip zagen, in de grond graven, vullen met grind en je HWA erop uitlaten komen. Afdekken (met de bodem) , zandlaagje , grastapijt en/of steentjes erover en klaar.

Met een grondboor onder de speciekuip een aantal gaten boren en vullen met grind versnelt het wegzakken van het water.
 

Swblom

  • #3
Ik zat met dezelfde vraag. Om iets wijzer te worden geeft google bij "infiltratie" en "berekening" een aantal goede sites.

Op deze site vond ik de volgende vuistregel->

Voor ondergrondse infiltratie geldt de regel: voor elke m2 dakoppervlak is 15 liter bergingscapaciteit nodig.

Dus heb je minimaal 600 liter capaciteit nodig. Een en ander blijft natuurlijk sterk afhankelijk van de afvloeiing uit de grindput. Lijkt me bij jou in de duinen niet echt een probleem. Bij mij op de klei is het dat wel.


Dan nog even over de opmerking dat het 100% onzin is dat je niet op het riool moet lozen met regenwater.
De reden dat dit niet gewenst is, is dat bij grote regenbuien de capaciteit van het rioleringssysteem niet groot genoeg is. Dan gaan de overstorten open en wordt inderdaad het rioolwater direct op het oppervlak geloosd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ontkoppelen heet dat. Kan per gemeente of waterschap verschillen of ze het willen of niet. Navragen als je het wilt weten dus.
 

Exiled

  • #5
Swblom schreef:
De reden dat dit niet gewenst is, is dat bij grote regenbuien de capaciteit van het rioleringssysteem niet groot genoeg is. Dan gaan de overstorten open en wordt inderdaad het rioolwater direct op het oppervlak geloosd.
:oops: da's een argument waar ik even niet aan heb gedacht; maar wel een goed argument.
 

Chubmaster

  • #6
Hou er wel rekening mee , waar het water heen gaat, mits hij vol zit !
Ik zou ten alle tijden een overloop maken. Desnoods op het riool.Dit word overal gedaan.
Een volle dakgoot is geen pretje. Kan nare gevolgen opleveren.
 

Chathanky

  • #7
Ik neem aan dat je wel eens aan het strand zit als je er zowat boven op zit. Je zal dan ook wel gezien hebben dat water snel weg zakt in de zandgronden.

Duingronden zijn ideaal om regenwater snel af te voeren als het grondwaterpeil niet al te hoog is.
Je loopt het risico dat je een drassige tuin krijgt als de afvoercapaciteit te klein is. Het vergroten daarvan kan ook met een drainagebuis. Met die buis kun je het oppervlak horizontaal vergroten zodat het water over een groter oppervlak verspreid en de bodem in trekt.
Leg de buis net boven of net in het grondwater. Het regenwater voer je dan af met de grondwaterstroming.
Zorg ook dat je geen vervuiling mee neemt in de grindput of drainagebuis, anders kan de boel snel verstoppen.

Het bepalen van het peil is een gat graven zeker de eenvoudigste manier tenzij je meters diep moet natuurlijk. :mrgreen:
 

Exiled

  • #8
Het voordeel van een drainagebuis is dat je 'm kan leiden naar een eventuele droge hoek in de tuin; dan kan je daar desgewenst wat beter plantjes en gras laten groeien.
 

Jaapju

  • #9
Hartelijk dank voor jullie tips! Ik ga ermee aan de slag.
Ook de koppeling naar de site was een goede! :
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu