Eikenhouten meubels opknappen/ verfen

JacquelineB

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn 10 jaar oude eikenhouten meubels gaan opknappen en (als ik het goed noem) een white-wash/ grijze tint look gaan geven. Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar ben niets tegengekomen met voorbeeldfoto's, dit is de reden dat ik niet echt weet of ik wel de juiste benamingen hanteer van deze look/ techniek. Op de 1e en 2e foto mijn eettafel zoals hij er nu uitziet en op de 3e foto het effect dat ik wil bereiken. Kan iemand mij advies geven hoe ik dit moet gaan aanpakken en welk materiaal ik hiervoor moet gebruiken?

Groetjes en alvast bedankt,
Jacqueline



 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het systeem is vrij eenvoudig. Als de meubels met was of olie zijn behandeld moet u, voordat u kunt gaan schuren zoals hieronder beschreven, die eerst verwijderen met een wasverwijderaar en daarna reinigen met thinner*.

* Hierbij zeer goed ventileren en brandhaarden uit de buurt houden. Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een bril en handschoenen. Prop natte in thinner gedrenkte lappen nooit in een afgesloten vat maar stop ze in water na gebruik of leg ze buiten opengeslagen neer.

Zijn de meubels onbehandeld: reinigen met een biologische verfreiniger, machinaal schuren met P 220 en naschuren met P240 en goed ontstoffen.

Hierna kunt u de ( bij elke goede meubelzaak die u ook het juiste product kan leveren / speciaalverfzaak ) verkrijgbare grey-wash beits volgens voorschrift opbrengen. Meestal 3 a 5 lagen met licht opschuren ( dit kunt u het beste met een Scotch-Brite pad doen- tussen de lagen door. Het is de bedoeling dat u alleen de pukkels en stofjes gladmaakt en niet de aangebrachte laag er weer afschuurt, want dat scheelt laagdikte dus duurzaamheid.

Extra beswcherming kunt u aanbrengen in de vorm van een blanke laklaag ( clearcoat). Deze zijn er in mat, zijde-of hoogglans.
 

JacquelineB

  • #3
Hallo Kees, bedankt voor je stappenplan! Ik heb een notitie gemaakt van de materialen die je hebt opgenoemd en zal denk ik van de week beginnen met reinigen en schuren. Het ligt een beetje aan het weer omdat ik denk dat ik beter buiten aan de slag kan gaan met de wasverwijderaar etc.
 

Kenny1

  • #4
Hoi Jacqueline,

De voorbereiding hang af van in welke staat je meubel nu is ,
Als je meubel geboend is geweest zal je dat eerst moeten gaan ontboenen .
Een handig hulpmiddeltje is whitespirit en staalwol en je vind in de speciaalzaken ook nog specifiek ontboeners maar white spirit doet zijn werk ook goed !

Als er nog vernis op zit zal je die er eerst moeten afhalen met behulp van decapant.
Je meubel laten zandstralen is ook een optie maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan . Als je zelf aan de slag wil zal het wat tijd kosten maar je zal het wel veel voldoening uithalen !

Als het hout terug mooi proper is dan pas kan je het gaan behandelen zoals jij het wenst .

Verder kan je eens op deze website gaan kijken, deze staat vol handige tips en trucjes om je meubels te behandelen : *******************

Grts Kenny

Link naar commerciele site verwijderd.
Lees eerst even de forum regels, 2 berichten geplaatst, met 2 keer een link naar een commerciele site. :?: Mod
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Schrijf ik nou in het Zwahilie of zie ik een soort papagaaientekst?

Even ter aanvulling: terpentine is niet geschikt om eiken mee te reinigen: het is te vet. Terpentine gebruiken we om verf mee te verdunnen, voor reinigen en ontvetten zijn er andere middelen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Als ik het op de foto goed zie, dan gaat het hier om eiken fineer. Dat kun je maar zeer beperkt schuren, anders ga je door de fineerlaag heen.
 

Gekske

  • #7
Eerst de onderzijde van het blad reinigen. Was kan je met biotex en heet water ook verwijderen. Of met een stoomcleaner.

Onderzijde kan u testen met de verschillen de kleuren lukt het niet is minder erg daar de onderzijde vrijwel nooit zichtbaar is.

Vergrijzen kan overigens ook met ammoniak maar meubelspeciaakzaken kunnen beter advies verlenen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu