De ideale luchtvochtigheid

Karine

  • #1
IK heb gehoord dat de idealde luchtvochtigheid in de woonkamer (en voor parket) tussen de 40 en 60% is.

Bij ons in de woonkamer is die 74%.
Nu hoor ik zeggen ventileren en dan daalt de luchtvochtigheid, maar heeft het zin van de ramen open te zetten wanneer het buiten regent, haal ik dan niet meer vocht binnen ?


Welk is nu de beste manier om de luchtvochtigheid te verlagen.
 

Chathanky

  • #2
Door het opwarmen van de vochtige buitenlucht zakt de luchtvochtigheid. Exakte cijfers zal je uit een diagram moeten halen.
Voorbeeld: 80% 10 graden kan 60% 20 graden worden. (dit is fictief dus niet uit een diagram gehaald en zal niet precies kloppen maar wel de goede richting hebben).

Dus ventileren heeft wel degelijk zin bij vochtig weer.
 

Karine

  • #3
OK, ik ga morgen de ramen eens een uurtje openzetten en zien wat het resultaat is.


Nu(23u10) is het 73%.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Houd er wel rekening mee, dat hygrometers lang niet altijd correct geijkt zijn. Ook (of misschien juist) als het elektronische zijn, die onderdeel zijn van een weerstation.

Ik heb zelf drie van die dingen en op een bepaald moment heb ik ze naast elkaar gezet. De een wijst 45 , de volgende 60 en de derde 70 % aan.

Een geijkte hygrometer is duur...

Hang je dus niet te veel op aan alleen die aangeven waarde op die hygrometer, tenzij het een echt geijkt exemplaar is, of je er tijdelijk een geijkte naast kunt zetten.
 

Karine

  • #5
Ja, misschien moet ik eerst eens de zaak met een geijkte meter bekijken.
 

Chathanky

  • #6
Verschil zou je in ieder geval waarnemen, of dit een correcte waarde is?
 

Louis Verhagen

  • #7
Zelf heb ik een aantal electronische hygrometers van diverse merken. Ze geven redelijk hetzelfde aan, soms één procentje verschil.

Het principe van ventileren is dat warme lucht meer vocht kan vasthouden dan koude lucht. Dus je laat koude relatief vochtige lucht naar binnen, die warm je op en dan daalt dus de relative vochtigheid.

Op moment is het erg vochtig in Nederland. Maar tevens erg warm. Dus als je nu ventileert en je verwarmt de lucht van buiten niet (of nauwelijks), zal je dus dezelfde realtieve vochtigheidsgraad houden. Het zou mij verbazen als je met dit warme vochtige herfst weer de relatieve vochtigheid onder de 65 a 70% krijgt.

Er is trouwens wel een methode :-) Echter die is niet goedkoop. Wat er in de tropen veel gedaan wordt. Je koelt de lucht goed af tot het water condenseerd (b.v. centrale airconditioner) en dan pomp die lucht met weinig vocht door het huis. Dit wordt wel weer opgewarmd en dan heb je toch een relatief droge lucht. Dit principe wordt ook in auto's toegepast om de vooruit te ontwazemen.

Nog iets over ventileren. Het doel is zo snel mogelijk alle veel vocht bevattende lucht uit je huis te verplaatsen en te veruilen voor weinig (of minder) vocht houdende lucht en niet het afkoelen van je kamer(s). Dit hoeft geen 15 minuten te duren. Dus ramen tegen elkaar open en lekker doorwaaien. Niet een raam open en de deuren van de kamer dicht. Dan koelt je kamer af (muren, spullen etc..) en kan je zelfs condensatie van afkoelende warme lucht krijgen.

louis
 

Chathanky

  • #8
Toepassing die je noemt wordt ook bij oa. drukkerijen en bibliotheken gebruikt om te ontvochtigen en altijd op 45 a 50% te houden. koelen (met een airco) is ontvochtigen.

ook al is het buiten 20 graden bij 70 a 80% blijft ventileren belangrijk, door alerlij zaken zoals koken, douchen en je eigen aanwezigheid zal het vochtgehalte in huis toe blijven nemen en kan je echt vochtproblemen krijgen.

als het buiten 20 graden is verlies je ook niet zoveel warmte dan hoef je voor de kou geen ramen dicht te laten.
 

H@ns

  • #9
Dit is hele ingewikkelde materie die niet even met wat goed bedoelde definities uit te leggen is.
Er zijn errug veel factoren die een rol spelen.
Als de vraag bedoeld is om uit te vinden wat de ideale luchtvochtigheid is voor een houten vloer dan is het antwoord simpel: liever te nat dan te droog!
Een goed gelegde vloer kan de seizoenen wel doorstaan maar zal in opstand komen tegen een slecht geventileerde, goed geïsoleerde, centraal verwarmde ruimte.
Bij extreem lange periodes van vorst met oostenwind moet je je pas echt zorgen gaan maken over je vloer!

Voor het leefklimaat is 60% gemiddeld inderdaad ideaal maar gezonde fluctuaties geven geen enkel probleem.
 

Chathanky

  • #10
De mens zelf merkt er niet zoveel van of het vochtig is of niet, alleen bij extremen.
 

Badhanri

  • #11
Als je een hygro hebt met een schroefje aan de achterkant kun je hem zelf ijken door hem in een vochtige doek te draaien en na een half uur te kijken waar die staat.
Dat zou 100% moeten zijn, zoniet dan met het schroefje draaien tot het wel zo is.
 

Karine

  • #12
Ok, allemaal bedankt voor het advies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu