Boren in beton: onmogelijk

May1

  • #1
Drie planken ophangen lijkt geen moeilijke klus.

Helaas woon ik nu in nieuwbouw waarbij de meeste muren van dik beton zijn. Om de zoveel centimeter zit in het beton ook iets van ijzer (wordt dit wellicht wapeningsijzer genoemd?).

Met een klopboormachine red ik het niet, dus ik had een hamerboor geleend. Met moeite en heel wat zweetdruppels is het me gelukt een gat te boren van anderhalf centimeter diep. Maar op een andere plek kwam ik nauwelijks een paar millimeters in de muur! Ondertussen werd de boor zelf gloeiend warm!

Ik ben naar een een ijzerwinkel gegaan en heb daar een 'professionele' hamerboor geleend. Tot mijn grote teleurstelling was dit niet de superboor die ik wilde. Ik moest heel wat kracht zetten om een beetje in de muur te komen. Tot overmaat van ramp brak de boor. Die drie plankjes hangen nog steeds niet.

Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand tips?
 

Toon

  • #2
Tsja, met een hamerboor en een goede scherpe boor moet het lukken. Je moet de machine wel het werk laten doen. Verder kun je met een detectieapparaatje effe checken waar het wapeningsijzer zit. Om de paar centimeter lijkt me wat overdreven.

Succes
 

Jacco

  • #3
Precies zoals Toon zegt, je moet een lichte druk op het apparaat uitoefenen, dus niet hard duwen.
De machines zijn gemaakt om het ons makkelijk te maken.
 

Bouwer Bob

  • #4
Uit ervaring kan ik je vertellen dat als je met vreemde machines werkt
er vreemde dingen kunnen gebeuren!
Bij mij stond de draairichting van de boor nog op linksom i.p.v. rechtsom,
dan kun je dus echt geen gat in een pakje boter krijgen. :roll:

Grv. Bob
 

H@ns

  • #5
De boor hoeft niet scherp te zijn, de spiraal vorm dient voornamelijk om het gruis af te voeren.
Kloppen, kloppen en nog eens kloppen!! Goed hoog toerental en af en toe een keer mee hameren dus de boormachine al draaiende een paar keer op en neer "rammen".
Op die manier sla je de kiezels stuk die je tegen komt.

En uiteraard even meten waar de bewapening zit!
 

Toon

  • #6
Ik heb nog wel een paar botte boren voor je hoor, als het jou toch niet uitmaakt, geef je mij dan maar een paar scherpe er voor terug.

Ik snap dan wel waarom jij met machines moet "rammen" :mrgreen:
 

May1

  • #7
Hé jongens! Het is gelukt! Bedankt voor alle reacties.

Wel met een nieuwe boor en gewoon met de oude (groene Bosch) hamerboormachine. Ik heb de tip 'lichte druk geven' opgevolgd. Helemaal geen druk geven lukt echt niet, hoor. Maar waarschijnlijk heb ik eerst te veel zitten duwen. Het afgebroken deel van de boor heb ik niet meer gevonden.

Ik vind het nog wel moeilijk om precies op de afgetekende plek te boren. De boorpunt (als die er nog zit) wandelt wat van z'n plaats. Ik wil binnenkort nog een wandlijst in de keuken ophangen. Hebben jullie nog tips om die rail zo waterpas mogelijk op te hangen?
 

Ronald42

  • #8
Met een boormachine met regelbare snelheid / toerental (hoe verder je de knop indrukt hoe harder die gaat draaien) Lukt het mij vrijwel altijd op de afgetekende plaats het gat te krijgen. En uiteraard lichte druk uitoefenen.

Scherpe boor is hierbij ook wel prettig.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Als de plaats erg precies komt, wil (een stukje) voorboren met een kleinere maat boor ook nog wel eens helpen.
 

H@ns

  • #10
Toch even voor de volledigheid:

Scherpte is niet het juiste woord voor een betonboor!
Op de kop van zo'n boor zit een klein beiteltje dat het beton breekt door het klopmechanisme van de boormachine.
De spiraalvorm van de boor zelf zorgt voor afvoer van het gruis en hoeft dus al helemaal niet scherp te zijn, slechts aanwezig.

Dat een nieuwe boor beter werkt dan een hele oude is logisch, de beitelkop heeft dan nog de ideale vorm en is nog niet versleten.

Het is dus beter om bij het boren in beton een "verse" boor te adviseren dan een "scherpe".
Een beton boor is namelijk altijd relatief stomp.
 

Ronald42

  • #11
I stand corrected :wink:
 

EdP

  • #12
Bij boren in steenachtige materialen plak ik graag een kruis van schildertape over de bedoelde plaats waardoor de boor minder wegloopt.
Of dit bij beton ook zo werkt weet ik niet.
 

Techniet

  • #13
Op de afgetekende plaats een kuiltje inslaan met een puntbeiteltje is meestal afdoende tegen een weglopende boor. Bij een grote maat boor of als de carborumdum plaatjes in de punt al wat rond zijn weggesleten, nog even met een kleine maat het kuilje verder aanboren.

Als je de plaats van de gaten goed hebt afgetekend en de boor is niet aan de wandel gegaan, moet het geheel toch wel redelijk waterpas hangen.
Is je waterpas niet lang genoeg, leg hem dan op een rechte lat, een rei of alu profiel en je hebt een lange waterpas. Langs de horizontale verbindingslijn tussen de boorgaten meten kan ook.

Je kunt ook een doorzichtig slangetje gevuld met water gebruiken. De waterniveuas van beide open uiteinden geven "waterpas"aan. Houd een uiteinde met de waterspiegel precies op hoogte bij het eerste gat en de ander kant van het slangteje ongeveer op de plaats waar je laatste gat moet komen (soms hulp van 2e persoon nodig) en de waterspiegel geeft exact de goede hoogte aan. Trek een lijn tussen deze punten en zó moet de plank komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu