Betonvloer tuinhuis

Coronaman

  • #1
Hallo beste forumcollegas,

Ik heb het volgende probleem,vorig jaar besluit ik een betonplaat te gieten om een tuinhuis op te zetten.Ik voorzie een wachtbuis voor water en elektr. maak een coufrage leg plastic en een ijzernet om te versterken.

Dan begint het probleem,diegene die de beton bij heeft arriveerd met wat mij stabilisee lijkt te zijn,dus een zeer droge substansie,maar goed hij verzekerd mij dat dit goed is. Wij hebben dan de plaat beton gelegd en voortdurend gemengd met water. Nu was het bijkomend probleem dat het heel warm was, dus heb ik tot 6 uren later water gesproeid op het beton.

Resultaat is dat de bovenlaag heeeel poreus is en opstoft en zeker niet hard is. Ik kan er met een ijzeren voorwerp gemakkelijk mijn naam in schrijven.

Dat wordt uitbreken en opnieuw leggen zeker?
 

Sjaan Smit

  • #2
Ja lijkt me beter of je moet er een dikke laag opstorten maar dan wordt de instap van je huisje zo hoog.....

Probeert ook te storten met niet heel warm weer.....

Snap ook niet helemaal waarom al dat water erbij moest...Hoe meer water hoe slapper het beton.....Was het niet meer te verwerken?
 

Tiho

  • #3
Met dat water heb je je beton vernield. Als dat goed aangemaakt was zat alles leuk verdeeld, gooi er water door en de grotere delen zakken ten nadele van de kleine delen. Je toplaag zal zand met een beetje cement zijn mogelijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De beton hoeft helemaal niet vernield te zijn, meer waarschijnlijk is dat er een beetje cement uitgespoeld is aan de bovenkant.
Laat iemand die verstand van beton heeft er even naar kijken, als de beton goed is kunt u een cementpapje over de vloer gieten om de bovenlaag glad te maken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een vloer voor een tuinhuis heeft niet zulke hoge eisen. Dus als het alleen de toplaag is die wat poreus is, is er niets aan de hand. Sluit me verder bij Jan aan.
 

Keldertje

  • #6
Waarom plaats je geen prefab kelder onder jouw tuinhuisje. Het kost je een trapgat, maar levert je bv een hele praktische ruimte op van bv 6 x 3 m (ca € 5.000,-) link verwijderd
Als je de kelder deels buiten je tuinhuisje plaatst dan kun je hier ook nog een raam in het plafond plaatsen voor daglicht.
Gezellig een haardje erin en je hebt een hele knusse ruimte.

Mocht je deze ruimte ook willen gebruiken als schuilkelder annex safe room,
kijk dan bv. eens op link verwijderd (zie forumregels)
 

Keldertje

  • #7
Het lijkt er inderdaad op dat je de toplaag hebt beschadigd door het vele water. Je kunt het beton wel vochtig houden, maar het moet niet gaan spoelen.

Het is belangrijk dat beton rustig droogt, hoe langer de droogtijd, hoe harder het beton. Voor een volgende keer is afdekken met een stuk plastic beter (dit voorkomt dat het vocht in de beton snel verdampt, waardoor de beton kan "verbranden" en veel minder hechting heeft).

Om dit op te lossen kun je een nieuwe toplaag aanbrengen door er Egaline op te gieten (wellicht even jouw vloer "aanbranden" door er een klein beetje pure cement op te strooien, voor een betere hechting). Het voordeel van Egaline is dat je dit in een hele dunne laag, paar mm, kunt aanbrengen zonder dat het weer gemakkelijk los knapt van de onderlaag.

Wil je jouw toplaag extra slijtvast en stof vrij hebben, strooi er dan betonhardstof (silicium carbide) doorheen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu