Afvoer voor droger maken

Waterpipe22

  • #1
Hallo,

Ik heb een droger op de eerste verdieping van mijn woning staan en daar wil ik een luchtafvoer voor maken. Aangezien de droger redelijk centraal in de woning staat, is de meest logische optie om door het "houten" plafond een luchtafvoerslang te maken, denk ik. Dan komt de luchtafvoerslang op de zolder waar alleen wat oude spullen staan.

Ik heb op zolder de mogelijkheid om de slang op het centrale luchtafvoer systeem aan te sluiten. Dit lijkt me de meest logische en goedkope oplossing.

Een ander probleem wat ik gelijk ga proberen op te lossen is een lekkage waar de pijp van het centrale luchtafvoersysteem door het dak gaat. Door deze lekkage komt er als het wat harder regent, water via het luchtafzuigsysteem in de wc terecht ;).

Ik heb eigenlijk drie vragen:

1. Is er een maximale lengte voor de luchtafvoerslang van de droger? Ik schat dat die maximaal 4 meter recht omhoog zal zijn.
2. Is het aan te raden om deze slang aan te sluiten of het centrale afzuigsysteem? Misschien met een ventiel ofzo? Als dat tenminste bestaat.
3. Hebben jullie advies met betrekking tot het verhelpen van de lekkage? Wilde zelf eerst het dak op om te kijken of er misschien een dakpan gebroken is, maar als ik daar nix kan vinden weet ik niet waar ik het beste verder kan gaan.

Mocht het nodig zijn dan kan ik wel een foto maken van hoe het centrale afzuigsysteem door het dak heen gaat.

Bij voorbaat dank voor reacties.
 

Waterpipe22

  • #2
Is er helemaal niemand die hier ideeën over heeft?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je beloofd een foto te plaatsen zullen een aantal mensen daar op wachten. Althans ik wel.
De lekkage. Als je zegt dat het water tot in de WC komt is het dan niet zo dat het water binnen in de buis van het dak naar de WC loopt. Bij een kapotte pan lijkt mij dat je kringen krijgt in het dakbeschot.
Aansluiten op het mecanisch ventilatie systeem is volgens mij wel vaker aan de beurt geweest. Even zoeken gebruiken.
 

Waterpipe22

  • #4
Okeej, bedankt voor je reactie. Ik ga uit van een lekkage bij de doorgang van het dak omdat het een keer regende en er toen een plasje water rondom lag. Je zag het ook langs de pijp naar binnen druppelen.

Ik heb twee foto's gemaakt, die hieronder te zien zijn. In de rode cirkels zijn sporen van de lekkage te zien volgens mij. Langs de afvoerpijp vuilsporen, en de grond is nog vochtig van de laatste regenbui.

Wat ik alleen nog wel even wil zeggen is dat ik het vreemd vind dat de afzuiger continu 24 uur per dag aanstaat. Ik denk omdat er ergens veel vocht zit, waardoor die denkt dat die af moet zuigen?

Wat betreft de afvoerpijp van de droger, dit gaat wel lukken denk.


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Veel zo niet alle mech.ven. draaien continu heeft volgens mij niets met vocht te maken.
Het dak op dus. :wink:
 

Waterpipe22

  • #6
Mhmm, ik meen me toch te herinneren dat in bepaalde woningen ze tegelijkertijd geschakeld worden met bijvoorbeeld het licht in de badkamer of het toilet. Of er zit een vochtsensor ergens, zodat die aanslaat als de luchtvochtigheid boven een bepaalde hoeveelheid komt.

Neemt niet weg, dat het in deze woning wel zo kan zijn dat die continu aan staat.

Ga dit weekend maar het dak is op dan. Het viel me sowieso net al op, dat waar de pijp door het dak gaat, dat doorvoerstuk gewoon los te bewegen is. Hoort dat? Ik denk dat ik m eerst maar is ga vastzetten, en daarna misschien de gaten rondom opvullen met purschuim ofzo?

Oja, heeft de afvoerbuis van de droger een bepaalde maximale lengte? Ik schat die maximaal 4 meter zal zijn, dat is geen probleem denk ik?
 

HarryO

  • #7
Deze afzuiging draait de gehele tijd en dat is ook nodig om de woning goed "gezond" te houden, zowel voor je zelf als voor het tegen gaan van bv vochtplekken in badkamer, toilet en keuken.
Meestal zit er in de keuken of badkamer een schakelaar om de afzuiging tijdelijk op een hoger toerental te zetten.

Je mag op een centraal afzuig systeem GEEN droger of afzuigkap met eigen motor monteren, je blaast nl hierdoor de lucht ergens anders weer je woning in.

De meeste drogers kunnen wel een afvoer hebben van 4 meter mits dit een glad buis is van 110mm of groter.
Iedere bocht remt de luchtstroom sterk af, probeer dus maximaal 1 bocht te gebruiken, alleen om vanaf de droger aan de buis te komen.
Gebruik geen flexibele slang als het niet echt nodig is.

Wil je meer info mbt maximale lengte en bochten dan graag merk en type nummer.

De lekkage tussen dak en doorvoer los je niet op met PUR, het lijkt er meer op dat de pannen niet goed op de doorvoer pan liggen of dat het er onder kan waaien. Vanuit een hoger gelegen punt kan het natuurlijk ook naar beneden lopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu