Afvoer toilet aansluiting op rioolbuis in kruipruimte

Herre

  • #1
Ben bezig met de renovatie van onze badkamer en op de beluchtingspijp (7 cm regenafvoerpijp) na ben ik bijna klaar met de afvoeren van bad, wastafels, en toilet.

De valpijp van de afvoer van het toilet, met aansluiting op een 110 mm PVC buis, gaat verticaal (90 graden) door de vloer naar beneden in de afvoerpijp (125 mm) in de kruipruimte en daarna naar het riool buitenshuis.

Nu is mijn vraag kan ik beter in de kruipruimte deze 110 mm PVC toilet (val) afvoerbuis in een T stuk van 125/110/125 of een Y stuk met een flauwe bocht / hoek van 90 graden plaatsen? Ik heb nu een Y stuk maar denk dat als er grote behoeftes gedaan worden dat deze in de buitenbocht van het Y stuk vallen en dat dit mogelijk ophoping en mogelijk op den duur verstoppingen kan geven.

Daar ik nog niets gelijmd heb kan ik nog het Y stuk omzetten naar een T koppelings stuk.

Ik zou graag opinies hierover willen horen.
 

H@ns

  • #2
Y-stuk met de poot van de Y richting afvoerkant (straatkant)
Dit geeft de meeste zekerheid, T-stuk moet ook gaan omdat het daaronder tenslotte drijft i.p.v. ligt maar sommige af te voeren delen plakken nu eenmaal iets meer dan andere ( :-| )

Denk er overigens aan dat een Y of T-stuk tussen een bestaande buis maken geen makkelijk klusje is!! Overweeg of je een overschuifstuk kunt plaatsen, hierdoor heb je meer ruimte om de moffen te lijmen.
 

Herre

  • #3
Bedankt voor de reactie. Alles tot op de aansluiting (dop met excentrisch geplaatste opening 7o mm met overgangsstuk/mof (lijmstuk) voor de ontluchtingsbuis, na het toilet, is klaar. Dus het is niet een Y of T stuk wat ergens in een leiding ertussen geplaatst moet worden. Gelukkig geen overschuifstuk dus nodig.

De afvoerpijp even boven de vloer van de kruipruimte met connecties waterafvoer bad/wastafels bad ligt horizontaal en is vanaf doorvoer binnenmuur - kruipruimte klaar om gelijmd te worden. Er zal door de horizontale plaatsing inderdaad een laagje water in de horizontale 125 mm afvoerpijp blijven liggen.

Maar daar ik geen ervaring heb ben ik benieuwd of er een duidelijke preferentie en ervaring is in de keuze om een Y stuk of een T stuk te gebruiken. Om op den duur last te krijgen vanwege ophoping van grote boodschappen in de flauwe bocht (de valpijp komt tenslotte loodrecht naar beneden naar de 125 mm afvoerpijp) zou ik dit NU willen voorkomen ALS er gebruikservaringen zijn met het gebruik van T stukken en Y stukken in zo'n situatie.

Ik kan tenslotte nu nog het Y stuk (poot inderdaad richting afvoerkant) wisselen met een T stuk.

Verwacht eigenlijk met een T stuk minder kans op plakkende grote boodschappen dan eenY stuk met een flauwe bocht.
Maar wie heeft ervaring met beide situaties en wat is dan de juiste keuze?
 

H@ns

  • #4
Vergelijk het met een schep modder die je met een lichte zwaai van je schep gooit of gewoon vericaal laat vallen...
De Y zorgt dat de stroming al meteen richting straatput loopt, bij een T hoopt het water zich op, moet eerst de lucht weggedrukt worden en borrelt dan langzaam naar beneden.
Andere vergelijking; een fles water op z'n kop houden loopt mindersnel leeg dan hem schuin houden, dan kan de lucht namelijk in de fles komen.
 

Herre

  • #5
Geen gekke vergelijking H@ns. Je hebt me overtuigd voor het Y stuk.

Bedankt
 

Fiesiekus

  • #6
Herre schreef:
Maar wie heeft ervaring met beide situaties en wat is dan de juiste keuze?
heb alleen ervaring met Y-stuk 125-110-125 net zoals in uw situatie, maar dan alle aansluitingen in het horizontale vlak. Na 18 jaar geen enkel probleem met verstopping o.i.d.

Maar ik dacht ergens op dit forum wel gelezen te hebben (of een link naar een site) dat montage van een Y-stuk bij voorkeur in het horizontale vlak moet plaatsvinden; in uw situatie is er sprake van plaatsing in het vertikale vlak???????
 

H@ns

  • #7
Een Y-stuk op een verticaal staande pijp is af te raden om de volgende reden:

 

Fiesiekus

  • #8
Mooi plaatje Hans en al voor de derde keer hier te bewonderen. Het gaat in het onderhavige geval echter niet om de valpijp of standleiding maar om de HORIZONTALE afvoerpijp. De vragensteller wil daarop een VERTICALE standpijp aansluiten. Ergens op een site wordt dat afgeraden (waarom wordt daar niet bijgezegd) alleen in het horizontale vlak wordt daar aanbevolen
 

H@ns

  • #9
Alle aansluitingen van verticale (staande) leidingen op een horizontale (liggende) leiding dienen onder 45 graden gemaakt te worden waarbij de stroom richting in afwaterende richting is.
Bij vallingen van standpijp op liggende pijp hoger dan 10 meter gelden nog aanvullende regels maar dat gaat hier niet op.

Het idee is om een vlotte en vloeiende doorstroom te creëeren en stromingsgeluiden zo veel mogelijk te voorkomen.
Eigenlijk geldt dat alle bochten in een RWA systeem onder 45 graden dienen t lopen met uitzondering van bovenstaande situatie.

Voor doorstroom berekeningen zijn ingewikkelde formules maar dat is hier allemaal niet van belang.
 

Fiesiekus

  • #10
H@ns schreef:
Alle aansluitingen van verticale (staande) leidingen op een horizontale (liggende) leiding dienen onder 45 graden gemaakt te worden waarbij de stroom richting in afwaterende richting is.
Ik bedoel dit verhaal

Bovenaansluiting
Een bovenaansluiting is in principe niet toelaatbaar. Dit kan alleen als op een verzamel- of grondleiding van ten minste 110 mm een aansluitleiding wordt aangesloten met een basisafvoer van ten hoogste 1 l/sec. (NEN 3215 4.2.3.5.4)
 

H@ns

  • #11
Erg interessante link!! Handig verwijs materiaal voor toekomstige vragen over dit onderwerp!
Er staat overigens precies wat ik hierboven heb omschreven :P

Verder laat ik me niet verleiden tot een ja/nee spelletje, het antwoord is gegeven en de door jouw geplaatste link is duidelijk, de vraagsteller kan aan de slag!
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #12
Opgestuurd plaatje door Espaan met de opmerking dat het eigenlijk bij de opmerking van Fiesiekus hoort over het stukje uit de Dyka folder.

 

Herre

  • #13
Dank jullie wel voor deze aanvulling. Heb net in snel tempo de interessante link met het verhaal gelezen.
Roept veel vragen bij me op:
  1. Tot nu toe maar 1 of 2 keer een PVC buis verlijmd en was verbaasd te lezen dat ook de te verlijmen buizen aan het einde onder eenhoek van 5-10 graden te vijlen / ontbramen. Dacht dat dit alleen voor de schuifmoffen met rubberen nodig was. Is dit werkelijk nodig?
  2. Er wordt gesteld dat vanaf 90 mm buis er twee vaklieden gewenst zijn om de buizen te lijmen (pag 6.). Dit was voor mij ook nieuw. Ben benieuwd naar de ervaringen van de forumleden of dit werkelijk nodig cq verstandig is?
    Ik heb een 125 mm afvoerleiding (tot rubberen manchetmofstuk van 125 mm aan binnenmuur is deze zo'n 2,80 meter) met 3 T stukken (bad en 3 wastafels afvoeren) en 1 Y stuk (toilet - ± 80 cm 110 mm verticale buis)
  3. Van een CV/ loodgieter hoorde ik dat bij nieuwe PVC buis op het gedeelte waar gelijmd wordt geen opschuren nodig is. Toch lijkt mij door oppervalkte verruwing en daardooe een betere hechting dit verstandig. Wat is jullie opinie hierover?
  4. Wordt er door de ervaren doe-het-zelvers bij nieuwe PVC pijp ook nog gereinigd en ontvet met, zoals ze daar adviseseren, methylethylketon? Of wat anders. Ik had wasbenzine en aceton klaar staan.
  5. De harde kunststof lijm die ik heb is vele jaren oud en vloeit nog behoorklijk. Is het verstandig om dit nog te gebruiken?
  6. Ga je eerst een wastafel plaatsen met de afvoer voordat je de PVC wastafel afvoerpijp gaat lijmen die naar de 125 mm afvoer in de kruipruimte gaat of kan je dat beter doen voordat de wastafel geplaatst is? Ik ben bang dat als alles gelijmd is en het niet past qua lengte dat ik dan toch nog deze afvoerbuizen qua stand of qua lengte moet verlengen. Wat is de juiste werkwijze?
Graag hoor ik van ervaren PVC binnenrioolleggers hun opinie.
Zeker met alle tijd die ik in dit project heb zitten zou ik graag hun ervaring willen horen.

Tip: na veel onderzoek door te vragen naar ervaringen leg ik nu in overtuiging mijn binnerioolafvoer buis (125 mm) in de afvoer richting horizontaal en zelfs heel, heel, licht oplopend. Voordeel geen verstoppingen daar niets kan kleven omdat er een laagje water in de buis blijft staan.

Door het doorspoelen van het toilet wordt nu ook het papier meegenomen. Als er te veel afschot is dan loopt het water weg en blijft het papier + kleffe grote boodscahppen achter wat op den duur verstopping geeft.
 

H@ns

  • #14
Vraag 1:
Ja, werkt prettig maar vooral; de lijm krijgt kans zich over de pijp te verdelen i.pv. dat deze wordt weggeduwd.

Vraag 2:
Grote diameters zijn gewoon lastig te lijmen dus hulp is altijd prettig! In de praktijk zal het wel meevallen met die twee man op één mofje :wink:

Vraag 3:
altijd opruwen

Vraag 4:
Geen aceton! wasbenzine weet ik niet maar lijkt me wat te vettig...

Vraag 5:
Weggooien (milieubak) Nieuwe vloeit beter en is net wat trager in verharden.

Vraag 6:
Eerst alle leidingen voorbereiden, dan wastafel hangen en vervolgens alleen nog de sifon aansluiten op de voorbereide afvoer.
Sifon kan nog in hoogte aangepast worden, door draaien kun je de hoek varieren.

Vraag 7: ...Oh nee..

Tip; De grondbuis ligt inderdaad nagenoeg horizontaal maar wel met een minimaal afschot richting straatkant. 1mm per meter.
 

Herre

  • #15
H@ns, bedankt voor al je antwoorden. :D

Zo'n antwoord op die tip had ik wel verwacht want dat antwoord kreeg ik ook van enkelen te horen.
Dyka praat trouwens over een afloop van 1 mm per 2 meter afvoerbuis dus een 05,%. Daar mijn 125 mm afvoer zo'n 2,8 meter lang is tot de 45 graden mof (met rubber afdichting) bij de binnenmuur lijkt mij met zoveel tussenstukken dit hoogteverschil van 1,4 mm over 2,8 m. niet te realiseren. Zeker met 3 wastafel T stukken die dicht op elkaar volgen!! Is al met een waterpas een crime.

Zal de waterpas maar hiervoor nemen of zijn er andere betere ideeën ?
 

Fiesiekus

  • #16
  1. Als 't zonder afschuinen erin glijdt: niet afschuinen
  2. Met z'n tweeen is gezelliger maar idem als 1 : als 't je in je eendje lukt: geen probleem.
  3. De lijm verweekt het oppervlak van de PVC-pijpen. Daardoor ontstaat er een koude las tussen mof en pijp. Opruwen is overbodig.
  4. Als 't niet echt met vet of met olie besmeerd is: bespaar je de moeite, stank, milieubelasting, brandgevaar etc.
  5. Neen. Koop nieuwe.
  6. Het stuk tussen sifon en de vloer (of wand) met een mof als laatste plaatsen. Je bent dan nog flexibel qua hoogte en afstand.
Suc6
 

Fiesiekus

  • #17
Herre schreef:
Zeker met 3 wastafel T stukken die dicht op elkaar volgen!! Is al met een waterpas een crime.

Zal de waterpas maar hiervoor nemen of zijn er andere betere ideeën ?
3 wastafel T-stukken? Op de 125 mm pijp? Kan je die drie niet eerst bij elkaar laten komen en dan via 1 T-stuk op de 125 mm? Lijkt me veel minder gecompliceerd.

Die nauwkeurigheid van 0,5 mm slaat nergens op. Die pijpen vervormen, het huis verzakt etc, komt echt niet op de mm aan.
 

Espaan

  • #18
Je hebt het over 0.5mm maar volgens bovenstaande folder:
Het leidingafschot is mede bepalend voor de leidingdiameter. Omdat het afschot wordt begrensd tot 1:200 (om afzettingen te voorkomen) en de verzamelleidingen meestal met een gering afschot worden aangelegd, wordt gewoonlijk met een afschot gerekend van 1 op 200. Door nu de som van de basisafvoeren te berekenen die op de verzamelleiding lozen en de grootste basisafvoer te nemen, wordt de leidingdiameter gevonden
1:200 m/m is toch 0.5 cm per meter of zit ik er nu helemaal naast? Als ik bovenstaande goed lees wordt voor verzamelleidingen altijd een afschot van 1:200 aangehouden als minimum.
 

Fiesiekus

  • #19
Citaat :
......dit hoogteverschil van 1,4 mm over 2,8 m. niet te realiseren...

Je hebt volledig gelijk, het is 5 mm per meter als maximum (niet minimum)
 

H@ns

  • #20
Nog even terug naar de praktijk!!

Belangrijk is dat je op het juiste punt uitkomt om de aansluiting met de put buiten je deur te maken (als dat tenminste van toepassing is)
Het gat van die put (kolk) ligt normaal gesproken op 50/55cm diep vanaf peil (hart gat) maar meet even op voor de zekerheid.
Als je een lange waterpas neemt van een meter en er een stukje materiaal van 1mm dikte onder plakt -of van mijn part een halve mm- dan heb je een pracht instrument om de buis op juist afschot te leggen.
Dus vanaf aansluitpunt waterpassen met het hulpmiddel tot het andere punt van bevestiging.

Voor zover van toepassing:
De maximale afstand tussen de bevestigingsbeugels bij een 110mm liggende pijp is; 110 cm

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu