Warmtewisselaar Aluminium of RVS noodzaak?

Wilco

  • #1
Hallo,

Deze week las ik op dit (fantastische) forum dat als je vloerverwarming hebt het verstandig is om 2 aparte circuits te hebben ivm de "troep" die vanuit de vloerbuizen in je systeem(wisselaar) terecht kan komen...

Nu ik op zoek ben naar andere ketel zag ik deze week een nieuw type ketel, van een niet nader te noemen merk, waarvan de wisselaar van RVS is!

Nu heb ik geen aparte circuits voor de vloerverwarming, is zo'n RVS wisselaar dan een pré voor mij?

Bij voorbaat dank voor uw reactie!
 

Ketelman

  • #2
Een vloerverwarmings systeem is een lage temperatuur systeem.
Het zuinigste stoken is de ketel niet warmer te laten worden dan strikt noodzakelijk.

Als je bijv. geen radiatoren (wat een hoge temperatuur systeem is) hebt zou je de ketel niet hoger moeten opstoken dan bv 40 graden.
Bij deze temperatuur condenseren HR ketels veel, ze zijn continue nat van binnen (rookgaszijdig).

Het nadeel van HR ketels met Alu wisselaars is, dat als ze altijd nat zijn ze sterk vervuilen, een soort aluminium oxide (ziet eruit als wit/grijs poeder).
Alu ketels die altijd op 40 a 45 graden branden hebben dus aanzienlijk meer onderhoud nodig, omdat het oxide poeder aankoekt op de wisselaar.

Nu het voordeel van RVS wisselaars, ze blijven schoon als ze nat zijn.
Ze oxideren niet en blijven dus schoon bij lage temperaturen.

2 aparte systemen maken met vloerverwarming heeft altijd de voorkeur maar wordt zelden gedaan vanwegen de kosten van aanleg.
Je hebt een apparte wisselaar nodig om de systemen te scheiden en voor het vloerverwarming systeem heb je dan ook nog een expansie vat en overstort ventiel nodig.

Vervuiling uit de vloerverwarmingslangen valt tegenwoordig erg mee met de zuurstofdichte slangen die nu verkocht worden.

Een aantal jaren geleden werden nog zwarte slangen gebruikt voor de vloerverwarming en die waren niet zuurstofdicht wat tot gevolg had dat er een grote hoeveelheid zwarte drab uitkwam na verloop van tijd.
Deze drab zette zich dan weer af in de wisselaar van de ketel met tot gevolg dat deze dichtslipte.
Maar tegenwoordig komt dat eigenlijk niet meer voor.

Naar mijn mening is een RVS wisselaar altijd een betere keuze dan een ALU wisselaar maar dan puur uit het oogpunt van levensduur en minder vervuiling rookgaszijdig.

Hopelijk kun je hier wat mee, succes.

PS. Het niet nader te noemen merk HR ketel mag gerust genoemd worden, we zullen alleen geen positief of negatief (ver)koop advies geven. :wink:
 

Wilco

  • #3
Bedankt voor het (lange, duidelijke!) antwoord!

De ketelfabrikant waar ik het over had, de nieuwe ATAG Q-serie.
Goedkoop zal ie niet zijn, maar men durft op de RVS-wisselaar 15 jaar garantie te geven dus wat mij betreft het overwegen waard.

Vervangen van de ketel lijkt me sowieso niet verkeerd aangezien mijn huidige ketel 12 jaar oud is, en waarschijnlijk meer energie verbruikt dan een nieuwe ketel, ongeacht wat voor merk.

Zeker met de huidige energieprijzen!! Klopt dit??
 

Ketelman

  • #4
Dat hoge energie verbruik ligt sterk aan wat voor ketel het is (HR of VR) en de technische staat ervan.
Is er jaarlijks onderhoud gedaan op het toestel en wat is de mening van de service monteur over de ketel?

Ik ga er wel vanuit dat de ketel is nagekeken door een vakman en niet door een "neef die handig is met verwarming maar eigenlijk bakker is".
 

Wilco

  • #5
Het onderhoud is helaas niet jaarlijks gedaan, de monteur (die in dec 2004 langs kwam) vond 'm niet al te best... maar zoals hij zei:"Als jullie geen klachten hebben, dan ik ook niet!".

Overigens heb ik diverse malen op dit forum aangegeven dat ik kamp met een lekkage, na alle vele tips die ik kreeg hoop ik dat de ketel het probleem is, en niet een verborgen lekkage... zeker niet in de vloerverwarming! (Elke 6 weken loopt de druk van 2 bar terug naar 1 bar).

Ik weet niet exact of mijn huidige ketel, Agpo Feroli T324, een HR of VR is. Wederom bedankt voor uw moeite en reactie ketelman!!!
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Volgens mij is een Agpo Ferroli 324 een standaard ketel, en heel misschien een VR.

Het is trouwens mogelijk dat de warmtewisselaar daar van lek is, gezien het drukverlies. In het verleden heb ik er diverse van vervangen.
 

Ketelman

  • #7
Klopt Ronny, een erg standaard ketel en zeker geen HR.

Ik heb op het forum gelezen dat hetzelfde toestel in Juni al een lek had (of er werd info gevraagd omtrend een lek in dit toestel).
En wisselaars gingen inderdaad nogal eens naar de grote ketelhemel.

Als de wissselaar kapot is zou ik bij een VR ketel van 12 jaar oud liever mijn geld steken in een nieuw HR keteltje.
Loont echt niet meer de moeite - je bent zo een paar honderd eurie kwijt, hoeveel precies kan ik niet zeggen... iemand van de collega klussers misschien?
 

Wilco

  • #8
Betreft de wisselaar.....meerdere mensen (op dit forum) riepen al dat de wisselaar de boosdoener kan zijn, echter zeggen zij ook dat er dan "troep" in je ketel moet liggen.

Nu is dat wel een beetje, had dan meer verwacht.... Ik begreep dat zo'n wisselaar al gauw 150 euri kost, en dan zit ie er ook nog niet in. Bovendien bestaat de kans dat er eerdaags meerdere componenten het loodje leggen.

Ik ben zeker van plan om na te gaan denken over vervanging, maar het zou erg zonde zijn als de ketel niet de lekkage veroorzaakt. Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar heren (in dit geval Ronny en de Ketelman!) hartelijk dank.

P.s. Ronny had jij bij deze T324 ketel al meerdere malen de wisselaar vervangen of in het algemeen?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Reken zeker maar op 250,- (voorzichtige schatting).

In het verleden heb ik erg veel gerepareerd, en dus ook Agpo/Ferroli.
Van de Agpo Ferroli NEV324T serie heb ik een aantal warmtewisselaars vervangen, maar het waren er niet overdreven veel. Het bedrijf waar ik toen werkte heeft duizenden Agpo ketels geplaatst dus verhoudingsgewijs valt de uitval erg mee.

Ik was in die tijd de specialist Agpo bij dat bedrijf, ik heb daar vanaf het eerste type enorm veel mee gewerkt. Ook met Agpo E.L.M. Leblanc ELM/GLM toestellen. Gevaarlijke dingen trouwens, behalve als daar goed onderhoud aan werd gepleegd.

PS. De warmtewisselaars gaan meestal niet zomaar kapot, een van de
redenen kan een verkeerde (te hoge) belasting/afstelling zijn. Of de ketel
langdurig gebruiken zonder het warmwater gedeelte aan te sluiten (drukloos tapwatergedeelte in de warmtewisselaar). Misschien zelfs vervuiling in het CV leidingsysteem of door een niet diffuusdichte vloerverwarming.
 

Wilco

  • #10
OK Ronny, 250 euro is natuurlijk een bedrag waarbij de keuze erg makkelijk is... een nieuwe ketel aanschaffen!

In de wijk waar ik woon staan honderden (misschien wel duizenden) van deze Agpo ketels, en bij veel huizen draaien ze nog steeds. Zo slecht hebben ze het dus zeker niet gedaan.

Mijn drukverlies is nu nog steeds fors, echter niet schandalig groot meer (denk ik). Ik hoop dus echt dat de ketel het drukverlies veroorzaakt zodat ik na aanschaf van een nieuwe exemplaar uit de ellende ben.

Tenminste... ellende... bijvullen vind ik niet erg, de angst dat het gelekte water ergens kwaad kan maakt me minder vrolijk. Kan het dus zo zijn dat de wisselaar stuk is (laatste vraag!) terwijl ik daar niets van terugzie? (Ook niet in de ketel zelf?)
 

Wilco

  • #11
P.s. Misschien moet men op deze site ook een optie "PC problemen" maken!
Daar heb ik wel verstand van!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Als klus-site is Klusidee redelijk uniek, een van de enkele forums op dat gebied in Nederland.

Zoek eens in nederland naar een forum PC problemen:

1.440.000 pagina's!

Schoenmaker... :wink:
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Heb je trouwens alle leidingen al eens echt goed bekeken?
Vooral in eventuele koven in of bij meterkasten. (begane grond)
Bij verborgen verdelers die vaak dichtgetimmerd zijn.
Controleer alles, vertrouw geen enkele koppeling die je niet zelf gecontroleerd hebt.
Helaas moet je dus meestal e.e.a. losmaken.
Ook eventuele convectorputten of leidingen in kruipruimten of achter schotten controleren.
Het zoeken is meestal een hele klus.

De warmtewisselaar moet je toch ook vrij goed kunnen controleren.
Haal de witte voorkap los, en schroef de bovenste plaat van de ketel los en verwijder die.
Bij de NEV324T moet je ook de 2e plaat in de ketel verwijderen. Kijk daarna met een goede lamp naar de warmtewisselaar, vooral in het midden en zoek nauwkeurig naar lekkage's. Controleer de w.wisselaar eerst met een volledig koude ketel, als je niets vindt stook dan de ketel op tot ca 80 graden (draai een paar radiatoren dicht om dit te versnellen) en inspecteer daarna de w.wisselaar nog een keer.
Als je echt niets ziet dan is er zeer waarschijnlijk geen lekkage.
(Uiteraard altijd eerst spanning van de ketel halen voor demontage)

Wilco schreef:
P.s. Misschien moet men op deze site ook een optie "PC problemen" maken!
Daar heb ik wel verstand van!
Dan help ik, daar heb ik ook kaas van gegeten...
Of Telecom, ISDN, netwerken, alarmsystemen, elektronica, auto´s of motoren, elektro...
Vraag maar raak, maar nu draaf ik wel erg door.

Helemaal offtopic: https://www.motor-forum.nl/ is ook erg leuk.
 

Wilco

  • #14
We hebben volgens mij alles goed bekeken, op de vloerverwarming na....
Afdoppen zou natuurlijk een mogelijk zijn hiervoor.

Betreft de wisselaar: In het branderhuis ligt enorm veel troep, dat viel de cv onderhoudsmonteur ook erg op. Wellicht kan dit een fout teken zijn?
Overigens hebben we veel koppelingen gevonden die ietsje lekten, echter na het vervangen ervan zagen we vrijwel geen verbetering.

De vraag is even hoeveel waterverlies het is van 2 naar 1 bar, ik schat zelf dat dat zeker wel een liter is. Over 6 weken verdeeld zou je dan toch echt wat moeten kunnen zien, zeker in de afgelopen "koude" periode.
 

Wilco

  • #15
Heb zojuist de 2 kappen van de ketel verwijderd, daarna ook nog de metalen plaat waar de waakvlam achter zit.

Vervolgens keek ik naar het brandgedeelte waar de koper buizen te zien. Op deze buizen (4 of 5 stuks geloof ik) zag ik op een tweetal ervan duidelijk een "verdampt plasje" liggen.

Toen ik echter bovenin de ketel keek zag ik alleen wat buizen die erg groen waren (lijken wel koellichamen?!). Betekent dat zo'n plasje van bovenaf moet komen, of zie ik nu iets wat heel normaal is in een ketel? (volgens mij worden jullie stapelgek van mij?!)
 

Ketelman

  • #16
Die buizen waar je dan tegenaan kijkt (die groen waren uitgeslagen) is de warmtewisselaar.
Het is 1 blok wat is opgebouwd uit meerdere ribbenbuizen waardoor het Cv water stroomt.

Plekken op de branderbuizen kunnen inderdaad duiden op lekkage van de wisselaar... De groene aanslag op de wisselaar kan ook verdacht zijn, maar beide kunnen ook worden veroorzaakt door bijv. condenseren van het toestel bij opstarten of langdurig branden op een lage temperatuur.

Het is geen HR ketel dus in principe mag hij niet condenseren.
Warmtewisselaar goed inspecteren want daar zou de fout kunnen zitten.

PS. Trek je wel de stekker uit de ketel als je hem open maakt... als hij start zonder deksel hoef je een tijdje niet naar de kapper. :wink:
 

Wilco

  • #17
Heren, zojuist heb ik wat foto's gemaakt van het branderhuis.




 

Ketelman

  • #18
Mooie fotos, de plekken op de branderbuizen zijn minder fraai.
Ik heb dit eerder gezien, in dat geval was het een lekke wisselaar.
Ook de groene aanslag op de ribbenbuis is niet zo best.

Heb je de ribbenbuis soms plaatselijk schoongemaakt Wilco?? Het is net of in de midden de buizen minder vervuild zijn dan aan de linker en rechter kant?
Of is dat optisch bedrog?

Zit er (of zat er indien je het schoon gemaakt hebt) een plek waar de ribbenbuis helemaal verstopt is?
Ik bedoel dat een hoop vervuiling tussen de ribben?
 

Wilco

  • #19
De onderkant van de wisselaar is in zijn geheel erg groen en vervuild, op de foto lijkt dat inderdaad niet zo te zijn. Ik zie ook 2 donkere plekken op de wisselaar, ook dat is helaas op de foto niet terug te zien. Die natte plekken op de buizen zijn er echt niet echt hoopgevend uit he?
 

Ketelman

  • #20
Nee niet echt hoopgevend. :cry:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu