Vloerverwarming - detailvragen

Jonathanpv

  • #1
Hallo,

Ik heb net een nieuwbouw casco-tussenappartement gekocht en ben bezig met de badkamer. Ik wil graag vloerverwarming in de badkamer aanleggen en in de rest van het appartement de reeds aangelegde radiatoren laten staan. De CV is er een van het type AGPOFerolli MegaDens en er is een WTW installatie aanwezig van het merk AWB.

Voor de vloerverwarming was ik van plan om een CV gebaseerd systeem aan te leggen (verdeler, pompcontroller, noppelplaten met isolatie, 16mm diffuusdichte buizen, 4 a 5 cm cement-dekvloer)

Nu heb ik veel op dit forum bijgelezen maar er blijven een aantal vragen bij mij open:

- Hoe regel ik de vloerverwarming in de badkamer in combinatie met de radiatorverwarming in de rest van het appartement? Klopt het dat deze zonder aparte zoneregeling gelijk aan en uit gaat met de centrale verwarming van de rest van het huis? Zijn er zaken waar ik op moet letten zoals het opnieuw regelen van de CV installatie?

- Zijn er naast zoneregelkleppen andere manieren om de vloerverwarming apart te regelen (aparte zoneregelkleppen inclusief thermostaten zijn vrij duur)

- In nieuwbouw appartementen geldt de norm dat de ondervloer 10dB geluidsdemping moet bevatten. Ik kan niet achterhalen of de noppenplaten met isolatie ook geluidsisolatie bevatten. Weet iemand of die norm van 10dB ook geldt voor de badkamer?

Zou electrische vloerverwarming in mijn situatie goedkoper kunnen zijn (als je de stroomvoorziening van de pomp uitzet tegen de goedkopere gaskosten?)
 

Wilmaas

  • #2
@Jonathanpv,

Ik denk dat het regelen met "natte" vloerverwarming niet zo gaat werken als u wil. De ketel zal regelmatig niet aanstaan, dan is de vloer ook niet warm. Electrisch is goedkoper en makkelijker aan te leggen, en vooral goed te regelen in uw geval.
De verwarming zit direct onder de tegels en reageert véél sneller. Deze hoeft u alleen maar aan te zetten op momenten dat u het nodig heeft, dit kan uiteindelijk zelfs goedkoper zijn. Dit kan zelfs met een klokthermostaat van te voren ingesteld worden.

Lees eerdere topics maar hierover, juist de badkamer wil je extra warm omdat de ruimte kleiner is en er veel ruimte afvalt, bv een bad, is het prettiger te regelen met electrische vvw.

Voor alleen een badkamer kun je trouwens zonder verdeler, pomp etc.
1 lus op de retour van de badkamer radiator word ook veel toegepast, hierbij blijft het probleem dat de vloer alleen warm word bij warmtevraag in de refentieruimte en moet er een rtl ventiel tussen geplaatst

wacht ook even op een antwoord van de specialisten, ik kan alleen mijn ervaringen delen.

succes,
Wilfred
 

Jonathanpv

  • #3
@Wilfred,

Mijn voornaamste reden om te kiezen voor het natte systeem is de energiekosten, wat ik begreep lager zijn dan een electrisch systeem.

Op zich is het precieze regelen niet zo heel belangrijk zolang het 's ochtends en 's avonds maar warm is, anders heeft het weinig zin. De RTL optie ging ik daarom niet proberen daar het ook maar de vraag is of het wel of niet succesvol uitpakt (als ik de forumreacties zo lees).

Mijn badkamer is trouwens 9m2 en krijgt een inloopdouche en alleen de 2m2 van de badkuip was ik van plan niet te voorzien van verwarming, dus uiteindelijk ligt er zo'n 7m2 aan vloerverwarming. De badkamer is in het midden van het appartement gelegen als dat nog uitmaakt.
 

Chathanky

  • #4
In een goed geïsoleerd appartement heb je waarschijnlijk door de benedenburen al een vorm van vloerverwarming. :mrgreen:
De ligging van een badkamer is veelal omgeven door enkel verwarmde ruimtes.
Wil je dan een "echte" warme vloer dan wordt het waarschijnlijk echt heel warm in zo`n badkamer.

Ik zou eerst eens bekijken hoe je badkamer gesitueert is voor je een beslissing neemt om deze met vloerverwaring te verwarmen.
 

Wilmaas

  • #5
@Jonathanpv

"Op zich is het precieze regelen niet zo heel belangrijk zolang het 's ochtends en 's avonds maar warm is, anders heeft het weinig zin"

Hier zit het probleem met cv vloerverwarming, aanwarmen vloer duurt langer dan met radiators, om nu de cv ketel alleen voor een badkamervloer uren aan te laten, en dan om energie kosten te besparen?
Ik twijfel of je dat zonder ingrijpende aanpassing gaat lukken. Het is wel mogelijk hoor, bv. met een voorraadvat als warmtewisselaar die de warmte langer afgeeft dan de ketel aanstaat. Een systeem met regelkleppen, hierbij moet de ketel weer blijven aanstaan, elektra verbruik van de verdelerpomp etc. (kan wel weer een pompschakelaar op, moet je ook weer kopen)
Dit alles kost véél meer in de aanschaf dan het verbruik van electrische vloerverwarming, en het is maar de vraag of daarna alles tot tevredenheid werkt.
Electrische vloerverwarming gebruik je de uren die nodig zijn, bv 2 keer een half uur per dag, de cv vloerverwarming moet daarvoor minimaal 2 keer 2 uur aanstaan i.v.m. langere aanwarmtijd.
Denk je er wel aan dat een aparte groep voor de electrische vloer verwarming (9 mtr2?) nodig kan zijn, zeker als er meerdere gebruikers aangesloten zijn.

Ik heb zelf volledig vloerverwarming, de badkamervloer is altijd te koud, blote voetjes :P , of de rest van het huis is te warm
sorrie, maakt je keuze vast niet makkelijker :?:
misschien nog tips van de specialisten?

groet, Wilfred
 

Jonathanpv

  • #6
@Chathanky

Het klopt wat jij zegt, momenteel doet mijn CV-installatie het nog niet eens en mijn appartement is al praktisch op de gewenste temperatuur door de buren :) Ik verbaas me er telkens weer over als het buiten min zoveel is...

(Het appartementencomplex is overigens al in 2007/2008 opgeleverd en ik ben de eerste bewoner van de laatste verkochte casco appartementen.)

Wat betreft situering: mijn appartement is een tussenappartement (buren aan alle kanten) en de badkamer ligt tussen twee slaapkamers zonder muur aan de buitenkant van de woning.

Het comfort van warme tegels onder blote voeten lijkt mij nog steeds aantrekkelijk. Toch electrisch dan maar gezien de al lage noodzaak om echt te verwarmen? De radiator die er nu in staat is vrij klein (70cm x 50cm schat ik)
 

Wilmaas

  • #7
Haha, of vraag of de benedenburen plafondverwarming nemen :P

groet Wilfred
 

Jonathanpv

  • #8
Wilmaas schreef:
@Jonathanpv

"sorrie, maakt je keuze vast niet makkelijker :?:
misschien nog tips van de specialisten?
Alle ervaring scheelt! Het lijkt echter wel steeds complexer/onhaalbaarder te worden met traditionele vvw :)
 

Chathanky

  • #9
Als je die vloer dan warm wil hebben dan wordt het in de badkamer wel aardig warm of zelfs te warm.
Als je elektrisch verkiest kun je daar de tijden instellen waneer je de badkamer gebruikt. Elektrich is wel wat duurder maar als je dit enkel gebruikt voor de gebruikerstijd loopt je temperatuur niet te veel op en vallen de kosten nog enigszins mee.
 

Jonathanpv

  • #10
Hmmm ik had noit gedacht dat mijn woning te warm zou kunnen zijn voor gebruik van vloerverwarming. Ik denk dat ik wel een gokje waag: het ergste wat er kan gebeuren is dat ik 500 euro verspil en een electrisch systeem heb wat ik niet gebruik.

Even voor mijn beeld, aangezien ik me vooral heb verdiept in CV-gebaseerde vvw: warmt electrische vvw echt zo snel op? Zijn er nog dingen waar ik voor op moet passen (behalve aarden en het zorgen voor een aparte groep?

Ik zag dat er 100 en 150 watt matten zijn. Zijn de 100 watt matten voor mij beter geschikt?

Een laatste vraag: weten jullie misschien hoe het zit met de 10dB(A) norm voor geluidsisolatie in het geval van een badkamer? Er ligt nu alleen nog kaal beton.
 

Wilmaas

  • #11
@ Jonathanpv

Electrische vloerverwarming word vaak in de lijm, direct onder de tegel verwerkt, je verwarmt veel sneller bijna alleen de tegel op, met cv vloerverwarming warm je minimaal 35 mm opdekvloer, plus de tegels op, dit is veel trager. hierdoor is er veel langer warmteafgifte.
Omdat er bij electrische vvw minder verwarmt is zal dit ook weer sneller afkoelen, waardoor het effect als Chathanky al aangeeft, wel iets minder zal zijn.
Ik zou 150 watt nemen, reageert sneller, dan is er minder tijd om de rest van de vloer aan te warmen. Als je het alsnog te koud vind in de badkamer kun je hem iets lager afstellen en langer aanlaten.
Let even op waar je de voeler plaatst, op neutrale plek, niet te dicht bij een warm bad, of een warm/koud waterleiding

Die vraag over het aantal DB hoort niet hier thuis maar heb wel een idee, weet niet of ik een merk mag noemen maar google even op "omnimat SR" :? dit kan het geluidsoverlast probleen wel oplossen of verminderen.

succes, Wilfred
 

Jonathanpv

  • #12
Ik heb de vraag over geluidsisolatie uitgezet in het andere forum.

Hebben julle advies over de verwerking van elec. vvw? Ik heb nu alleen een kale betonvloer dus mijn idee is:
- Mat vasttapen op het beton
- Iets van egaliseerd gieten over de matten zodat de vloer voor de tegels goed egaal is en de matten niet meer kunnen beschadigen
- vloer op normale wijze aftegelen

Is dit de correcte aanpak? Wat kan ik het beste gebruiken voor de egaliseer? moet er nog iets van folie onder?
 

Wilmaas

  • #13
Hoi Jonathanpv,

Een uitleg,

Breng eerst een zand cement dekvloer aan, hoogte te bepalen door dikte tegels, vloerverwarming en eventueel isolerende beplating.
Zorg ervoor dat de kabels om van de matten op een vooraf te bepalen plaats (een inbouwdoos?) in de wand bijeen komen. Bepaal de plaats van de voeler, mag de verwarmingskabels niet kruisen.

Leg alles eerst uit en knip eventueel de mat(ten) in indien nodig, uiteraard niet de verwarmingsdraden beschadigen.

Verwijder de matten, breng eerst een voor electrische vloerverwarming geschikte (flexibele) lijm mortel aan (voldoende, totaal in ieder geval 6 mm)
Druk de matten er voorzichtig in en plaats de plavuizen.

Afhankelijk van de matten dunnere mortel gebruiken of eerst een dunnere (3mm) laag aanbrengen en daarna tot min. bovenkant matten aangieten met lijmmortel of voorzichtig met een kunststof kam aanbrengen.
als de vloer glad/vlak is niet meer egaliseren, extra lagen geven ook weer meer problemen met hechten, wel indien nodig een voorstrijk, passend bij de lijm gebruiken, geeft vaak meer tijd de tegels met verwarming aan te brengen voordat de "open" tijd van de lijm voorbij is.

Alles gelijk meevoegen of 2 dagen wachten met voegen, na de laatste mortel bewerking min. 1 week wachten met aanwarmen, indien nieuwe cement dekvloer min. 6 weken wachten met aanwarmen, temperatuur langzaam opbouwen per dag/gebruik (enkele graden per dag/keer)

Niet met hard schoeisel over de matten, let op scherp gereedschap

heel veel succes, Wilfred
 

Jonathanpv

  • #14
Super! hier kan ik wat mee.

Paar kleine vraagjes: die cement dekvloer, wat is daar de gedachte bij en hoe bepaal ik de hoogte? Komt de isolerende beplating onder de cement dekvloer of alleen onder de vvw matten?

Je schetst twee scenario's voor het verlijmen van de matten afhankelijk van het soort mat. Hangt dit af van de mazen in de mat? Dus als het grote mazen zijn dan de 6mm variant en bij kleine mazen eerst 3mm dan mat en dan weer 3mm?
 

Wilmaas

  • #15
Hoi Jonathanpv,

"Ik heb nu alleen een kale betonvloer", ik neem aan dat deze niet glad en vlak is? Betonvloer is ruwe werkvloer. Sommige noemen een cement dekvloer ook kale betonvloer :wink:

Als de vloer al glad en vlak is, een cement dekvloer dus, (geluids)isolatie aanbrengen en verder werken als eerder omschreven, voorstrijk, geschikte pasta/lijm etc.Hierbij bepaald de dikte van de isolatie de hoogte van de vloer.

Als er nog een cement dekvloer op moet....
Ik weet niet wat de hoogte van de vloer moet worden.... :denk:
Ga b.v. uit van de bovenkant tegel, bv. 10 mm dikke tegel, 6 mm lijm/electr.vvw/ en 20 mm (geluid) isolatie.
De nieuwe cement dekvloer moet dan 36 mm lager aangehouden worden dan de gewenste vloerhoogte incl. tegels. laat de dekvloer een aantal weken drogen voor het plaatsen isolatieplaat/verwarming/tegels, bij voorkeur min. 6 weken!

Het gaat inderdaad om de mazen van de matten, bij twijfel in 2 keer doen.
probeer wel gelijkmatig te werken, de kam onder de zelfde hoek houden.

succes, Wilfred
 

Jonathanpv

  • #16
Ik zal even goed kijken maar ik vond de vloeren in mijn appartement best vlak, en zover ik kan zien is het beton (wit). Glad is deze vloer niet helemaal maar ik dacht dat de lijm dat verschil zou kunnen opvangen. Kan dit of moet ik het helemaal straktrekken? Kan dit ook met egaliseer als het meevalt? Dit lijkt mij makkelijker te verwerken dan cement.

Ik ga denk ik voor de zekerheid voor een ontkoppelingsmat met geluidsisolatie maar het lijkt alsof de badkamer uitgezonderd is van deze regel.
 

Wilmaas

  • #17
Als je gaat kijken, neem even een waterpas en een afreilat mee :prima:
laat het ff weten..



groet, Wilfred
 

Jonathanpv

  • #18
Gisteren gekeken met een afreilat en een waterpas. De vloer is prachtig vlak en waterpas. Ik ging ervan uit dat dit beton was maar het lijkt erop dat ze in de bouw de vloer met cement afwerken?
 

Wilmaas

  • #19
Super dus!

"Als de vloer al glad en vlak is, een cement dekvloer dus, (geluids)isolatie aanbrengen en verder werken als eerder omschreven, voorstrijk, geschikte pasta/lijm etc.Hierbij bepaald de dikte van de isolatie de hoogte van de vloer"

Ik zou geen geluidsisolatie aanbrengen in de badkamer, je leeft daar toch niet, en loopt daar toch niet met hakjes? :wink: maar dat is jou keuze...

even voorstrijken/lijmen/vloerverwarming/plavuizen/voegen.

regeling en voeding aansluiten en genieten maar.
Kijk wel uit, niet boren in de cement devloer i.v.m. eventuele leidingen!

Succes er mee :prima:
 

Jonathanpv

  • #20
Je hebt gelijk, de geluidsisolatie kan achterwege blijven.
Dat maakt het een stuk simpeler
Nogmaals bedankt voor alle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu