Nieuw onderwerp Reageren
De Haan


Geregistreerd op
19-5-2007
Berichten: 360
25 April 2008, 21:12   Boren slijpen
Kan iemand mij uitleggen hoe je ijzerboren kan slipen.
Heb het verschillende keren geprobeerd op een slijpmachine.
Maar na het slijpen waren ze nog botter.
Ik heb wel eens een borenslijper voor op een boormachine gekocht, maar dat wil bij mij niet
Ik kan natuurlijk een nieuwe gaan halen, maar dat schiet niet op.
Of je bent zo een half uur weg, of de winkel is net dicht.
Komt bij, ik vind het zonde om een boor, die te slijpen is, weg te gooien.
Vooral de grotere maten.
Klusidee
Black Knight


Geregistreerd op
12-2-2007
Berichten: 540

Heers
25 April 2008, 21:28  
Ik vind het een kunst om boren te slijpen Very Happy
kleine boren lukken me vrij goed, maar grotere exemplaren (20+ mm) laat ik toch liever door iemand anders doen Wink
De Haan


Geregistreerd op
19-5-2007
Berichten: 360
25 April 2008, 21:35  
De boren die ik wil slijpen zitten over het algemeen tussen de 7mm en 18mm
@rie
Specialist Elektra

Geregistreerd op
13-3-2005
Berichten: 1282

tussen Alkmaar en Den Helder
25 April 2008, 21:52  
Ik heb een leuk stukje gevonden, hoe je zelf een boren slijpapparaat kan maken. Je moet er wel een beetje handig voor zijn, maar het werkt wel.

http://www.yumpu.com/nl/document/view/17140868/boorslijper-wie-soms-gaten-moet-boren-in-metaal-die-seniorennet
Ik slijp mijn boren uit de hand, het vergt wat oefening maar uiteindelijk lukt het wel.
Toon


Geregistreerd op
23-4-2005
Berichten: 3333
25 April 2008, 23:38  
Ligt er ook een beetje aan wat voor boor je wilt slijpen.

Materiaal         spiraalhoek         punthoek
       
staal                20-30              118
gietijzer

messing              10-15              130
brons

aluminium            35-40              140
koper

harde                10-15               80
kunststoffen

zachte               35-40               80
kunststoffen


Bovenstaand een lijstje wat de hoek van de punt van een spiraalboor moet zijn. Belangrijk is ook dat de punt in het midden zit. Met de hand slijpen geeft altijd afwijkingen, valt eventueel enigzins te controleren met een borenslijpmal.
De Haan


Geregistreerd op
19-5-2007
Berichten: 360
01 Mei 2008, 22:05  
Ik heb de boor geslepen en ik kan er weer mee boren.
Iedereen bedankt
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren Pagina 1 van 1

Gerelateerd aan: Boren slijpen
Onderwerp Forum Reacties Laatste Bericht
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Sleuven in 2mm dik RVS slijpen Schroeven, boren, zagen en gereedschappen 5 11 Mei 2010, 17:56
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Slijpen van gereedschap Schroeven, boren, zagen en gereedschappen 4 16 Juli 2010, 16:35
Geen nieuwe berichten Slijpen speedboren Schroeven, boren, zagen en gereedschappen 4 26 Augustus 2012, 14:47
Geen nieuwe berichten Verfkrabber slijpen Schroeven, boren, zagen en gereedschappen 9 27 Maart 2011, 00:39
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Slijpen in beton Badkamer, waterleiding en afvoer 8 14 Oktober 2008, 22:30
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Slijpen van haalmes Schroeven, boren, zagen en gereedschappen 3 21 December 2006, 00:23