Plaatsen driepuntssluiting

Gekske

  • #1
Ik heb een nemef driepuntssluiting gekocht en daar zit een gebruiksaanwijzing bij, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Eigenlijk ben ik bang dat ik mijn mooie merantie deur verniel.

Hoe plaats je de driepuntssluiting en welk gereedschap/stelgerei heb ik hier voor nodig? Ik heb een boven frees en ik ga er van uit dat ik de deur uit het kozijn dien te halen en deze in een deuren klem(?) dien te zetten maar veel verder kom ik niet..... (Tevens is mijn makita boven frees niet helemaal compleet qua frezen).

alvast bedankt
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
Hoeft ook niet, ik gebruik meestal de combinatie bovenfrees en vakmanschap.
Niet dat het werken met en frees geen vakmanschap is, maar voor het gebruik van de beitel komt toch wat meer kijken dan gewoon een gat in een deur rammen.

In een bestaande deur begin je met het kijken van hoe kan ik de 3 puntgrendel zo plaatsen dat de bestaande gaten zoveel mogelijk overeenkomen met de nieuwe grendel?
Is dat eenmaal bepaald dan leg je de 3 puntsgrendel op de kop op de deur en zet je met een paar kleine schroefjes vast.
Hierdoor kun je precies de slotkasten af tekenen op de deur en bepalen waar je hoe diep moet frezen zonder dat de grendel steeds wegglijdt of verschuift
Teken dit natuurlijk niet midden op de kopse kant, maar aan de zijkanten af, zodat als je er met de frees overheen gaat kunt blijven zien waar je moet zijn.
Vervolgens stel je de frees mbv. de zijgeleider zo in dat je de voorplaat uit het midden van de deur kunt frezen, beide kanten dus even veel hout overhouden.
Let hierbij op de draairichting van de frees zodat de frees zichzelf niet uit het hout kan werken als je de zijgeleider net even niet hard genoeg tegen de deur drukt.
Ga ook niet 1 cm in 1 keer weg frezen maar werk in stappen.

Hou er ook rekening mee dat de deur aan de voorkant schuin kan zijn afgeschaafd, ga je dan van hieruit recht naar beneden frezen dan zal het slot scheef in de deur komen te zitten en als je de slotschilden gaat plaatsen zal alles zwaar gaan lopen of zelfs geheel vast gaan zitten.
Om dat op te lossen kan soms simpel een rechte plank met een paar lijmklemmen op de deur worden gezet zodat de bovenkant weer haaks is.

Is de voorplaat uitgefreesd kijk dan of deze ook daadwerkelijk past.
Vervolgens ga je de geleidestangen (welke de sloten onder en boven bedienen) uitfrezen.
En dan komt het moeilijkste nl. de slotkasten uithalen.
Je kunt eerst nog zo veel mogelijk met de frees weghalen zodat er weer een vlakke bodem in het gat ontstaat, maar kun je niet verder dan pak je de vlinderboor en boor je op de plek van de slotkasten gaten vlak naast elkaar (overlappen elkaar dus iets) tot de juiste diepte.
Let hierbij op dat je zo recht mogelijk boort.
Met een scherpe houtbeitel steek je dan het hout weg totdat de slotkast precies past. ( te ruim geeft een verzwakking van de deur, te krap geeft problemen met de goede werking)
Om dat precies pas je maken begin ik meestal met de middelste slotkast en schroef ik meestal de 2 anderen er af (als dat kan)
Past die goed en past ook de cilinder ed. dan doe ik hetzelfde met de 2 andere slotkasten waarbij de hoofdslotkast en de voorplaat de exacte plaats van de 2 anderen bepalen en als het goed is zullen die ook precies op de plek komen wat je eerder hebt afgetekend.
Past dat ook dan kan het geheel gemonteerd worden en met de voorgeschreven schroeven worden vastgezet.
Deur weer plaatsen en nu de plaats bepalen van de sluitkommen.
Let hierbij op dat de onderste en bovenste vaak wegdraaien en dat hiervoor voldoende ruimte is.
In het kozijn is het werken met een gewone frees vrijwel zinloos omdat je ondergrond niet vlak is en je frees meestal te kort om de hele sluitkom uit te frezen. Dus ook hier weer de houtbeitel gebruiken om eerst de sluitplaten op de juiste plek te zetten.
Past dat goed en loopt er niets meer aan dan met de vlinderboor de sluitkommen uitboren, geheel verder uithakken, sluitkommen plaatsen, sluitplaten er op en alles goed vastschroeven.
Past alles nog steeds perfect dan zou je de sluitkommen voor extra sterkte nog vast kunnen lijmen, maar dan krijg je ze er ook nooit weer uit.
Heb je alles precies pas gemaakt dan geeft vastlijmen niet heel veel extra sterkte meer.

En dan komt het "heb ik het allemaal goed gedaan", zo ja dan past alles perfect, zo niet dan kun je sommige sluitkommen soms nog verstellen of kun je een kleine afwijking met een welgemikte klap iets beter op de plek krijgen en anders kun je alles weer demonteren en stukje bij beetje pas gaan maken.

Let bij alles er op dat je niet moet wrikken of buigen bij het plaatsen want dan komt het bijna nooit goed, gewoon precies pas maken en het slot moet er als het ware ingezogen worden en er zeker niet in rammelen.

Als je e.e.a vaker hebt gedaan dan moet je rekenen dat je er in totaal zo'n 4 uur mee bezig bent is het je eerste slot trek er dan maar rustig een dag voor uit.
Werk verder met scherp gereedschap, dat werkt makkelijker en sneller en geeft het mooiste resultaat.

suc6

Gerrit Bakker
 

Gekske

  • #3
Super duidelijke uitleg Gerrit dank u wel.

Waarschijnlijk heb ik de kozijnen leverancier zo ver dat hij voor mij de driepuntsluiting in mijn voordeur freest (ik was bang dat ik scheef zou boren en kon niet zolang de diepguts (dat ding met een ketting) meenemen van mijn familie) dan blijven alleen de gaten in het kozijn over en die maak ik pas als ik de sluiting erin heb zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu