Hoe sluit ik de telefoonlijn aan?

Manuel13

  • #1
Hallo bij deze mijn eerste bericht,

We zijn verhuisd naar een woning waar de voorgangers ISDN hadden.
In de meterkast bevind zich een isra kastje waar alle kabels er los bij hangen. Rode, blauwe enz. onderuit dit kastje steekt een dikke blauwe kabel met weer 5 kabels die ook allemaal los zitten.
De telefoon heb ik dus aangesloten maar doet het uiteraard niet.

Kan mij iemand vertellen wat ik moet doen om de telefoon toch te laten werken? De dunne ronde kabel in de meterkast zal wel de telefoonlijn zijn, maar deze hangt dus helemaal los. Maar die zou toch ergens aan vast moeten zitten? ik hoop dat het dan wel lukt. Ik heb de kpn ook al gebeld maar die sturen me van het kastje naar de muur.

In afwachting van jullie antwoorden en hopelijk een goede oplossing.


groet manuel
 

Gerrit

  • #2
Omschrijf duidelijk hoe de situatie nu is, en vermeld ook de kleuren die er zijn.

Wij kunnen dat van achter de pc niet zien.
 

DSR9500

  • #3
In principe heb je aan rood en blauw voldoende.
Maar aangezien de aansluiting niet standaard is afgeleverd, zou ik de KPN even vragen om langs te komen.
Zij zijn namelijk verantwoordelijk tot en met aansluitpunt en doen dit nu mogelijk gratis even in orde brengen.
 

Gerrit

  • #4
Limburgers zijn vriendelijke mensen, maar in de rest van het land doet KPN dat niet :?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
De 5 aders uit de de dikke kabel behoren afgemonteerd te zijn in het ISRA punt.
Normaal behoort KPN dat te verzorgen, omdat je zelf niet voor het ISRA mag werken. Maar nu is het schuiven, want KPN had het goed afgeleverd en de vorige bewoner heeft blijkbaar e.e.a los gehaald en KPN heeft blijkbaar geen zin om het netjes in orde te maken.
Je zou ze kunnen bellen met de boodschap dat je ISRApunt verdwenen is en er alleen nog maar en kabel uit de grond komt.

Maar om een lang verhaal kort te maken kun je ook zelf e.e.a. in orde maken het mag eigenlijk dan wel niet maar je kunt dan wel bellen.

Afhankelijk hoe oud de kabel is zitten er draden in waar een soort papier omheen zit of draden waar gewoon plastic omheen zit in de kleuren rood, blauw, wit en oranje.
De overblijvende ader is de aarde en die wordt nagenoeg niet meer gebruikt.

Zijn het van die draden met vetpapier dan kun je hier voorzichtig een stukje van af halen zodat de koperen binnenkern zichtbaar is.
Als je goed kijkt zul je ook in dit vetpapier rood, blauw wit en oranje kunnen onderscheiden.

Meestal moet je dus de rode en de blauwe (is wat groenig) hebben.
Echter de koperen binnenkern is nog voorzien van een extra isolatielaag en die moet er ook af anders zul je geen verbinding krijgen.
Deze extra isolatie kun je er met een scherp mesje vanaf schrapen totdat de ader mooi glimt.

Sluit dan de draden van je telefoon aan en je zou moeten kunnen bellen. Zo niet dan moet je de combinatie wit oranje proberen en als ook dat niet werkt een andere combinatie want het komt wel eens voor dat een ader ergens beschadigd is en dat men dan een andere pakt.

Heb je een nieuwe kabel met duidelijke plastic isolatie dan moet je de telefoonaansluiten op rood blauw en anders ook weer op wit oranje, van deze draadjes hoef je alleen de isolatie af te halen en je kunt ze aansluiten.
In beide gevallen buig niet te veel met de aders want dan breken ze af.

Op een telefoonlijn staat normaal iets van 45 volt daar kun je rustig aan pakken en zolang je er maar niet met je tong aan zit zul je er niets van voelen. Anders wordt het als jij net een draad vast pakt er je wordt gebeld, op dat moment zal de spanning stijgen naar zo'n 85 Volt en dat kan wat jeuken of een schrik reactie geven maar de gevolgen zijn vaak groter van de schrik dan van de spanning.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt en anders horen we het wel.

suc6

Gerrit Bakker
 

Manuel13

  • #6
Allen dankk voor jullie antwoorden,

Maar die dikke kabel die uit de grond komt daar zitten 5 losse draden uit en geen papier meer met kleuren. Hoe weet ik nu hoe deze kabels worden aangesloten?

En dat met die ronde soepele telefoonlijn, daar steken 5 kleuren uit: rood, blauw, wit, oranje en de ader. Verder staat er in het isra kastje 1a 1b 2a en 2b en het ader tekentje en dit staat ook onder aan het kastje waar de momenteel de dikke kabel in zit. Maar als ik de telefoonkabel uit de telefoon trek dan zie ik een rode en een groene kabel is dat normaal?

En wat bedoel je gerrit met aansluiten, gewoon rechtstreeks aan elkaar zonder isra kastje?


Nogmaals hoop ik dat iemand me kan helpen.

Groet manuel
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Oké dan gaan we gewoon verder.

Hoe lang is de blauwe kabel nog?

suc6

Gerrit Bakker
 

Manuel13

  • #8
Hallo Gerrit,

Het is vrij ingewikkeld hè! Maar goed de blauwe stijve kabel is nog ongeveer een halve meter en dan verdwijnt deze de grond in. De soepele telefoonkabel echter die is langer maar ik kan van beide niet te veel afknippen of wat dan ook want dan reiken ze niet meer naar elkaar toe.

Maar hoe zit dat nu met de ader draadjes die uit de dikke blauwe komen en uit de telefoon kabel? Moeten deze wel aan gesloten worden? Om eerlijk te zijn word ik er wel een beetje gek van. Dat met die vet papiertjes dat klopt maar daar zitten ook geen kleuren meer omheen ze hebben allemaal een bruine vetpapiertje om zich heen.

Bestaat er niet zoiets al een vervangingskastje voor de ISRA of iets wat het heel makkelijk doet oplossen? Ja ik ben geen telecom monteur dus misschien denk ik te makkelijk ik ben gewoon opzoek naar een simpele mogelijkheid. Ik hoop dat je het in kindertaal kunt uitleggen.

Alvast bedankt.
 

Manuel13

  • #9
Misschien is dit wat makkelijker?

Zo liggen de kabels er bij ons thuis bij in de meterkast:



En dit is het type kastje waarbij boven de letters 1a,1b en 2a en 2b staat en natuurlijk het ader tekentje:


Onder staan de zelfde letters.

Misschien kunnen jullie me nu dan vertellen welke kabel er in welke moet.

De kleuren van de soepele kabel zijn: blauw, rood, oranje, wit en de ader

En van de dikke blauwe kabel zijn de kleuren van het vetpapiertje: rood, oranje, paarsachtig, bruinachtig en de ader.

Alvast bedankt,

Groet manuel
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Zo wordt het inderdaad een heel stuk eenvoudiger.
En ik herken de kleuren van de draden wel op de foto hoor in eerste instantie lijken ze alle 4 op elkaar, maar als je toch wat beter kijkt zie je het verschil wel.

Je buigt de dikke blauwe kabel naar de plek waar je hem wilt hebben.
Mijn advies is altijd hou hem mooi recht dan zit hij het minste in de weg.
Vervolgens draai je de schroeven aan de onderkant van het ISRA doosje los (zoals je hem hier op de site hebt gezet).

Het doosje monteer je dan zo dat het dunne grijze stuk van de kabel op de plek van de schroeven komt.
Zet het beugeltje over de kabel en draai de schroeven vast zodat de kabel vast zit in het ISRA kastje.
Vervolgens schroef je de rode draad (2e van links) onder 1A en de blauw/groene draad 3e van links) onder 1B.
dan de oranje (4e van links) onder 2a en de wit/geel bruine (de 1e van links) onder 2B.
De blanke draad sluit aan op de middelste schroef (let wel op dat deze nergens tegen aan komt.

Vouw de draden zo in het doosje dat deze er netjes in zitten, deksel erop (staat niet op de foto dus ik weet niet of je die ook hebt) en klaar. Tenminste: als het deksel blijft zitten, want deze is normaal voorzien van en speciale druk/click bevestiging en als je het deksel eraf haalt breken de pootjes af. Maar met een schroef er dwars door (geen aders raken) blijft hij ook wel vast zitten.

Dan moet de dunne draad worden aangesloten.

Deze wordt vanaf de bovenkant aangesloten.
- op de aansluiting tegenover 1A sluit je rood aan
- op de aansluiting tegenover 1B sluit je blauw aan
- de witte, de oranje en de aarddraad draai je om de kabel en heb je waarschijnlijk niet nodig.

Als je nu kiestoon hebt op je telefoontoestel dan is de operatie geslaagd, zo niet dan zul je met de rode en blauwe draad van de dunne kabel moeten kijken of het wel werkt op de andere aansluitingen.

Werkt alles dan kun je het dekseltje (staat wel op de foto) op het ISRApunt klikken en het ziet er weer netjes uit.

Werkt het geheel nog niet kijk dan of de kabel onderweg naar je toestel niet ergens defect of onderbroken is of draai even het telefoonstopkontakt los en kijk of hier ook rood op A1 en blauw op B1 zit.

Werkt het dan nog niet dan lees ik het wel weer.

suc6

Gerrit Bakker
 

Manuel13

  • #11
Hallo Gerrit,

Ik heb het precies gedaan zoals jij zei maar niets mag baten. Ik heb in ieder geval de kpn zover gekregen dat ze nu de 19e komen. Maar ze zeiden me ook dat er in het huis een isdn lijn liep waardoor het niet mogelijk was om een analoge lijn te plaatsen en dat moest eerst ongedaan gemaakt worden. Weet jij hoe en wat ze hiermee bedoelen? Want ik heb verder geen kastjes of wat dan ook in huis.

Ik hoor het wel.

Groet manuel
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
Het kan zijn dat de vorige bewoner ISDN heeft gehad en dat deze lijn nog niet in de KPN centrale is omgezet naar analoog, maar als jij je lijn nieuw hebt aangevraagd, of hebt laten verhuizen dan zou KPN dat al lang geregeld moeten hebben.

Maar als je toevallig in het bezit bent van een multimeter dan kun je dat simpel controleren.
Sluit de multimeter tussen 2 draden aan (even zoeken welke 2 je moet hebben) staat er een gelijkspanning op van rond de 45 Volt dan is er een analoge lijn aanwezig.

Is de lijnspanning rond de 80 Volt of hoger dan is het een ISDN lijn.
Geeft de multmeter een spanning aan van minder dan 5 volt dan is er gewoon helemaal niets en meet je alleen maar inductie spanning van andere telefoonlijnen.

suc6

Gerrit Bakker
 

Manuel13

  • #13
Hallo gerrit,

Ik zelf denk hier namelijk ook aan en helaas ben ik niet in het bezit van een multimeter dus ik weet dan niet hoe ik dit anders moet testen. Maar 19 september komt een monteur dus ik hoop dat het dan in orde gemaakt kan worden. maar als de lijn bij de kpn omgezet moet worden dan kan een monteur toch ook niets doen?

Alvast bedankt voor je goede uitleg en antwoorden,

Groet Manuel
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #14
Jawel hoor.
Ten eerste zal hij jouw ISRA punt weer keurig in orde maken en de juiste draden op de juiste plek aansluiten.
Hij zal kunnen meten welk signaal bij jou thuis binnenkomt en na e.e.a te hebben geconstateerd heeft hij meestal toegang tot de wijkcentrale van KPN.

Blijkt dat er inderdaad ISDN bij jou in huis ligt dan kan hij dat op de wijkcentrale aan gaan passen door jou weer op het analoge net aan te sluiten.
Vaak wordt hier heel gewichtig over gedaan, maar in de praktijk is het meestal 2 draadjes loshalen van het digitale net en deze 2 draadjes weer aansluiten op het analoge net.

Een kwestie van hooguit 5 min als je eenmaal de juiste draadjes hebt.
Hij zal daarna kontakt opnemen met hun schakeldienst die vervolgens jouw telefoonnummer koppelt aan de draadjes die naar jouw huis lopen.

De wijkcentrale vergelijk ik meestal met een grote telefooncentrale met dit verschil dat de aansluitkabels wat langer zijn en dat de centrale wat groter is.
Deze centrale heeft digitale en analoge aansluitingen en afhankelijk wat je wilt krijg je een digitaal (isdn) of analoog signaal op jou 2 adertjes thuis.

Maar in jouw huis komen 4 aders, dus mocht het allemaal problematisch worden dan kan KPN ook gewoon gebruik gaan maken van die andere 2 aders.

Als je niet zelf zoiets kunt meten dan zou je nog naar die handige klusser in de familie kunnen stappen maar anders toch nog maar een paar dagen zonder telefoon en wachten tot de 19e.

suc6

Gerrit Bakker
 

Manuel13

  • #15
Hallo gerrit,

Ik heb zojuist met de kpn gesproken en die hebben me verteld dat ze dus een probleem hebben geconstateerd op onze lijn en dat ze morgen een monteur voor bij sturen.

We hoeven daarvoor niet thuis te blijven dus ik vraag me af waar de monteur de storing dan zou moeten verhelpen. In ieder geval zitten de kabels op zijn plek dus dan ben ik benieuwd.

Ik hou je op de hoogte.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #16
Die gaat dus gewoon naar de wijkcentrale om daar de juiste draadjes aan te sluiten denk ik.

suc6

Gerrit Bakker
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #17
Als de KPN een "probleem op de lijn" heeft geconstateerd dan kan de oorzaak best wel eens veroorzaakt worden door de afwezigheid van de NT1.
Een NT1 is het eindpunt van een ISDN aansluiting, en bij afwezigheid daarvan kan de KPN geen metingen verrichten op deze aansluiting.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #18
KPN kan meten of het probleem zich bevindt tot en met de wijkcentrale of in de bekabeling tussen wijkcentrale en ISRA punt.
Omdat ze aangeven dat manuel 13 niet thuis hoeft te zijn is het haast wel zeker dat het probleem zich in de wijkcentrale bevindt.

Wel zou ik adviseren om gewoon een telefoontoestel aan te sluiten zodat als ze vanuit de wijkcentrale naar huis meten ze dit toestel zien ipv. een open lijn.
Immers als ze het toestel "zien" dan is het zeker dat de kabel goed is. 'zien" ze die niet dan kan de kabel ook nog onderbroken zijn.

suc6

Gerrit Bakker
 

Manuel13

  • #19
Gerrit,

Vandaag is een monteur langs geweest en heeft het probleem in de lijn verholpen.
Het was dus toch een probleem in de kabel en niet in het isra punt.
Vanaf vandaag hebben we dus weer telefoon en internet.
Ik vind het alleen jammer dat je 1000x moet bellen naar de kpn voordat je eindelijk bericht krijgt dat het probleem al lang bekend was, bij deze dus ook geen ere voor de kpn.

Waar wel de ere naar toe gaat is Gerrit want hij heeft mij bijhoorlijk goed geholpen met de antwoorden op mijn vragen, dus bij deze gerrit hartelijk dank voor de moeite die je hebt genomen om tijd te maken voor mijn probleem.

Klasse werk en ga zo door want dankzij mensen zoals jou zijn er elke dag weer mensen gebaat bij dit soort hulp, (nee ik heb niet de slijm modus aan staan maar ik ben gewoon blij dat het eindelijk naar 4 weken dan toch gelukt is).

Met vriendelijke groet Manuel
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #20
Fijn dat het gelukt is en bedankt voor het compliment.

Overigens heeft de KPN monteur ook gewoon zijn werk gedaan, en je geholpen.
Klusidee is niet dé plaats om eventuele ontevredenheid over KPN te spuien, daar zijn andere forums voor... :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu