Isolatie vloer / wand

Boudewijn

  • #1
Situatie:

Aan onze woning zit een garagevast (halfsteens - wel droog aan de binnenzijde). Deze heeft een betonnen 'vloer' (gestort op zand). Dikte weet ik niet, maar ik verwacht (gezien de rest van het huis) een centimenter of 10.
De garage wordt studeer/computerkamer (met veel boeken) en muziekkamer (niet heel erg hard)
Garage heeft zolder / puntdak (niet geïsoleerd - dit gaat nog wel gebeuren, maar nu nog even niet van belang)

Komen radiatoren in te staan als verwarming.

Op het forum hier heel veel gelezen, maar omdat het zo heel veel is, vraag ik me af of mijn plannen verstandig zijn of dat ik dingen over het hoofd zie (blijft voor sommigen een hobby he ...)

Plannen:
  1. Wanden wil ik graag isoleren door
    • De halfsteensmuur impregneren (vanwege vochtdoorslag?)
    • Houten balkjes (in de menie) tegen de muur (slagpluggen)
    • Folie?
    • Steenwol circa 5 cm ertussen
    • Folie?
    • Aftimmeren met underlayment 18 mm (waar boekenplanken komen) of gipsplaten 12 mm (goedkoper en makkelijk te verwerken)
    • Voegen uithakken voor isolatie?
    OF
    • Metalstuds (is volgens mij geen merknaam) met gipsplaat.
    • Rubberstrips bij bevestiging liggers vloer / balken 'plafond'
    • Steenwol ertussen circa 5 cm
    • Gipsplaat 12 mm - eventueel achterhout waar boekenlpanken komen - voegen uithakken voor isolatie?
  2. Vloer zou ik willen isoleren door volgende laag te gebruiken:
    • Vloerbedekking of laminaat/isolatieplaten (die groene)
    • Underlayment 12 mm?
    • Folie
    • Houten balken 7cm (?) Met steenwol en leidingen ertussen
    • Rubber tegels / strips (vanwege trillingen / geluid) onder balken
    • Folie
    • Bestaande betonvloer
    • Zand
(verschil dampremmend / dampdoorlatende folie staat op het forum al duidelijk beschreven, dus het verschil is me wel duidelijk - maar wanneer wel en wanneer niet in mijn situatie is me niet helemaal helder.)

Een andere vraag:
Wat is beter? Eerst wanden en dan vloer? Of eerst vloer en dan (daarop) de wanden?

Hoop dat iemand kan meedenken :lol:
 

Roman

  • #2
Boudewijn, WAT wil je isoleren? Geluid, warmte?
 

Boudewijn

  • #3
Het is een halfsteensmuur en een ruimte waar ik weer veel aanwezig zal zijn.
Moet dus vooral warm blijven - dus dat is het belangrijkste.
Dat er niet te veel aan geluid naar buiten gaat (en binnen komt) is veel minder belangrijk.
 

Roman

  • #4
Ok, ik vroeg het omdat je ook over een muziekkamer iets schreef.
In dit geval zijn er voldoende experts hier aanwezig die je op de goede weg kunnen helpen.
 

H@ns

  • #5
Oh Roman ik dacht nu komt het verlossende antwoord...
Iemand anders dan?
 

Roman

  • #6
Thermische isolatie is niet mijn expertise zoals geluidsisolatie dat wel is, maar ik zou het volgende doen:

Muren
Impregneren weet ik niet, maar "stuccen" (een cementlaag bijvoorbeeld) is nog steeds vochtdoorlatend, wel enigszins geluidsisolerend (pakweg 3 db bij minimaal 5mm laag)

Voorzetwanden los van de muur (spouw) zetten dmv metalstud frame (bijvoorbeeld 50mm) met daarin wol platen (geen rol, dat zakt in) en gips eropgeschroeft. 12mm is een goede keus, 2x12mm nog beter (voor geluid en stevigheid). Uiteraard kun je ook een hele plaat hout ervoor of erachter schroeven zodat je later makkelijker dingen aan de wand kunt bevestigen. Naden beplakken, stuccen, kitten.
Voordeel van metalstuds is ook nog eens dat je electrabuizen er makkelijk in kunt leggen. Daarbij minder gevoel voor weersomstandigheden en ook nog eens erg makkelijk in elkaar te zetten. Hoewel veel mensen meer hebben met hout omdat het fijn werkt.

Vloer
Isolatiedeken op de grond (diverse mogelijkheden, vraag eens rond) met eventueel vloerplaten.
Vloerbedekking.. hmm, laminaat is meer brandveilig en vind ik persoonlijk mooier.
Je spreekt zelf over een zgn zwevende vloer, als het op een betonnenvloer is zou ik dat niet doen ivm het creëren van een klankkast terwijl beton juist een lage resonantie frequentie heeft.
Als je toch een dergelijke vloer wilt ivm leidingen kun je 50 mm frame maken met idd isolatiewol in de gaten (!) Eventueel bouwvilt/rubber/neoprene eronder, maar niet nodig (betonnenvloer eh) MITS de vloer vlak is uiteraard!.
(flankeringen/trillingen kun je in dit geval verwaarlozen)

Indien je toch een zwevendevloer wilt, dan eerst deze bouwen. Wel een berekening maken van het gewicht dat je verwacht (deadload (standaard massa zoals muren, meubels etc), liveload(mensen, fietsen en dat soor tijdelijke gewichten)) incl muurgewicht dus! In dit geval scheid je namelijk de muren ook van de grond, indien dat je doel is. Maar nogmaals met een betonnenvloer zit je veilig wat betreft geluidsiso. Dus muren kun je rechtsreeks op beton plaatsen. Is aan jou de keus.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Boudewijn schreef:
  1. Wanden wil ik graag isoleren door
    • De halfsteensmuur impregneren (vanwege vochtdoorslag?)
    • Houten balkjes (in de menie) tegen de muur (slagpluggen)
    • Folie?
    • Steenwol circa 5 cm ertussen
    • Folie?
    • Aftimmeren met underlayment 18 mm (waar boekenplanken komen) of gipsplaten 12 mm (goedkoper en makkelijk te verwerken)
    • Voegen uithakken voor isolatie?
Zoals u het hier omschrijft kan het prima, de folie aan de muurkant moet dampopen zijn, de folie aan de binnenkant, de warme kant, moet dampdicht zijn.
Ventilatie kan door een aantal stootvoegen uit te boren.
 

Boudewijn

  • #8
Niet opgeschreven maar:
  • Ik was niet van plan een zwevende vloer te maken. Maar balken op vloer en daar tussen de steenwol. Je hebt dan een stevige vloer met goede isolatie volgens mij (qua klankkast (opm Roman) zal dat - gevuld met steenwol) meevallen.

    Maar goed - niet zwevend dus. Mijn rede om hier voor te kiezen: mogelijkheid om wat leidingen (waaronde CV) langs te leggen en het feit dat ik in een vroegere situatie veel last had van een toch wel erg koud optrekkende betonvloer.

    Het rubber onder de balkjes was uit oogpunt van trillingen - is volgens Roman dus niet nodig. Dat scheelt weer een paar euro :wink:

  • Mijn opmerking mbt impregneren van muren: begreep dat dat verstandig was mbt vochtdoorslag.
  • Stootvoegen doorboren: is dan een gaatje (zoals ik het lees) voldoende of moeten ze er helemaal uitgebikt / boord worden? 1 voeg met strekkende meter?
(Ben overigens net als Roman ook een 'fan' van werken met metalstuds. Al heel wat tussen- en voorzetwanden mee gemaakt.)
 

Roman

  • #9
Een "zwevende" vloer is feitelijk niets anders dan een 2e vloer welke mechanisch gescheiden op de originele vloer ligt (zweeft), en dat doe je dus oa met rubber etc.

Extra info:

Een zwevende vloer is bijna altijd een klankkast (tenzij je eentje van beton maakt... ) hangt van o.a. de massa af. Door de gaten van het frame te vullen met iso demp je niet alleen de trillingen van de vloerplaat erboven maar worden frequenties ook geabsorbeerd binnen in het frame

Hangt van absorberend vermogen van gebruikte materiaal af, check de specs. wordt meestal in A klasse aangegeven. A klasse loopt van 125Hz tot 4kHz. Laag geluiden blijven een probleem.
Gezien Hout een hogere trillingscoeficient heeft dan beton zul je eerder het genoemde "klankkast" opwekken.

Als de betonvloer te koud is zou je idd de vloer kunnen ophogen (lees: los leggen van de koude vloer.. zwevend maken dus)

Bovenstaande is misschien iets off topic, maar wellicht goed om te weten, zeker als je vloeren gaat ophogen.
 

Arie

  • #10
Ten eerste ik ben geen expert op dit gebied maar ik zat aan het volgende te denken voor je vloer:

Je zou op je koude betonvloer ook een laag fermacell platen kunnen leggen. Deze heb je ook met daaraan vast isolatiemateriaal. Ik heb het gebruikt in mijn badkamer. (ophoging van je ruimte circa 3 cm.= 1 cm isolatie en 2 cm fermacell, misschien heb je ze ook met meer isolatie.)

De platen zijn zo dat je ze onderling overlappend kunt lijmen en schroeven.
Zo'n vloer hoef je niet vast te fixeren op betonnen ondervloer en door de isolatie aan de onderzijde geeft het ook minder kou door, daaroverheen kun je bijv tegelen of laminaat leggen of wat je zelf wilt natuurlijk.

Ik zou eerst de wanden doen en dan de vloer, dit omdat bij een spouwmuur bijv ook de spouw tussen de 2 muren lager ligt als de naast gelegen beton vloer, heeft denk ik iets te maken met afvoer van eventueel vocht.

Voor de wanden:
Bij ons vorige huis hadden ze in de bijkeuken 2cm piepschijnplaten recht tegen de muur gezet en dan houten platen en daroverheen getegeld.
Maar ik moet zeggen dat dat weinig isolatie waarde gaf.

Hou voor de wand een luchtspouw van circa 3 cm dan met houten balkjes (ik ben absoluut geen metalstud fan) een frame maken van vloer tot plafond dus niet vast op de buitenmuur.

Daartussen zet je isolatieplaten, doe achter balkjes stukjes plaat of ijzerdraad zodat je isolatie niet tegen de muur aankomt. (neem platen isolatie rollen zakken in)
Dan eventueel houten platen (hoeft niet) en dan gipsplaaen.
Waar de folie komt zit ik helaas over te twijfelen

ik hoop dat je hier wat mee kunt,
succes,
 

Starter

  • #11
Jan schreef:
Zoals u het hier omschrijft kan het prima, de folie aan de muurkant moet dampopen zijn, de folie aan de binnenkant, de warme kant, moet dampdicht zijn.
Ventilatie kan door een aantal stootvoegen uit te boren.
Ik vroeg me tav. de dampopen folie af, of je dan geen vochtprobleem krijgt aan de onderzijde van de folie, waar deze de vloer raakt?

Het isolatiemateriaal is toch al niet vochtgevoelig, dus kun je het dan niet beter regulier laten ventileren? Want anders zou het vocht in het hout van de vloer kunnen zitten en dan krijg je daar weer problemen, of zie ik het verkeerd?

Geert
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Met enkele cm's ruimte tussen de folie en de muur is er geen contact en trekt er geen vocht in de isolatie, de ventilatie is bedoeld om het eventuele doorslaande vocht af te voeren.
Voor de latten hardhout gebruiken en goed in de menie zetten aan de onderkant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu