Aansluiten zonnescherm 5 draads motor

Mikels

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig voor het weer aansluiten van mijn zonnescherm na de verbouwing. De handleiding en aansluitschema van het scherm heb ik helaas niet meer en de aannemer heeft helaas alles losgehaald zonder iets te noteren :( Ik heb dit scherm een paar jaar geleden bij de Makro gehaald en zij kunnen me helaas ook niet helpen aan een schema of handleiding.


Het gaat om een 5 draads motor(merk?) met de volgende kleuren kabels:
1 Zwart
2 Bruin
3 Blauw
4 Grijs
5 Geel-groen

Ik heb nu inmiddels zover dat ik door heb dat het grijze draad constant spanning moet hebben om het scherm in en uit te klappen.
Op dit moment heb ik maar 4 draden naar buiten lopen vanaf de schakelaar dus moet ik één bijtrekken.

Ik heb de volgende 2 vragen:

1/ Is het correct dat het grijze draad constante spanning moet hebben?
2/ hoet kan ik dit scherm afstellen? (het rolt nu niet helemaal dicht)

Alvast bedankt voor jullie hulp :D
 

Shz

  • #2
Hoi de grijze draad hoort op de draad van naar boven.kan dus bruin zijn of zwart.probeer maar 1 draad los te halen dan zie je van zelf wat hij doet..dus grijs hoort op een draad voor omhoog.dit is voor doek rektie.het kan zijn dat dan ook het scherm weer helemaal in gaat..
het merk is een olympus.niet 1 van de besten.

succes
 

Mikels

  • #3
Hoi Shz,

Het grijze alleen op zwarte of bruine werkt niet. Als het uitklapt moet het op de bruine zitten en bij het inklappen de zwarte. Als je het niet verbind doet het scherm helemaal niets. Vandaar dat ik dacht het constant gevoed moest zijn
 

Kluske

  • #4
Deze type motor die jij hier gebruikt is een Olympus-E.
Dit houd in dat het een zelf sluitende motor is.
Om dit te realiseren, plaats eerst de grijze draad samen met blauw.
Stel de motor af op de eindafstelling naar geopende toestand.
Ga nu het scherm sluiten, draai de eindafstelling zo dat het scherm ongeveer 20 á 30 cm open staat en plaats nu de grijze draad bij de bruine of zwarte draad op.( bruin of zwart is de draad om te sluiten dit moet je vooraf even uitzoeken)
Doe het scherm weer een stuk open en sluit het dan weer, nu zul je zien dat het scherm op ongeveer 20 cm voor het sluiten met gereduceerde kracht verder gaat en helemaal sluit.
 

Mikels

  • #5
Deze type motor die jij hier gebruikt is een Olympus-E.
Dit houd in dat het een zelf sluitende motor is.
Om dit te realiseren, plaats eerst de grijze draad samen met blauw.
Stel de motor af op de eindafstelling naar geopende toestand.
Ga nu het scherm sluiten, draai de eindafstelling zo dat het scherm ongeveer 20 á 30 cm open staat en plaats nu de grijze draad bij de bruine of zwarte draad op.( bruin of zwart is de draad om te sluiten dit moet je vooraf even uitzoeken)
Doe het scherm weer een stuk open en sluit het dan weer, nu zul je zien dat het scherm op ongeveer 20 cm voor het sluiten met gereduceerde kracht verder gaat en helemaal sluit.

Hoi Kluske,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb het uitgeprobeert, maar als ik als het grijze draad op de blauwe aansluit doet het scherm niets. De enige manier om het werkend te krijgen is als ik het op het bruine draad van de schakelaar aansluit. Op zich heb ik het scherm dan werkend, zit alleen nog met het probleem dat het niet volledig dichtklap. Volgens de handleiding die ik indertijd heb gehad moest je de schakelaar een aantal seconden naar rechts ofzo en dan kon je het afstellen. Maar ja, hoe zat dat precies :cry:
 

Kluske

  • #6
De grijze draad die uit de motor komt direct op de blauwe aan sluiten , bruin en zwart blijven gewoon je stuurdraden voor op en neer. Zo zal de motor zeker moeten werken. Je kunt de afstelling ook wijzigen door de afstelknop te verdraaien.
De eindafstelling voor het dicht gaan van het scherm iets te verdraaien in de richting van de +.
 

Shz

  • #7
Hier zit geen afstelwielletjes in zo te zien.
dit is het type waar je inderdaad met de draai schekkelaar hem moet bij stellen.je hoord dan namelijk na 2seconden een piepje.dan kun je hem bijstellen..mischien beter om de handleiding van de motor op te zoeken.
 

Mikels

  • #8
Shz schreef:
Hier zit geen afstelwielletjes in zo te zien.
dit is het type waar je inderdaad met de draai schekkelaar hem moet bij stellen.je hoord dan namelijk na 2seconden een piepje.dan kun je hem bijstellen..mischien beter om de handleiding van de motor op te zoeken.
Shz,
Dat is nou precies mijn probleem. De handleiding en bon zaten in mijn tas en die is enige tijd geleden uit mijn auto gestolen. :cry:
 

Shz

  • #9
Ik weet het zo ook niet meer hoe dat was.we zijn toen der tijd mee op gehouden dit soort motoren te verkopen..wat je kan doen is naar een zonwerings bedrijf gaan bij jouw in de buurt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu