Zwevend bureau van 4.5meter - hoe aan de muur bevestigen.

Xeli

  • #1
Hallo,

Ik ben van plan een bureau langs de lengte van onze studie kamer te maken. Het blad van het bureau wil ik maken van steigerhout en wil deze graag aan de muur bevestigen zodat er geen poten nodig zijn.

Op deze manier:


De onderkant van het blad zou ik op deze manier willen maken:


Waar de 'dwarslatjes' op een krimpvrije manier vast gemaakt worden (tips? :D)

Het blad zal 441x78x3 (lxbxh) groot worden. De dwarslatjes zou ik 75cm uit elkaar geplaatsen. Dus dat zou voor max 7 bevestigings punten zorgen.

Nu heb ik een beetje zitten rond kijken hoe ik dit het mooist kan bevestigen. De 3 muren zijn betonnen draagmuren. Dus iets als dit zou al werken volgens mij; zie hier.

Maar idealiter heb ik iets wat nog minder in het zicht ligt. Zou ik bijvoorbeeld 7 stalen buizen voor onder de dwarslatjes kunnen bevestigen aan de muur op een onzichtbare manier? Ik lees een hoop over chemische ankers maar ik kom er nog niet helemaal uit wat ik aan frame dan nodig heb.

Hoe zou dit werken en wat voor opties heb ik nog meer?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je ook op dat blad wilt kunnen staan of zitten zijn die plankendragers te licht.

voor zoiets groots kan je beter iets van kokertjes laten lassen.


ik adviseer je geen steigerhout te gebruiken dat is veel te ruw en onbehandeld te zacht om zonder iets er onder lekker te kunnen schrijven

als je er een toetsenbord op zet zie je naar een paar weken door slijtage plekken waar iemand zijn handen op het blad steunt.

neem gewoon geschaafd hout met een goede beschermlaag
 

Willem52

  • #3
Zou aan de muur ter hoogte van de onderkant een balkje aan de muur bevestigen waar het blad op kan rusten. Dit balkje met 2 scharnieren bevestigen aan het blad. Aan de bovenzijde van het blad aan de voorzijde links en rechts een ketting of kabel schuin naar de muur toe bevestigen.
 

Nicklatu

  • #4
Ik zou zoals Boertje125 al aangaf. Een stalen koker van muur tot muur plaatsen over de gehele lengte. Koker zou je kunnen zien als je op een afstand staat. Je kan je blad opdikken met een rand, zodat de koker niet meer zichtbaar is.

Op zo'n lange lengte werkt het hout aanzienlijk. Daar krijg je dus problemen, met wat Boertj125 al zei, met je eventuele toetsenbord. Het hout moet zeer droog zijn en laat het een week acclimatiseren. Maak er een veer en groef in de lange lengte om het wisselen te minimaliseren. Monteer de planken om en om, het hart boven en onder.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu