Zwarte strepen in wit wasgoed

LindaB82

  • #1
Al sinds een aantal maanden heb ik zo nu en dan last van zwarte strepen in m'n wasgoed, voornamelijk in de handdoeken en het beddengoed. Het gaat er lastig weer uit. Ik dacht in eerste instantie aan vetluis en was sindsdien om de 1 à 2 weken een was op 95 graden. Handdoeken en beddengoed wordt op 60 graden gewassen, ik gebruik minder wasmiddel dan op de verpakking staat aangegeven, ik gebruik geen milieuvriendelijk programma meer, ik heb gewassen met azijn en een vaatwasblokje, ik heb allerlei tips opgevolgd. De rand bij de deur is droog en schoon, het wasbakje is schoon. Kortom, ik word er tureluurs van.

Nadat het een paar weken goed ging, heb ik gisteren een handdoekenwas op 95 graden gewassen met azijn en kwamen de handdoeken er zo uit:



Afbeeldingen graag via klusidee plaatsen - mod

Dit is toch geen vetluis meer?

Het is trouwens een whirlpool van 8 jaar oud, type weet ik niet meer.
 

DSR9500

  • #2
Hoe ziet de rubber rand er onderin uit :?:
Kijk in eens in de plooi.

Beste is om dat na iedere wasbeurt schoon en droog te vegen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Met grote waarschijnlijkheid defecte lagers.

Typeplaatje zou in de deuropening moeten staan.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Stinkt de trommel als je een dag niet wast?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Maakt de trommel meer lawaai dan voorheen?
 

LindaB82

  • #6
DSR9500 schreef:
Hoe ziet de rubber rand er onderin uit :?:
Kijk in eens in de plooi.

Beste is om dat na iedere wasbeurt schoon en droog te vegen.
Die is hartstikke mooi schoon. Het deurtje staat altijd open. Ik ben er nog met een witte doek doorheen gegaan, ook helemaal in de plooien, maar er bleef niets op de doek achter.
 

LindaB82

  • #7
Boertje125 schreef:
Stinkt de trommel als je een dag niet wast?
Nee, ik laat het deurtje ook altijd open staan als de machine niet in gebruik is, juist om geurtjes tegen te gaan.
 

LindaB82

  • #8

LindaB82

  • #9
Kees schreef:
Met grote waarschijnlijkheid defecte lagers.

Typeplaatje zou in de deuropening moeten staan.
Zou dat eenvoudig te repareren zijn of loont het niet meer?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Lagers vervangen is nooit een eenvoudige reparatie. De hele machine moet ervoor uit elkaar.

Bij moderne wasmachines is het helaas steeds vaker zo, dat lagers vervangen helemaal niet meer mogelijk is. De (kunststof) waskuip is dan 'gelast' ipv. geschroefd.

Of dat bij jouw wasmachine ja of nee het geval is, is afhankelijk van het model. Gegevens van het typeplaatje dus, vooral het servicenummer (begint met 85....). :wink:
 

Dsterk

  • #11
Vaak is dit inderdaad olie die uit de lagers komt, als de afdichtingsringen die zorgen dat er geen water/zeeep bij de lagers kan komen poreus worden wordt de olie door binnendringend water/sop verdund en lekt er beetje bij beetje it in het water dat in de kuip staat tijdens wassen, dit zorgt voor zwarte strepen in je wasgoed. Na verloop van tijd komen de lagers zonder olie te zitten, gaan roesten van het binnengedrongen water wat daarna voor veel herrie zorgt en in het ergste geval voor een vastlopende trommel. Whirlpool werkt al vrij lang met de eerder genoemde kunststof dichtgelaste kuipen, waardoor het lager vervangen inhoudt dat je de volledige trommel en kuip moet vervangen. Dat is niet lonend.
 

Peterke

  • #12
Kees schreef:
Met grote waarschijnlijkheid defecte lagers.

Typeplaatje zou in de deuropening moeten staan.
Dat kunnen de lagers noooit zijn daar zitten nog 2 keringen voor

Maar waarschijnlijk heb jij hier bij deze was iets nieuws en donkers bij gehad en kan ik jouw vertellen dat jij een douchegek of shampo gebruikt hebt waar het bestandsdeel POLIQUANTARIUM 7 OF 10 IN ZIT
Dit is een vloeibaar kunstof en bind kleur aan vezels en plastificeert deze gelijk

Test .
Rode onderbroek of zoiets
Witte goedkope handoek
Handen insmeren met deze douchgel of shampo
Aan handoek afvegen
En wassen daarna zie je je vingers voor altijd in het rood op deze handdoek
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Dat er keerringen op de as zitten zegt niet veel, het lager gaat vrijwel nooit kapot als er geen water met zeep bij komt.
Dit zijn geen vlekken van wasgoed maar van smurrie uit het lager.
 

Peterke

  • #14
Als er smurrie van het lager in de trommel komt lekt er ook water uit de trommel dus als de binnenkant van de bodemplaat niet nat is is het geen vet van het lager ....s.v.p kijk eens op youtube en zoek polyquantarium-7

Dit geeft zulke vlekken!!!! Echt
Eerst kijken dan graag reactie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Benieuwd naar polyquantarium-7 ben ik op zoek gegaan, het spul wordt hoofdzakelijk voor producten voor persoonlijke verzorging gebruikt, ik kon geen relatie vinden met de vlekken in de doek van TS.

Ik heb van honderden machines de lagers vervangen, voornamelijk Miele, vrijwel altijd was de keerring kapot en daardoor het lager aangetast.
Het is trouwens gemakkelijk te controleren of een lager kapot is, zet de machine op centrifugeren, iemand die er regelmatig meet te maken heeft hoort aan het geluid of de lagers wel of niet kapot zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu