Zwarte laag op vloer

Jeevay

  • #1
Een jaar geleden heb ik een huis gekocht (bouwjaar 1960). Nu hebben we in de keuken en gang een tegelvloer verwijderd. Op de betonnen vloer die eronder zit zie je een hele dunne zwarte laag zitten. (zo dun als een verflaag)

De vloer zat vast met cement. Op de plekken waar we cement hebben verwijderd is de zwarte laag mee eraf gegaan. (bleef vast zitten aan het cement). Nu schijnt in deze huizen wel asbest gezeten te hebben. Kan die zwarte laag asbest(houdend) zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Spuit er een beetje wd40 op of smeer er boter op, lost het op dat is het een teerprodukt en zeker niet asbesthoudend,vroeger werd er vaak zeil gelegd dat met een soort van teer geplakt werd.
 

Jeevay

  • #3
Zojuist even met een oude handdoek en margarine geprobeerd. Kort een plek met margarine ingesmeerd en 10 min. later daarna met een handdoek eroverheen gewreven. Op de handdoek komt dan een zwarte/bruine vlek. Des te langer ik 'schrob' des te bruiner wordt mijn handdoek. Het zwarte op de vloer verdwijnt niet helemaal maar wordt wel iets minder, maar ik gok dat teer dat 40 jaar onder tegels heeft gezeten nu niets opeens in zijn geheel oplost in 10 min.?

Trouwens als ik hard schrob met mijn handdoek op een plek waar geen boter is gesmeerd dan geeft de vloer ook al iets af.

Kan ik hieruit opmaken dat het teer is?
 

Sjaan Smit

  • #4
Footootje misschien??
 

Jeevay

  • #5
Hoe kan ik een foto bijvoegen? Als ik 'afbeelding uploaden' doe dan zie ik niets en imagecheck accepteert hij niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ga er maar van uit dat het een teerprodukt is, steek met een gebruikt plamuurmes zoveel mogelijk weg en spuit de vloer in met wd40, een paar uur laten zitten en dan de vloert afnemen met grote stukken poetslap o.i.d.
Wel even ventileren tijdens en na het gebruik van het middel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu