Zwarte kring op houten keukenblad

Gwbruijn

  • #1
In mijn nieuwe (showroomkeuken) heb ik een houten werkblad. Hier heeft enige tijd een metalen snoepbus op gestaan met een metalen onderrand. Op de plaats waar de metalen onderrand was, zit nu een zwarte cirkel op het houten blad met een zwarte waas eromheen.
Het blad was door mij nog niet geolied. Ik vermoed dat het metaal gereageerd heeft met een stof in het houten blad.

Omdat ik het blad nog licht ga opschuren, voordat ik het opnieuw olie, hoop ik het er op die manier uit te krijgen.

Heeft iemand enig idee wat er gebeurd is en of ik het zonder schuren weg kan krijgen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik vermoed, dat het metaal in combinatie met vocht een base (loog) heeft gevormd.

En op dit forum is een aantal keer beschreven, dat bepaalde soorten hout, met name eiken, zeer gevoelig zijn voor een base, en bij contact daarmee (of zelfs alleen door de damp) donker verkleuren.

Een remedie zou zijn het gebruik van oxaalzuur (ontweringswater is een oplossing van oxaalzuur), maar ik weet niet zeker of dat hiervoor ook bruikbaar is.

Zie o.a. dit onderwerp Gootsteen-ontstopper gemorst op hardh. vloer:Zwarte vlekken. En/of zoek met "oxaalzuur".
 

Gwbruijn

  • #3
Bedankt voor de tip. Het heeft goed gewerkt. Het blad ziet er weer prima uit.

Overigens had de medewerker van de plaatselijke kluswinkel geen idee wat een oxaalzuuroplossing was, ontweringswater klonk hem een stuk bekender in de oren. :wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Mooi dat het gelukt is, en bedankt voor de terugmelding!
 

Gwbruijn

  • #5
Het heeft even geduurd sinds mijn oproep, maar ik heb de ingreep gecombineerd met het opschuren en olien van het werkblad. Alles ziet er weer schitterend uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu