Zwarte aanslag na behandeling vlonders

Aquarius

  • #1
Beste klussers,

Afgelopen weekend heb ik heerlijk in het zonnetje mijn hardhouten vlonders onder handen genomen (ontvet, geschuurd, gebeitst, vernis). Helaas was ik uiteindelijk minder blij met het resultaat daarvan omdat er op sommige delen van het hout een zwarte aanslag zichtbaar is geworden (zie foto).

Mijn vraag:
Weet iemand wat deze aanslag is? En hoe kan ik deze het beste verwijderen?

Over de aanslag:
Deze aanslag werd zichtbaar na het beitsen, het leek eerder niet op het hout te zitten. Het is een opliggende, zwarte aanslag. Het lijkt niet te helpen om het te schuren, er blijft dan een zwarte kleur achter. Afkrabben lijkt tot nu toe beter te helpen.

Over het hout:
Ik weet eerlijk gezegd niet precies welke houtsoort het betreft, enkel dat het hardhout is. Het hout was voor de behandeling vrijwel glad maar op sommige delen wel ontkleurd en beschadigd. Het is volgens mij niet zo dat de zwarte verkleuring alleen optreedt waar het hout eerder beschadigd was. Het is de eerste keer dat ik het hout zelf behandel en het is voor mij onbekend hoe het hout eerder behandeld is. Het hout heeft altijd buiten gelegen en ook bloot gestaan aan water.

Bedankt voor het meedenkenen alvast en mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag!

Hoe het hout er nu uitziet:

Hoe het hout er eerder uitzag:
 

Bert pit

  • #2
Naar mijn idee is de hele kleur veranderd. Deze is van houtkleur naar rood gegaan. Daarmee zijn de donkerdere plekken in het bruin mee veranderd naar zeer donker.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu