Zwaluwstaartvloer incl. vloerverwarming afreien

Sjender

  • #1
Goedemiddag,

Over een maandje kom ik in de fase van ons bouwproject dat ik een zwaluwstaartvloer mag gaan leggen.

De grootte van de vloer is 9x6m.

Er komt vloerverwarming in, dus zoals de fabrikant aangeeft moet de vloer dus in totaal 52mm dik worden.

Maar hoe kan ik zo'n groot vlak afreien, ik zou namelijk graag een betoncentrale laten komen om in 1 keer 3.5 / 4 kuub lichtgewicht beton erin te laten gooien, dus ik moet ook in 1 keer alles afreien lijkt me?

En is er geen kans dat ik de vloerverwarming buizen plat trap als ik er overheen loop om af te reien?
 

Marcn88

  • #2
Buizen plat trappen doe je niet tenzij je ze echt zwaar gaat belasten op een klein punt bv omkieperen kruiwagen, de vloer strijk je er waterpas in met behulp van een laser of waterpas,of gaat het om een ruwe vloer waar later nog een afwerkvloer opkomt in dat geval is afreien op het oog met een balk of waterpas voldoende
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik zou bij zo'n oppervlakte er een mannetje bijhalen die weet hoe het werkt. Als je dit in één keer volstort, krijg je het zelf waarschijnlijk niet op tijd vlak.
 

Sjender

  • #4
Het moet inderdaad zo glad mogelijk, zodat ik erna eventueel alleen wat egaline er overheen hoef te doen.
De vloer wordt bedekt met een PVC vloer, dus het moet wel glad worden.

Kan ik niet bijvoorbeeld een raster maken?
Bijvoorbeeld 3 stroken van 9x2m, door er houten latten in te leggen met de juiste dikte.
2m breed is nog wel goed af te reien lijkt me?

En dan de volgende dag terug komen om de balken eruit te halen en de sleuven op te vullen, dat zou eventueel met emmertjes kunnen, dat is niet zo heftig lijkt me?

Of ga ik op deze manier inboeten op de sterkte van het geheel?
 

Aqdennis

  • #5
Tja, een zwaluwstaartvloer maken en daarbovenop nog een keer egaline? Dan lijkt het me inderdaad beter om er een mannetje voor in te huren die de vloer goed vlak kan maken zodat je de egaline kan besparen. De kosten om het te laten doen verdien je dan weer terug doordat je geen egaline nodig hebt. En je vloer is minder zwaar dan.

Een raster maken kan wel, maar onder de balken van je raster moet je dan wel de minimaal noodzakelijk hoeveelheid beton hebben. Want zoals je al zegt, je boet wat in op sterkte als de vloer niet uit één geheel bestaat maar sleuven heeft die je opvult. Ivm met ongelijkmatige krimp van het beton doordat de sleuvel later worden opgevult zal het beton in de sleuven namelijk niet volledig hechten aan de eerder gestorte vloer.

Groetjes,
Dennis
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Vergeet het maar dat je beton zo glad krijgt dat je daar een pvs vloer gelijk op kan lijmen.

je kan de vloer uitvoeren met cap (veel droger dan beton maar niet zo sterk de bestaande houten vloer moet dan goed zijn en eigenlijk het werk kunnen doen.

met beton en dan na het drogen na schuren met een schuurmachine

Of inderdaad egaline toepassen (neem er 1 op cementbasis als het een badkamer is)


persoonlijk zou ik voor de egaline gaan

voor het reien moet je vooraf een aantal rijlatten op pootjes stellen
deze trek je er uit als je een baan heb glad getrokken en dan werk je de gaatjes gelijk bij.

als de beton goed is aangetrokken nog even met de schuurboard naschuren
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De balken onder de zwaluwstaartvloer zijn dik genoeg om de vloer te dragen?
 

Sjender

  • #8
Jazeker,

Op de 6m kant zitten 3 stalen HEB180 balken.
Daar bovenop zitten 63x160 balken die een overspanning van 2.40 hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu