Zou dit asbest-gips kunnen zijn?

Jaspeare

  • #1
Ik werd er op gewezen dat oude CV-leiding isolatie wel eens asbest zou kunnen bevatten in de gipslaag. Ons huis is uit 1930, maar de isolatie komt waarschijnlijk uit de jaren 60 a 70. Uiteraard schrok ik hiervan, maar ik kan maar weinig voorbeelden op internet vinden waarin ik asbestgips zou kunnen herkennen.

Het gaat om behoorlijk dikke stalen leidingen, met daarom een soort stro en dan een laag gips met een soort van wapening. De tweede foto geeft een goed detail. De kleur is gebroken wit. Is het mogelijk dat dit gips asbest bevat? Ik wil wel een sample naar een lab sturen, maar misschien dat iemand dit herkend en mij die vijftig Euro en de spanning kan besparen.

Er lopen leidingen met dit soort isolatie door de hele zolder en de kruipruimte (naar 7 radiatoren). Het gaat dus om heel veel buizen en ik vrees een beetje voor de grote kosten als het verwijderd moet worden. Aan de andere kant gaat de gezondheid natuurlijk voor.


 

Kacheltje

  • #2
Dat zou maar zo kunnen.
Dergelijke isolatie werd zowel asbesthoudend als asbestvrij toegepast.
Een monster opsturen is de enige manier om daar achter te komen.
 

Jaspeare

  • #3
Ik heb maar even een analyse laten uitvoeren. Het is gelukkig geen asbesthoudend gips, dus dat lucht weer op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu