Zonwering afstellen knikarm zonder motor

Ben Spijk

  • #1
Goedemiddag lezers,

Ik heb een gesloten standaard zonwering. Gesloten bak met twee knikarmen, 5 meter breed en 3 meter lang.

het zonnenscherm is na 9 jaar een beetje scheef gaan hangen waardoor de rechter kant niet meer in de bak aansluit. Nu komt hier regenwater op en vertoont het doek zwarte stippeltes. Het weer.

Aan de linkerkant is de draaistang, met het gezicht naar het zonnescherm toe.
Nu heb ik alles losgedraaid wat er maar kon draaien. Ook de armen.
Deze heb ik geprobeerd weer af te stellen door te zorgen dat de afstand van de armen even groot is vanaf de zijkant van de voorbalk.
Met andere woorden de bak sluit niet meer aan de onderkant en de bovenkant is ook niet sluiten.

Nu heb ik eigenlijk een geestelijke TomTom nodig die mij verder kan helpen met het opnieuw afstellen van het scherm zodat deze weer netjes in de bak valt.
Dan sluit de ene arm weer eerder in de bak dan de andere arm.
Het doek heb ik al eens helemaal de andere kant opgedraaid maar dan stond alles nog schever.

Het doek is bovenlangs opgerold. Bij mijn weten is dit altijd al zo geweest.

Wie kan mij helpen.

groetjes









 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hangt het scherm wel recht als het uit is?
 

Ben Spijk

  • #3
Bedankt Ron,

niets hangt meer recht.
Als het recht hangt dan sluit deze niet in de bak. Dit is nog de beste manier om regen een beetje tegen te houden.

Heb je een stappenplan voor mij.

groetjes Ben Spijk
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Pffff..... een stappenplan is niet zo eenvoudig.
Gebruik de zoekfunctie eens in deze rubriek, er is al veel geschreven over het afstellen van schermen.
 

Ben Spijk

  • #5
Aan allen,
Het is lastig om iets duidelijks te vinden. Er zijn zoveel verschillende typen op de markt.

Ik denk aan het volgende.
Eerst scherm een stukje uitdraaien en kijken of de armen gelijktijdig in de bak gaan.???? Welke stel bout moet ik hiervoor gebruiken?
Is dit die op de voorlijst zitten?
Moeten de armen op de voorlijst allebei evenveel centimeter van de uiteinden van de lijst staan??
Zo niet dan de arm aan de voorlijst een beetje verschuiven? of is dit te gevaarlijk ivm de veer spanning??

Gaat deze gelijktijdig in de bak dan de voorlijst horizontaal afstellen?

Dicht draaien en kijken of de voorlijst goed in de bak aansluit, zoniet dan een beetje de voorlijst kantelen.

iemand nog suggesties?

groetjes
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
Heb je de armen ook verschoven ten opzichte van de voorlijst?
 

Ben Spijk

  • #7
Je bedoelt de armen op de voorlijst. Zie laatste foto.
ja deze heb ik verplaatst en naar ik hoop weer op de goede plaats terug gezet.

Is dit soms een fabrieks instelling???
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het is niet echt een fabrieksinstelling.
Door daarmee iets te schuiven in de breedte zorg je ervoor dat de armen niet tegen de achterbak aankomen.
In de hoogte verschuiven kan ervoor zorgen dat hij netjes aansluit.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Zit er in het vaste scharnierpunt van de arm exenters?
 

Ben Spijk

  • #10
Je bedoelt het schroefje dat naast de arm op de voorlijst zit zie foto 5 links naast de bout.

of in de bak foto foto 2 en 3, Dit is het enige waar ik aan kan draaien.


Ik zal het weekend is wat proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu