Zonnescherm motor checken

Familie knots

  • #1
Hallo daar,

Wij hebben een zonnescherm op gehangen en jaloezieschakelaar geïnstalleerd , maar nu vragen we ons af of de bedrading nog wel goed is...
We hebben het motortje kort horen draaien, maar nu wil ie niet meer...

Hoe kan ik bij de motor komen terwijl ie nog opgedraaid zit?
Kan het zijn dat na opslag de bedrading beschadigd verouderd is?

Graag tips

Heb geprobeerd bekabeling door te meten met multimeter, op blauw naar zwart of bruin geeft weerstand, andere combinaties oneindige weerstand, met spanning heb ik nog niet aan gedurfd...
Weet ook niet wat ik kan zo moeten krijgen...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kijk even bij Hoe sluit ik het elektrische deel van een buismotor aan?

Daar staat in elk geval de juiste aansluitmethode en verwijzingen naar andere topics over dit soort motoren.

Kom je er niet uit, meld het dan nog, want binnenkort is onze zonwerings-deskundige weer terug!
 

Familie knots

  • #3
Er lijkt een draadbreuk in de kabel van schakelaar naar motor te zitten.

Draden aangesloten met kroonsteentjes en toen schudden maar en ja hoor... in een bepaalde stand doet ie het wel.

Dus moeten we de kabel vervangen... zucht, maar nu is ie in ieder geval uitgevouwen en kan ik makkelijker bij de motor.

Dank voor het meedenken!
 

Familie knots

  • #4
:D Dankzij jullie aanwijzingen en schema heb ik de motor laten draaien via kroonsteentjes.... maar met de schakelaar wil het maar niet lukken.

Er zitten 5 aansluitingen op de schakelaar:

1I LI 2I
en
1 2

De aarde heb ik met een enkel kroonsteentje door verbonden.

Ik heb hem zo aangesloten:

1I= bruin LI=zwart 2I= blauw

1= bruin 2=blauw

Er staat spanning op 1 en 2 , maar krijg in geen enkele stand spanning op/tussen 1I, LI en of 2I :roll:

Grrrhh word er een beetje mal van.... :oops:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik heb het aansluitschema van mijn eigen zonnenscherm ingescand:

Vergroot

Volgens dit schema wordt de fase vanaf het stopcontact op het middencontact P gezet (ik denk bij jou LI), de twee aansluitingen van het zonnescherm op de aansluitingen ernaast (ik denk bij jou 1I en 2I)

De twee andere contacten zijn bedoeld voor doorverbinden van de nul resp. de aarde. Bij mij is dat aangegegeven met resp. N en een aardesymbool, bij jou zouden dat de contacten 1 en 2 kunnen zijn.

Zekerheid kun je krijgen door de contacten ohms door te meten. In neutrale stand mogen geen van de contacten onderling verbonden zijn, In de ene richting is (als ik het goed heb) 1I met LI verbonden, in de andere stand 2I met LI.

De contacten 1 en 2 zouden, indien de schakelaar identiek is, nergens contact mee mogen maken, zij zijn dan alleen als doorverbindpunt bedoeld. Die nummers staan trouwens ook op mijn schakelaar vermeld.

Dit verhaal alleen op basis van redenatie en vergelijk, ik ken de door jou gebruikte schakelaar niet.

Ik zou zeggen: meet een en ander eerst even na...
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik ben het helemaal met jouw uitleg eens Kees.
 

Familie knots

  • #7
Mijn dank is zeer groot!

Knuffel alvast!

Ga het vanavond nog uit proberen!
 

Kluske

  • #8
Even een eenvoudige voorstelling van aansluiten:

Blauwe draden en geel groen met elkaar door verbinden.
Bruin vanaf je stopcontact komt in het midden en bruin van motor en zwart van motor komen respectievelijk links of rechts van de bruine draad in het midden.
Dit heeft te maken met de draairichting van de motor.
 

Toon

  • #9
Voor de duidelijkheid:
De blauwe draden dus doorverbinden, en apart de geel/groene draden doorverbinden.
 

Kluske

  • #10
Ja oke mijn foutje tuurlijk de kleuren wel apart van elkaar houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu