Zoneregeling CV, wie heeft tips?

Flankie

  • #1
Hallo allemaal,

Thuis heb ik een standaard situatie: een (on/off)klokthermostaat in de huiskamer, een CV ketel en een hoop radiatoren.
Nu wil ik graag een zoneregeling, dus een (simpele) thermostaat per kamer en op de radiatoren van die kamers elektrisch gestuurde kleppen. Tijdens een eerdere verbouwing heb ik al loze buizen gelegd, dus dat wordt redelijk makkelijk kabels trekken.
Alle schakeldraden van de thermostaten wil ik op 1 plek laten samenkomen, daar worden relais mee aangestuurd die de CV aanzetten ("er is een warmtevraag") en de betreffende radiator gaat open. Overigens zijn er 2 radiatoren die open altijd staan en niet apart bediend worden. In verband met veiligheid wil ik het op 24 Volt laten lopen.

Waar ik tegenaan loop is dat ik geen idee heb hoe dat zit met die kleppen. Ik zie dat er 2 typen zijn: motorgestuurd en thermisch gestuurd. De eerste zal een motortje in zitten, de ander is meen ik een elementje die opwarmt, uitzet, en zo de klep bedient. Ik ben er ook achter dat de motorgestuurde sneller zijn dan de thermisch gestuurde (enkele seconden versus enkele minuten).

Mijn vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen/tips betreffende de verschillende kleptypen?
- Als ik zo'n klepbediening koop, is er dan ook apart een klep zelf nodig? Zijn die kleppen dan altijd compatibel met de bediening?
- Zijn de afmetingen (schroefdraad, buisdiameter etc) standaard? Passen ze standaard op radiatoren (jaren 80) bijvoorbeeld, of op 16mm buis die naar de radiatoren lopen?
- Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Uiteraard wil ik dit zo low budget als mogelijk doen. Kleppen kunnen oplopen van 20 tot 200 euro...
Als iemand qua merken/types nog tips heeft dan hoor ik dat graag, maar dat zal via mail moeten denk ik.
 

StefanD

  • #2
Ik heb zelf een draadloos systeem. Per ruimte een programmeerbare klokthermostaat, op elke radiator een regelaar en op de ketel een programmeerbare aan/uit schakelaar.
De klokthermostaat geeft aan de regelaar op de radiator door hoever hij open moet staat. Ditzelfde signaal wordt opgevangen door de regelaar op de ketel, en die regelaar is weer geprogrammeerd om bij een bepaald percentage de ketel aan te zetten. Totaal kun je 10 klokthermostaten gebruiken en per klokthermostaat 8 radiatoren aansturen.
Dit is een duits systeem. Als je googlet op "funk heiz thermostat" kom je verschillende varianten tegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu