Zoldertoegang, bergzolder, zoldertrap

Drekes

  • #1
Hallo,
We hebben op zolder 2 slaapkamers laten maken, met daarboven nog een bergzolder, welke toegankelijk is vanaf de voorzolder, zie foto.

Om op de bergzolder te komen hebben we een losse zoldertrap/opsteeklader besteld. We willen deze ladder bevestigen op de manier zoals ook de ladders van oa bibliotheekkasten zijn bevestigd, dus (verschuifbaar) langs een rail/buis.
Aangezien voorlopig de kinderen deze ruimte hebben opgeeist ;) om er een 'chillruimte' van te maken, zal deze trap behoorlijk stevig bevestigd moeten zijn, of eigenlijk de rail. Om te voorkomen dat zo'n rail uit de muur komt oid, heeft iemand suggesties hoe dit te realiseren? De muur heeft boven de deuren maar weinig 'body'.... We hebben zelf al buishaken op de kop getikt om deze om een buis te haken, maar een oplossig zoals bijvoorbeeld een boerenschuurdeur lijkt ons ook wel handig.
 

StefanD

  • #2
Misschien kun je 2 hengen gebruiken?

Zo te zien is er een klein vloertje voor de opening. Je zou op die vloer 2 hengen kunnen bevestigen. Als je het oog van de hengen wat laat uitsteken kun je daar een stang/rail aan bevestigen
 

Drekes

  • #3
Dat is wel een slimme oplossing. Inderdaad een vloertje, oftwel het wandje staat 30cm naar binnen. Dat is zo gedaan om er een soort boekenplank van te maken. Vandaar ook dat er een 'verschuifbare' zonstructie bedacht moet worden.
Dan zou ik de hengen dus op de houten vloerconstructie (underlayment) moeten bevestigen... zou dat stevig genoeg zijn? Ik denk dan sowieso aan om op zn minst 3 of misschien wel 4 hengen te gebruiken.
 

StefanD

  • #4
Als de vloer sterk genoeg is om op te lopen, dan zou hij ook sterk genoeg moeten zijn om de hengen te bevestigen.
Als je zo lang mogelijke hengen gebruikt wordt de kracht op de laatste schroef zo klein mogelijk. De grootste kracht wordt gedragen door de wand waarin je deuren zitten, en die zou zo sterk moeten zijn dat je zonder probleem aan de hengen kunt hangen.
Het stevigst wordt het als je de hengen in de vloerbalken kunt vastschroeven.
Ik zou aan weerszijden van de opening in de wand een heng plaatsen, zodat je er niet met je knieen op steunt als je de zolder op gaat. En dan eventueel aan weerszijden van het zoldertje nog een heng.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu