Zolder extra isoleren

Kast

  • #1
Hoi allen,

ik zou graag onze zolder van ons huis uit 1988 extra isoleren. Op dit moment lijkt er alleen een +-2cm dikke houten plaat tegen een soort hard schuim (enig idee wat dit voor materiaal is?) te zijn.




ik kan in ieder geval geen dampopen en dampdichte folie ontdekken, is dit misschien gebruikelijk bij dit type materiaal en bouwjaar?

Ik kijk nu op zolder tegen ruim 20cm dikke dakbalken aan, die ik in principe zou kunnen 'opvullen' met isolatie.

vraag is of ik nu gewoon tegen de binnenkant tussen de balken isolatie kan plaatsen, dan dampdichte folie en dan gipsplaten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is PUR isolatie.
Met deze volgorde van materialen kan je nog zonder damprem.
Ga je isoleren komt alle aandacht op de damprem deze zal je goed moeten aanbrengen.
 

Kast

  • #3
Dank voor je snelle reactie!

ik snap graag dingen :) . Als er nu geen dampremmende laag zit, wat is dan het nut om dat straks wel te hebben? Of heeft pur zelf een dampremmende werking?

ik was van plan iets van steenwol of iets dergelijks te plaatsen, dan dampremmende laag, dan gips. Gaat goedkomen dus!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
De PUR kan voldoende vocht doorlaten en het vocht zal niet worden geremd in de spaanplaat.

Omdat er isolatie wordt aangebracht verandert de temperatuur in de lagen, spaanplaat PUR, van de constructie. De warmte stroom met een bepaalde hoeveelheid vocht van binnen naar buiten blijft het ongeveer het zelfde. De damprem verandert de hoeveelheid vocht waardoor het dauwpunt wordt verlegd.

Niet de damprem op de balken en schroef vervolgens de raggels voor de gipsplaat op de balken. Kies raggels die voldoende hoog zijn zodat de schroeven voor de gipsplaat de damprem niet kunnen doorboren. De ruimte tussen de damprem en de gipsplaat kan je ook gebruiken voor de electrische installatie.
 

Kast

  • #5
Duidelijk verhaal, dankjewel!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu