Zitmaaier startermotor

Graskees

  • #1
Hallo, ik heb een zitmaaier met een Bridge. en Stratton motor.
Momenteel is het probleem dat de startermotor de motor moeilijk aan de gang krijgt. Het ( nieuwe ) relais klikt en de starter loopt even en stopt dan om vervolgens weer even een rondje te lopen. De motor start dan niet. De snelheid is net te laag. Als de compressie voelbaar is dan geeft hij het even op. Een nieuwe accu helpt niet. Het relais is nieuw en lijkt te werken. Ik heb de startermotor nagekeken en de koolborstel zijn goed. De koperen krans is licht opgeschuurd.
Geen resultaat. Zonder bougie loopt het zaakje wel. Kennelijk is de belasting van de motor te zwaar. Kan het zijn dat de startermotor stuk is? En hoe meet ik dat.De tweede accu parallel gezet levert niets op.
Wie weet raad?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Meet de spanning op de starter en op de accu tijdens starten.
Meet de weerstand van de wikkelingen en vergelijk die met de specificatie.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Koolborsteld kunnen af zijn, maar het kan ook zijn dat de bendix van de starter vet of vuil is.
Dat was bij de mijne het geval, spul uit elkaar gehaald, alles goed ontvet en hij draaide weer als de beste.

Hier een voorbeeldfilmpje, maar er zijn er veel meer.

 

Graskees

  • #4
Bedankt voor de reacties.
De koolborstels zijn prima. De wikkelingen zijn doorgemeten en hebben allemaal een lage weerstand.
Het startrelais is weer vernieuwd. In de winkel zei de man dat het vaak de automatische decompressie is die het probleem geeft. Het is inderdaad zo dat de starter steeds moeite heeft bij de compressie. Hij staat dan even stil en gaat dan vaak weer een omwenteling verder. Nu weet ik niet waar die automatische decompressie ergens te vinden is.
Het is een 14,5pk B&S motor.
Ook direct aansluiten van een goede accu aan de starter geeft hetzelfde resultaat. Het lijkt mij toch niet verkeerd als er een goede compressie is.
Wie weet daar meer van?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Heb je de bendix ook nagekeken? Bij de mijne was die vet geworden en was er te weinig frictie van rubber op staal en kreeg hij hem niet door de compressie heen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Misschien kunt u hier iets mee, zo zien ze ongeveer uit.
Waar het ventiel precies zit weet ik zo ook niet maar in elk geval in het bovendeel van de cilinder.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Hm, ik ben nog nooit een decompressieventiel tegengekomen op een zitmaaier. Meestal zitten die dingen op een kettingzaag of een zware bosmaaier. Die moet je dan handmatig indrukken voor het starten.
 

Graskees

  • #8
Hallo, ik heb het mogelijk gevonden.
Via U-tube kwam ik filmpjes tegen waar hetzelfde probleem te zien was.
Het schijnt zo te zijn dat de kleppen moeten worden gesteld. Als er teveel speling is dan doet zich het door mij gemelde probleem voor.
Als het weer even meewerkt dan ga ik het proberen. Ik laat weten of het gelukt is.
 

Delius

  • #9
Had ik ook: ik dacht eerst ook relais, startmotor (ook vervangen), kleppen stellen, totdat ik de olie verving, dit was 1 taaie smurrie.
Nieuwe olie erin en draaide weer als een zonnetje.
 

Graskees

  • #10
Hallo, door het slechte weer duurde het even, maar nu heb ik de kleppen gesteld. Ze stonden inderdaad wat ruim.
Toen alles weer ingebouwd en er gebeurde niets. Het relais klepperde. Toen bleek dat ondertussen de accu leeg was. Het relais ging aan en de spanning zakt door de starter en vervolgens valt het relais weer af etc.
Na opladen gaat alles weer als vanouds. Dus de kleppenafstelling bleek inderdaad de boosdoener te zijn waardoor het kennelijk moeilijk was om door de compressie te gaan. Helemaal snap ik niet dat het daar aan kan liggen, maar Utube had gelijk.
Hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan.
Iedereen dank voor het meedenken.
Kees
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu