Zin om keldermuren te isoleren ?

Karine

  • #1
Ik zit al geruime tijd met een erg lastig probleem.
Mijn heel huis is onderkelderd.(buitenmuren bestaande uit 30 cm beton en binnenmuren bestaande uit betonblokken.
Er staan geen deuren in.
Ik heb er nu een grote speelkelder voor de kinderen gemaakt maar in de winter is de kelder te koud en het grootste probleem is dat de kelder in de zomer te vochtig is.
Vochtigheid is dan rond de 75% en na verloop van tijd komt er een muffe geur en beginnen zelfs de lederen stoelen te beschimmelen.
Verluchtingsgaten zijn er genoeg, maar wanneer ik deze allemaal open laat wordt de vochtigheid nog groter.
Ik heb er ook al een ontvochtiger gezet maar dit is onbegonnen werk omdat de kelder te groot is.

Nu was mijn vraag of het iets zou uithalen wanneer ik de buitenmuren zou isoleren ?
Zou ik daarmee de temperatuur kunnen laten stijgen in de winter en de vochtigheid verlagen in de zomer ?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Beter is het de oorzaak van de vochtigheid aan te pakken. Is de kelder niet lek?

Informatie over isoleren.
 

Karine

  • #3
Als de kelder lek was zou ik wel water zien veronderstel ik.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je het gebruik van je kelder wil veranderen is dit later lastig op te lossen. De meest veilige methode is de isolatie aan de buitenkant aanbrengen.

Volgens mij zou je de wanden en de vloer kunnen bekleden met isolatie platen maar dan moet je de ruimte wel gaan verwarmen, helaas, van alleen isolatie wordt de boel niet warm. Ga je verwaren kunnen er koudebruggen ontstaan en is er kans op condensvorming.

Mocht er hier geen betrouwbare oplossing komen zou eens op site's in België of Duitsland moeten kijken daar worden veel meer kelders gebruikt als in Nederland.
 

Tiho

  • #5
De vochtigheid zal toch uit de vloer en de wanden komen. Deze zullen dan waterdicht gemaakt moeten.

Als de lucht droger is, is deze al aangenamer en eenvoudiger te verwarmen.
 

Karine

  • #6
De vloer en wanden zijn waterdicht, daar is ook niets van vochtigheid te merken, ze voelen zelfs droog aan.
Het probleem is de vochtige lucht in de kelder.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Heb je dat met een fatsoenlijke hygrometer gemeten.
 

Karine

  • #8
Meet momenteel met een geijkte hygrometer een vochtigheid van 64% en een temperatuur van 18 graden.
Muren voel niet koud aan en zijn kurkdroog.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dat lijkt mij niet abnormaal, in de huiskamer zal het ongeveer hetzelfde zijn.
Volgens mij zit het zo.
In de zomer zal deze ruimte ook niet veel warmer dan 18 gr. zijn. Wil je daar een aangename temperatuur hebben dan haal je warme lucht, waar veel vocht in zit, naar binnen. Je zal omdat die ruimte erg groot is heel veel moeten ventileren om de temperatuur daar maar iets omhoog te krijgen. Isolatie zou dan kunnen helpen lijkt mij. Hoe dat in de winter gaat werken zonder verwarming geen idee.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat voor soort ontvochtger heb je geplaast

Een electrische moet het toch wel aankunnen
(je moet het ding wel een paar dagen gunnen om een nieuw evenwicht te bereiken)
 

Karine

  • #11
Een elektrische ja.
De kelderruimten hangen aan elkaar zonder deuren ertussen.
Oppervlakte is 160m² of 360 m³.

Te groot voor één ontvochtiger en anders onbetaalbaar aan elektriciteit.
 

Ralph

  • #12
Je moet gewoon alle ramen open zetten en dat zou toch wel voeldoende moeten ventileren en de kelder droger moeten houden. Hoeveel ramen heb je in je kelder trouwens?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Een kelder warmt niet of slecht op, in de zomermaanden wanneer het buiten dus warmer is dan in de kelder zal het vocht altijd op de koude wanden neerslaan, dat heet een koudebrug.

Een voorzetwand met isolatie zal dat grotendeels kunnen verhelpen.
De vloer tussen kelder en plattegrond zal ook kouder blijven, een gedeelte van het vochtprobleem verplaatst zich daarheen, ook daar zal isoleren het beste zijn.
Door de kelder te verwarmen, na het plaatsen van de voorzetwand, kan het ook zonder plafond isolatie, het temperatuurverschil is dan lang niet zo groot.

Misschien is het optie de kelder in verschillende ruimtes in te delen en alleen de verblijfsruimtes te isoleren en te verwarmen.
Indelen kan met scheidingswanden van b.v. gipsplaat of gipsblokken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
In die link die ik gaf staat dat de kans op scheurvorming toeneemt als je een deel isoleert.

In de kelder is het denk ik verstandig om producten te gebruiken die tegen vocht kunnen. Dus gipsproducten voor natte ruimtes gebruiken.
 

Karine

  • #15
Ja, misschien een deel afsluiten door middel van deuren te plaatsen en de nodige ruimte mee te verwarmen.

In de speelkelder hangt trouwens een radiator.
Zou dat veel uitmaken in het totale gasverbruik van zo één radiator altijd mee te laten verwarmen ?
 

Kacheltje

  • #16
Isoleren zoals Jan aangaf is een optie. Het vocht in de zomer is vaak geen lekage maar vochtige warme lucht die condenseert op de wanden.
Als het buiten rond de 12 a 16 graden is er waarschijnlijk geen vochtprobleem.

De opmerking van het scheuren na isoleren kan ik niet plaatsen. Er veranderd verder weinig aan de betonconstructie.

Beter was geweest als de kelder aan de buitenzijde was geïsoleerd. (pereferie isolatie) Maar dat zal nu zeer lastig zijn waar je een hoop mee overhoop moet halen om dit uit te voeren, en dan heb je het nog niet eens over kosten gehad.
Isoleren aan de binnenzijde en even na gaan of de ruimte goed geventileerd is mijn inziens een goede oplossing.
 

Karine

  • #17
Ok, allen bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu