Zijwangen dakkapel van zink

Bulder

  • #1
Hallo raadgevers,

Ik ga m'n dakkapellen vernieuwen met nieuwe kozijnen en boeidelen.
Ook de wangen moeten vervangen. Dacht er zelf aan om zinken wangen te maken maar weet iemand welke dikte zinkplaat daar het beste voor geschikt is en kan je die zinkplaat gewoon koud op het houtwerk achter de oude wangen zetten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zinken platen kan wel maar dan moet er wel goed geventileerd worden achter de platen, wanneer het koud wordt komt er condens op het zink en kan dus in het hout trekken.
Beter is kunststof platen of planken van red cedar, die zijn allebei rotvrij, bij red cedar een dampopen laag folie aanbrengen tussen de planken en de isolatie.
Aan de binnenkant altijd een dampremmende laag aanbrengen tussen de isolatie en b.v. de gipsplaten.
 
  • Like
Waarderingen: Krish

Mark en 3 meiden

  • #3
Lijkt mij dat voor zinken wangen het zelfde geld als voor zinken dak
dak ligt er meestal koud op of op isolatieplaten
dat kan met de wangen ook kaar dan wangen omgezettekanten geven voor montage ook dampwerende folie gebruiken
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zink moet als kouddak worden toegepast.
Je moet voorkomen dat vocht aan de achter-of onderzijde kan condenseren op het zink.
Condens veroorzaakt aan zink ernstige corrosie.
*wgb*
 

Bulder

  • #5
Ik heb vandaag de oude houten wangen er af gehaald. Blijkt dat er nog oude zinken wangen achter zitten. Denk dat ik de nieuwe zinken wangen d'r maar gewoon weer voor zet met een dampweerende folieer er tussen.
Bedankt voor jullie reacties.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Die folie helpt niet tegen condens bij zink, alle vocht dat in de tussenruimte zit zal condenseren op de zinken plaat, ventilatie is de beste methode.
 

Chathanky

  • #7
Jan schreef:
Zinken platen kan wel maar dan moet er wel goed geventileerd worden achter de platen, wanneer het koud wordt komt er condens op het zink en kan dus in het hout trekken.
Beter is kunststof platen of planken van red cedar, die zijn allebei rotvrij, bij red cedar een dampremmende laag aanbrengen tussen de planken en de isolatie.
Aan de binnenkant altijd een dampwerende laag aanbrengen tussen de isolatie en b.v. de gipsplaten.
Hoe had je de laagopbouw in gedachte dan?

Binnenafwerking, oude houten buitenafwerking, damprem, ventilatieruimte, zinken zijwang?
Ik zie het nut van die damprem totaal niet in. Als je een demprem plaatst doe je dit aan de warme zijde ergens tussen de binnenafwerking en de laag daar achter. Het zink is al dampwerend.
 

Bulder

  • #8
Zoals jij het zegt kan ik dus beter zorgen dat de zinken zijkant een tussenruimte heeft naar de oude zinken zijkant die trouwens koud op het hout zit (ons huis is van 1936)
 

Chathanky

  • #9
Als je tussen de zinken afwerking en de achterliggende laag een spouw kunt maken die enige vorm van ventileren mogelijk maakt is dat voldoende.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
@ Chathanky, een zinken wang is bij en dakkapel nooit dicht te monteren, daarvoor is de dampremmer achter de plaat voor.
Trouwens een dampopen folie komt normaal aan de koude kant en een dampremmende folie aan de de warme kant.
1 a 2 cm ruimte aanhouden voor de ventilatie.

@ Bulder, het beste is de oude zinken plaat ook weg te halen, hier zal geen dampremmer achter zitten dus de condens kan nog op het zink slaan.
Bij zink dat in contact staat met damopen folie zal condens in de isolatie of het hout eronder kunnen trekken, dat is niet de bedoeling.
 

Chathanky

  • #11
Jan, het is toch ook de bedoeling dat de buitenafwerking damp open is? (koude kant)
Nu ga je dit afsluiten en daar achter ventileren. Is dat niet tegenstrijdig?
 

Bulder

  • #12
Type ik m'n antwoord zijn we al weer twee reacties verder. De oude zinken plaat zit d'r waarschijnlijk al zo'n 70 jaar dus een folie zal d'r niet tussen zitten. prbeer het wel met een ventilatie sleuf. Dat moet wel lukken. Het gaat om kleine driehoeken van 80 bij 75. dan kan ik 'm op de lange onderzijde van pak 'm weg 110 cm wel open houden. Krijg ik een open spouw tussen de twee zinken platen van zo'n 2 cm
 

Chathanky

  • #13
Hier nog even het verschil van een dampremmend en dampwerend in beeld. Ze lijken wel allebij bedoelt aan de warme zijde Jan.



 

Chathanky

  • #14
Bulder schreef:
Type ik m'n antwoord zijn we al weer twee reacties verder. De oude zinken plaat zit d'r waarschijnlijk al zo'n 70 jaar dus een folie zal d'r niet tussen zitten. prbeer het wel met een ventilatie sleuf. Dat moet wel lukken. Het gaat om kleine driehoeken van 80 bij 75. dan kan ik 'm op de lange onderzijde van pak 'm weg 110 cm wel open houden. Krijg ik een open spouw tussen de twee zinken platen van zo'n 2 cm
Als de oude afwerking geen problemen heeft gegeven zal de nieuwe het toch ook niet doen toch? De afwerking blijft immers hetzelfde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
@ Chathanky, er worden nog steeds verschillende begrippen gehanteerd voor dampwerend en dampremmend.
Om het duidelijker te maken heb ik de benamingen aangepast in mijn reacties.

De ruimte voor ventilatie is bedoeld om te voorkomen dat het zink continu vochtig is, dat is funest voor zink.
In de oude constructie zit geen isolatie, dat kenden ze toen nog niet en daardoor was er altijd voldoende ventilatie om vocht te voorkomen.
 

Chathanky

  • #16
De ruimte voor ventilatie is bedoeld om te voorkomen dat het zink continu vochtig is, dat is funest voor zink.
Daarom wordt er voor een zijwang van een dakkapel en met deze situatie titaanzink aanbevolen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Niet in een afgesloten vochtige omgeving zoals bij een wang van een dakkapel zonder ventilatie, aan de buitenkant is niets te zien maar aan de binnenkant vreet het weg.

Ooit zink in zo'n situatie gezien ?
Kijk eens bij lekkage van een bakgoot hoe het zink er uit ziet aan de houtkant.
 

Chathanky

  • #18
Tussentijd de vorige antwoord aangepast.
 

Arrows

  • #19
Hallo aan allen.

je kan ook inplaats van zink ook Plastisol nemen.
dat is Boeibekleding die je op elke kleur kan krijgen die je wilt hebben .
je kan hem laten zetten naar elke gewenste maten .
deze hebben minder last dan van condens problemen als zink.
ze zijn gecoat aan elke kant en je kunt ze verlijmen of geschroefd aanbrengen op hout.

zoek maar een s op google.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu