Zijpanalen antieke houten kast terug buigen, maar hoe? tips!

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #1
Ik heb een antieke biedermeijerkast gekocht, leuk projectje, alleen de zijkanten zijn losgekomen, en er zit een flinke golf in, nu wil ik dat terug gaan buigen, maar weet niet exact hoe? op de foto's ziet u een close up van de verbogen panelen.


 

Marcn88

  • #2
De plaat bevochtigen en dan met een paar lijmtangen en balkjes de plaat rustig terugbuigen niet te veel in een keer dit de lijmtangen per dag iets aandraaien en de plaat blijven bevochtigen
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Vocht helpt niet echt
daar is die bobbel juist door ontstaan

Je moet in ieder geval het paneel uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten.

als je tijd genoeg hebt kan je het eerst een tijdje op een vlakke ondergrond leggen met wat gewicht erop eventueel wat vocht op de holle zijde maar ik zou het eerst eens een weekje zonder proberen
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik denk dat wanneer je hem juist niet nat maakt de plaat tik zegt, en hij is nu juist nog heel!
Mijn idee was die plaat stomen, en dan een balk met lijmklemmen erop, volgens mij als je dat laat drogen staat het weer redelijk in model.
maargoed, dat is mijn theorie, en nog geen praktijk :D

paneel uit elkaar halen is geen optie, kast is 150 jaar oud en ga ik niet heel uit elkaar krijgen.
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #5
Inmiddels is de gehele kast ontdaan van boenwas, en lak en nog 16 lagen troep. vervolgens met een stoomreiniger beidde zijden gestoomd totdat het apparaat leeg was (4 minuten) en toen snel een balk op het verbogen deel en lijmklemmen om de 5 cm gespannen. dit staat nu te drogen in de schuur, vooralsnog ziet het er goed uit, geen rare buigingen en het hout is nergens gebarsten. nu nog even wachten tot morgenmiddag tot het helemaal droog is en dan de klemmen eraf.

we gaan het zien!
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #6
Klemmen zijn er inmiddels af, de panelen zijn helaas toch weer wat terug verbogen, toch zijn ze denk ik 65% rechter. morgen ga ik ze verlijmen met bruislijm, en wederom inklemmen, dan laat ik ze 3 dagen staan.
Resultaat valt me niet tegen, ik heb ook geen idee hoelang die panelen er al zo verbogen bij staan, zou zo maar 25 jaar kunnen zijn, dan is het ook niet helemaal realistisch te denken dat ik dat met stomen en 24 uur inklemmen oplos. toch is het een begin.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
4 minuten is erg weinig tijd om te stomen, het hout is dan nog niet vochtig en niet heet genoeg van binnen.
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #8
Nee daar was ik ook al bang voor, het was wel al vochtig van de boenwas/ lak afhalen, en eigenlijk moet je voor zulke dingen een stoomkist hebben, maar ja, je moet wat, en het zijn vrij dunnen panelen, 4 mm denk ik. het hout terug buigen ging wel erg makkelijk. en ik ben al op de helft. morgen ze maar eens vastzetten met lijm ertussen. ik heb nog wel wat speling aangezien er nog een dekkende verf overheen komt, dus mocht ie knappen, dan kan ik dat altijd weer redelijk onzichtbaar herstellen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu