Zelfdragende schoorsteen

Hieronymus77

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn schoorsteen

Mijn CV ketel moet vervangen worden. Hij hangt op zolder aan een betonstenen tussenwand van een van de slaapkamers die middels deze tussenwand in tweeën is gedeeld. Nu de huidige CV ketels gesloten toestellen zijn wilde ik de nieuwe CV ketel draaien en een dikke meter verplaatsen waardoor hij recht onder de schoorsteen komt te hangen. Vervolgens wil ik de tussenwand verwijderen waardoor de slaapkamer groter wordt en daarna een geïsoleerde kast om de CV ketel bouwen. Bij het inspecteren van de schoorsteenconstructie kwam ik zaken tegen waardoor ik begin te twijfelen of ik die betonsteenwand wel weg kan halen. De schoorsteen meet ca.200 x 59 x 59 cm. De helft van de schoorsteen rust op de spouwmuur. De andere helft (ca. 31 cm) komt de slaapkamer in en lijkt op een gestort latei te rusten van 12 cm hoog en 10 breed. Aan de rechterkant zweeft het latei. Aan de linkerkant lijkt hij op de tussenwand te rusten maar als je goed kijkt zie je een onvolledige voeg lopen op de laatste steen onder het latei. Dit lijkt mij een teken dat de muur er later onder is gezet.
De vraag is natuurlijk of ik die muur volledig weg kan slopen omdat de latei wellicht een zelfdragende functie heeft of dat ik toch nog een wandje van 30 cm breed moet laten staan ter ondersteuning van het latei. Als er een smal muurtje moet blijven staan dan zal de ketel stijf in de hoek komen en waarschijnlijk niet recht onder de schoorsteen. Daarnaast zal hij aan die kant niet bereikbaar zijn voor onderhoud. Zie verder de foto's



Alvast bedankt voor de ondersteuning



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als het is gemetseld met een niet dragende steen is het in theorie niet dragend ;)

Wat voor materiaal is het muurtje (onder de schoorsteen) van?
 

Hieronymus77

  • #3
Betonsteen. Maar ik weet niet hoe dik. Dan moet ik er eerst een steen uithalen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik dacht een soort drijfsteen te zien. Maar ga er bij betonsteen maar van uit dat het muurtje dragend is.

Je kan eventueel je vraag aan een constructeur voorleggen. Er kan bv. een stalen hoekconstructie onder om eea op te vangen indien nodig.
 

Hieronymus77

  • #5
Oke, bedankt voor de info.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu