Zelf tafel maken

Bleu

  • #1
Hoi iedereen,

Na veel gezocht te hebben online maar toch nog wat met mijn handen in het haar te zitten, ben ik eindelijk op dit fantastische forum geraakt.
Ik heb een vraagje: graag zou ik zo'n witte, hard blinkende eettafel hebben zoals je die vaak ziet bij de design-meubelen. Maar tja, als je die moet kopen dan is het nogal prijzig dus dacht ik: kan ik niet zelf zoiets dergelijks maken?
Goed, stel ja, wat heb ik dan precies nodig? Na wat op te zoeken ben ik gekomen tot volgend besluit: een MDF plaat kan hiervoor gebruikt worden en dan gespoten worden. Heeft iemand dit al ooit gedaan?? Welk resultaat bekom je dan? En hoe werk ik het mooist de overgang van het blad naar de zijkant uit (begrijp je wat ik bedoel)? Hoeveel lagen moet ik leggen zodat het toch wel wat bestand is tegen vanalles en nog wat? Aub, als er iemand hier ervaring mee heeft, of eventueel een fotootje van eigen creatie, zouden jullie me stapsgewijs kunnen begeleiden? Ik ben wel wat handig hoor, geen zorgen maar het enige waar ik als alleenstaande mama moet op letten is het budget. Ook enig idee welk prijskaartje hieraan vast kan hangen? Ik spreek over een tafel voor 6 personen, liefst ovaal.
Alvast hartelijk bedankt allemaal, ben benieuwd naar jullie antwoorden
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Hard blinkend wit en ovaal, je legt de lat gelijk wel op een flinke hoogte.
Om een ovaal uit te zagen die geen lelijke hobbels en deuken in de rand heeft moet je goed kunnen aftekenen, je hebt een goede decoupeerzaag en een vaste hand nodig. Verder zal je je blad toch enige dikte willen geven, zeg een mm of 30, anders lijkt het wat iel. Zo'n dikte uitzagen valt helemaal niet mee, dus zal je al 2 lagen van 15 mm op elkaar pas moeten maken. Dus dan heb je al een bovenfrees met met een kopieerfrees nodig.

Het oppervlak goed spuiten is wel te doen, Om de zijkanten bijpassend strak te krijgen zal je veel moeten schuren, gronden en plamuren.

En dan heb je een ruimte om te spuiten nodig en een compressor met verfspuit.

En vervolgens moet er nog een onderstel gemaakt worden.
Alles bij elkaar ben je hier tijden zoet mee, ik bewonder je moed maar ik weet niet of een alleenstaande moeder dit allemaal gaat trekken.

Maar vertel eerst eens of je over de nodige gereedschappen en ruimte en tijd beschikt?

ps je hebt een persoonlijk bericht
 

Kees61

  • #3
Een blad van 30 mm dik is wel ok, en die dikte is zo te koop.
Om zo'n blad in 1 keer op maat te zagen is veel werk. Ik zou een mal maken van 6 mm mdf. Dat kan je veeeeel makkelijker zuiver maken dan een dik blad. Met deze mal kan je mbv een aanloopring, het blad op maat frezen.

Een ellips kan je trekken zoals de tuinman, met een touwtje, maar dat is niet zo zuiver. Het kan ook met een ellips passer, maar die moet je dan eerst zelf maken.

Als poten kan je stalen poten kopen. Die zijn in allerlei uitvoeringen. Rond 6 cm, wit, rvs, taps, te veel om op te noemen.

Wil je de randen van het blad recht laten of verjongen, zoals bijv..

(alleen bedoeld om de verjongde kant te laten zien). Zo lijkt het blad minder dik.

Het meeste werk is nog het afwerken van het blad. Natuurlijk goed schuren want dat scheelt weer bij het spuiten. En dan net zo vaak gronden tot je het helemaal aan kunt slijpen. Maar dan hoogglans? Dat mag je dan wel dik in de hoogglanslak spuiten, zodat je het daarna kunt poetsen.

Je kunt natuurlijk ook dingen uitbesteden, zoals het spuiten.
 

Bleu

  • #4
Beste Frank en Kees61,

Tja, als ik jullie antwoord lees dan heb ik zo iets van: goh ... is een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Maar ja, zoals eerder gezegd ben ik in die dingen wel een groentje.
Goed, die materialen heb ik dus niet, dat klopt maar ik dacht van bij een houthandelaar het ovalen blad te kopen zodat ik enkel de afwerking moet doen. En dan nog, blijkt dat die hoogglans niet zo evident is en als jullie spreken van te spuiten onder druk (versta ik het toch wel goed hé) dan vrees ik Frank dat jouw optie zoals in mijn pb inderdaad veel eenvoudiger is. Ik dacht dat ik het gewoon wel kon doen met een verfspuitbus zoals te koop in de handel.
Ik moet het toegeven, ik heb de lat precies veel te hoog gelegd en dit is zeker niet iets voor beginnelingen. Het zal een andere tafel worden vrees ik, toch bedankt mannen voor jullie grondig antwoordje
 

T2doka

  • #5
Zo vlug de moed niet opgeven Bleu.
Voor alles is er een oplossing.
Vertel eerst eens hoe dik je het tafelblad wil en hoe de poten er zouden moeten uitzien.

Alles wordt het liefst gemaakt in mdf, is de beste ondergrond om over te spuiten. Als je hoekverbindingen hebt, werk je die het best uit in 45°.
Zo heb je geen naad van zogezegd kopshout en langshout van mdf, dat je later zeer mooi vlak zou moeten schuren(en je nadien toch altijd blijft zien). Altijd scherpe randen opronden, want aan een scherpe hoek komt de eerste slijtage.
Zoals je zelf ook zegt. Je zou het blad aankopen bij een houthandelaar.
Die kan zeker aan een 30mm dikke mdf plaat geraken, die handelaar of iemand uit z'n dichte omgeving zal wel een cnc machine staan hebben. Dus een ovaal laten uitfrezen zou normaal ook geen probleem mogen zijn, natuurlijk zit daar een min-puntje aan, de prijs loopt op.

Om het blad in een prachtig blinkend wit kleurtje krijgen heb ik ook een ideale oplossing, maar die vertel ik liefst via een privé bericht.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat willen wij ook wel weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu