Zelf raam en deur hor maken

Anja.S

  • #1
Hallo

Ik heb een vraag, hoe kan ik het beste zelf een raam en deur hor maken op de goedkoopste manier.
Het moet nog wel functioneel en stevig zijn.

Graag zie ik uw advies tegemoet.

Met dank Anja
 

Woutencin

  • #2
2 keer 4 lattjes maken die precies tussen de deur of het raam kunnen, gaas kopen bij doe het zelf winkel, dit vastspijkeren/nieten aan 1 raamwerk van je latten.

Andere raamwerk van latten ertegenaan spijkeren et voila! Mocht het er toch wat uit vallen, even een spijkertje in het deur of raam kozijn spijkeren om de boel op zijn plek te houden.

Zo heb ik het ooit gedaan.
 

Anja.S

  • #3
Hallo

Dank U voor U reatie,
Heeft U misschien ook nog een idee hoe ik de boel het beste kan laten draaien zoals een deur. Een tweede deur dus?

Groetjes Anja
 

Woutencin

  • #4
Poe he... nee sorry, misschien een het deurkozijn past zodat hij kan draaien aan 1 kant, wel zorgen dat hij dan goed klem zit boven en beneden....

Anders zou ik het even niet weten... ik hield m er altijd in, als ik even naar binnen of buiten ga pak ik hem er even uit, maar kan me voorstellen met in en uit hollende kinderen dat dit lastiger wordt...
 

Anja.S

  • #5
Dank je wel

De kids is geen probleem :P meer een nieuwgierige katje.

Dank je wel voor het mee denken.

Groetjes Anja
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je kunt zoals hierboven genoemd van latten een raamwerk maken, waarbij het toch wel het mooist is, de hoeken netjes met een hoekverbinding in elkaar te zetten.

De meest eenvoudige verbinding is om van beide latten de helft af te steken, de exacte naam hiervoor weet ik niet, ben zelf geen vakman op dat gebied. Dan op elkaar lijmen, en wat spijkers erdoor voor de eerste bevestiging.

Het gaas wordt er dan (na eventueel schilderen) op geniet.

Voor het draaien kun je gebruik maken van penscharniertjes, die je aan de binnenkant bevestigt. Dit zijn relatief kleine scharnieren, waar je de deur of het raam zó uit kunt tillen indien niet gebruikt.

Verder bestaan er profielen van aluminium, met hoekverbindingen, speciale scharniertjes, gaas, en (pees)band om het gaas te bevestigen.
Is meteen afgewerkt snel in elkaar te zetten, en de prijs valt best wel mee.

Kijk daarom voor je begint eens bij een bouwmarkt, en vergelijk, zeker voor de ramen, de prijs van alles wat je nodig hebt indien je het van hout maakt, met die van aluminium profiel. Meestal hangen er ook voorbeelden hoe je zo'n profiel in elkaar zet en het scharnier ophangt!

Voor de deur kom je met hout waarschijnlijk goedkoper uit dan een complete profieldeur. Het losse profiel is voor een deur niet zo geschikt, in een deurpakket zit meestal een zwaardere soort profiel.
 

Anja.S

  • #7
Tjeemig

Wat fijn die antworden hiero, kan een niet klusser echt wat mee.

Dank je wel, ik zal eerst eens gaan kijken in de winkels en die laatste tip met die scharnieren is top idee.
Ik kan hier verder mee.

Dank jullie en tot ............ik weer een tip nodig heb :o

Groetjes Anja
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik weet alleen niet zeker of de naam "penscharniertjes" correct is. Het zijn in elk geval scharniertjes bestaande uit een deel met een opstaande pen, en een deel wat daaroverheen past.

Kijk maar even bij de horrenafdeling, dan snap je vanzelf wat ik bedoel.

Succes!
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Klusidee Kees schreef:
De meest eenvoudige verbinding is om van beide latten de helft af te steken, de exacte naam hiervoor weet ik niet,...
Dat heet een half hout verbinding.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Trouwens wat moet die hor doen met dat nieuwsgierige katje?
Binnen of buiten houden?

IK heb zelf erg veel ervaring met katten en we hebben minder gelukkige ervaring met de combinatie kat en hor. Ze kunnen tot bovenin klimmen of net zolang met hun nagels aan het gaas zitten te mieren totdat ze zelf een kattenluikje hebben gemaakt. :mrgreen:
 

Anja.S

  • #11
Halloooo

Leuk al die reaties,

Ja katten zijn nieuwgierig maar idd het is wel de bedoeling dat ze binnenblijft :D
ik heb het idee om aan het onderste stuk van de deur een ijzere plaat te maken en de deur van staal gaas te maken
De raamhorren tja die hou ik dan wel in de gaten :P (denk ik ....)

Dank jullie wel.
En wat betreft die half houten verbindingen, ik begrijp het helemaal.
Heb wel veel zien klussen maar nooit zelf gedaan :d
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
De hordeuren die je als bouwpakket kunt kopen hebben inderdaad een zogenaamde "schopplaat"om onderaan de deur te monteren. Alleen een beetje kat....
Dus plantenspuit in de buurt houden en bij de eerste de beste poging de poes even in de "leer" modus spuiten :mrgreen:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
In m'n slaapkamers heb ik ook een hor gemaakt van die alu profielen. Het is een erg eenvoudige methode om een hor te maken. Bij het systeem zitten ook scharniertjes.

De hoeken zijn alleen niet geheel haaks, door het hangen of door het te strak inplaatsen van het gaas. Weet niet. Ik heb wel een rare vorm door een uitsparing voor de raamuitzetter.

De horren werken prima om katten binnen én buiten te houden, het valt me mee dat het niet snel kapot gaat. Die van mij hangt er wel eens in, maar je ziet nog geen beschadigingen.

grtz
Henk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Na vijf jaar met twee katten zijn er een paar hele kleine beschadigingen te zien op de kunststof hor, de katten hangen er soms bovenin maar ze komen er niet doorheen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #15
Ach ja, katten, je hebt slimme en domme. Een exemplaar van het laatste soort "dacht" dat de hor naar binnen open ging, en bleef telkens proberen om de deur naar binnen toe open te maken. Een andere sprong er gewoon tegenop, en dat gaat hij wel open maar niet meer dicht. Dus zo'n licht drangertje erop kan ook geen kwaad....
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #16
IJkenhout schreef:
De hoeken zijn alleen niet geheel haaks, door het hangen of door het te strak inplaatsen van het gaas. Weet niet.
Dat komt idd meestal door het te strak spannen van het gaas.
 

Anja.S

  • #17
Hihi

Katten zijn leuke beesten maar soms heeft je huis daardoor enkele aanpassingen nodig ( nou ja enkele :P) het is net als bij kinderen.
Ik vind het prettig dat er zoveel gereageerd is en zal al de tips met het maken ervan in oogschouw nemen.

Zodra ik het klaar heb zal ik het melden (met een foto als dat hier gaat).

Allemaal erg bedankt.

Groetjes een beginnende kluster.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu