Zelf poort maken uit twee delen 125cm

Deklusser21

  • #1
Ik heb een doorgang tussen twee stenen muren van circa 250cm.
We willen hier een poort maken, die in twee delen open kan.

Een deel met een klink, en slot (die van binnen en van buiten open gemaakt kan worden) en dat andere deel evt met een grondpen. Dus dan moet je eerste deel 1 open maken, en dan kun je deel 2 openen.

Ik heb hier diverse offertes voor gevraagd, maar vond het erg duur (al snel 900 euro)

Aangezien het mij ook wel leuk lijkt, wil ik het nu zelf gaan maken.

Vereisten:

Open in twee delen, hoeft niet symetrisch, (dus 1 meter en 1,50 kan ook)
Makkelijk te openen van binnen en buiten met sleutel
planken komen verticaal (tegen opklimmen) of geheel dicht
Het deel wat vaak open en dicht gaat zonder wieltje op bodem.


Ik heb zelf het volgende idee. Maar wie weet is dat heel slecht :-)

Ik maak twee deuren van circa 125CM.



B: De twee palen komen tegen de muur aan. Hoe diep moeten deze ook nog in de grond? En zouden jullie deze boven de poorthoogte laten uitkomen?

A: Ik wil denk ik drie scharnieren, die ver doorlopen over de deur. Is het hoe breder en langer hoe beter, of is er een bepaalde verhouding die ik in de gaten moet gaan houden?

C: Ik denk erover om aan de buitenkant (zeg maar de andere kant dan de achtertuin:)) een brede plank erover te monteren. ZO heb je geen kieren, en valt HEt linker deel van de poort netjes hiertegen aan...

Deel C zit vast aan de rechterkant van de poort, en het linker en rechterdeel gaan open naar binnen.

Nu de volgende extra vragen:

Is het verstandig om de scharnieren vast te maken aan een horizontale plank, en dat ik daar de planken verticaal aan vastmaak?

OF kan ik beter 3 horizontale planken gebruiken voor het frame, daar de delen verticaal aan vastmaken, en dan het scharnier vastmaken over de diverse verticale delen?

En hoe zouden jullie het rechterdeel van de poort vastzetten? Met een grondpen? En zo ja, hoe kan ik dat het het beste doen?

Bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als de palen tegen de muur bevestigd kunnen worden, hoeven ze niet in de grond te steken. Lukt vaak toch niet vlak langs bebouwing, in verband met de fundering e.d.

Denk je aan de diagonalen? En wat voor hout en houtverbinding ga je gebruiken?

Veel poortscharnieren lopen wat langer door:

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu