Zelf fontein onderkastje maken.

Cejaba

  • #1
Hallo,


Ik kan (tot mijn verbazing) nergens een geschikt onderkastje vinden voor onder het fonteintje op mijn wc.
Alle meubelen zijn inclusief (rechthoekige) wasbak, te duur en te groot. Nu dacht ik dus om er zelf een te maken!
Het fonteintje heeft de vorm van een ouderwetse wastafel maar dan klein, waarvan de afvoer tot de vloer loopt. Het fonteintje bevindt zich in een nis van 35cm breed. Hieronder zou ik dus een kastje willen hebben dat het sifon en de afvoer verdoezelt en waar ik mooi schoonmaakspullen en toiletartikelen kwijt kan, zonder dat dit in het zicht staat!

Ik heb nog nooit een meubel gemaakt. Hoe moet ik dit aanpakken?

Bij voorbaat hartelijk dank!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Begin even met een foto van de situatie te plaatsen.
 

Cejaba

  • #3
Zal ik doen! Verhuis morgen dus het zal waarschijnlijk zondag worden:)
 

Cejaba

  • #4


Hierbij de situatie!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Je kan in een U-vorm een kastje maken. Dan schuif je het zo in de nis. De voorkant met de juiste (keukenkast) scharnieren.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Of plankjes in de nis monteren en er een retro gordijntje voor hangen.
 

Cejaba

  • #7
Hallo, bedankt voor jullie reactie. Ik wil graag een kastje met een deurtje. Maar hoe moet ik dat aanpakken? Is er een 'basismodel' waarvan ik dan de afmetingen kan aanpassen ofzo?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Een meubel aanpassen is misschien nog lastiger dan een nieuwe maken. Je zegt nog nooit een meubel te hebben gemaakt.
Dus je zal ook niet veel gereedschap hebben wat daar voor nodig is.
Wat voor geschikt gereedschap heb je?

Probeer eens te tekenen hoe je kastje er uit moet zien.
Daarnaast wordt de aansluiting op het wastafeltje ook lastig.

In zo'n klein nisje waar ook nog een sifon in zit blijft weinig ruimte over om spulletjes in op te bergen. Ik vraag me af of je niet op zoek moet naar een andere plek of manier om de spulletjes die je wilt opbergen in kwijt te raken.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de wasbak weg te halen en de hele nis van plankjes te voorzien.
 

Cejaba

  • #9
In feite wil ik een 'wastafel onderkast' maken, maar dan passend op die plek onder het fontein in de WC. Er hoeft alleen maar ruimte te zijn voor wat schoonmaakartikelen zoals een fles chloor, en wat dameshygiène-artikelen.

Het kastje moet ongeveer 80x35x20cm zijn. Hierin moet dan een uitsparing komen voor het sifon en de afvoer. Of misschien kan ik het om de afvoer heen bouwen.

Ik zelf beschik over weinig gereedschap inderdaad, maar hoop dat ik met een zaag en een boormachine een heel eind kom.

In de post hieronder voeg ik een paar tekeningen toe.
 

Cejaba

  • #10
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Die schets is al heel bruikbaar. Zet er de maten bij en je kan een zaagstaat maken.

Hoe ga je de verbindingen maken? Lijmen/schroeven/deuvels?

Heb je een decoupeerzaag en/of handzaag? Je kan de plankjes ook bij de bouwmarkt op maat laten maken. Als je zelf zaagt, kan je er met de materiaalkeus rekening mee houden hoe nauwkeurig je gaat werken. Geplasticeerd spaanplaat splintert de rand erg snel van. Al kan ook dat netjes gezaagd worden.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Wat wel handig is is om op millimeter papier op schaal de afzonderlijke delen te tekenen.
Je moet dan even nadenken waar je de verbindingen wilt maken en waar je de kopse kant in het zicht wilt hebben. En of het deurtje opdekkend of invallend moet zijn. Dat bepaalt ook weer het soort scharnieren dat je nodig hebt.

Daarna ga je de te zagen delen uit tekenen op schaal op het formaat van een plaat hout (122x244 cm) en dan zo dat je ze er op een logische manier uit kan zagen.

Daarmee naar de bouwmarkt en laten zagen.
 

Cejaba

  • #13
Dank jullie wel.
Ik heb een decoupeerzaag, en ik dacht om het zo simpel mogelijk te houden om de plankjes aan elkaar te schroeven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Wat voor hout wil je gebruiken?
 

Cejaba

  • #15
Daar heb ik nog geen idee van :)
Ik heb kastplankjes van een vorige (vaste) woonkamerkast die ik zou kunnen gebruiken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Heb je al een tekening gemaakt?
Plaats die hier even.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu