Zelf een zeer eenvoudig dak voor tuinhuis maken?

Rom

  • #1
Ik heb onderstaand tuinhuisje (met zadeldak) overgenomen van iemand, volledig gedemonteerd uiteraard.
Halfweg het opbouwen zie ik dat de dakonderdelen in slechte staat zijn + heb geen idee hoe aan de dakstructuur te beginnen. Ik zie alleen een wirwar van balken voor me. (= ik ben echt geen doe-het-zelver).
Momenteel staan de 4 wanden er.

Nu dacht ik: foert, ik maak er een plat dak van: 1 zijde wat verhogen (om een lichte hoek in het dak te krijgen), MDF als 'onderdak' (als steun voor de golfplaten) en 1 of andere soort golfplaat (bitumen?) +dakgootje er op. (golfplaten 30cm langs alle zijden laten oversteken, de MDF 5-tal cm minder).

Het zou bedoeld zijn als onderdak voor de kippen, dus moet niet geïsoleerd zijn, de wind mag er wat in kunnen spelen, maar uiteraard mag er geen regen binnenvallen of het hout doen verrotten.

Klinkt dit als haalbaar?
Hoeveel graden moet het ongeveer afhellen? 2cm per lopende meter?
Moet het voorste deel van het dak (thv voordeur) hoger liggen dan de achterkant, of liever toch afstemmen op de meest voorkomende windrichting/slagregen?
Nog iets waar ik op moet letten?
 

Henk E

  • #2
Wat voor hok heb je nu gekocht, het lijkt wel Kunststof?
Ik zou zeker geen mdf gebruiken want dat is daar niet geschikt voor omdat het niet tegen vocht kan, en dat wordt het
als je goedkoop en simpel wil dan koopje een paar ijzeren dakplaten (met of zonder dakpan profiel)
het dak over laten steken vind ik een goed idee en maar wel iets meer zijn
maar wel afwerken met een dakgootje o.i.d
want je wilt niet met je hoofd tegen de rand van een dakplaat lopen.
Je kan er een zadeldak van maken maar het kan ook makkelijk in één stuk.
 

Rom

  • #3
Nee, is gevernisd hout. :)
 

Rom

  • #4
En zijn golfplaten aangeraden in een bijna-plat dak?
 

Henk E

  • #5
Ik bedoel dan wel die ijzeren damwand profielen hè
ik heb ze ook op het hok met een verloop van ongeveer 15 cm op een lengte van 3 meter en met speciale damwandschroeven vast gezet.

 

3koningen

  • #6
MDF is zeker af te raden. Je kan met een paar balken of met watervast multiplex. Hellingshoek hoeft niet hoog te zijn, maar je moet er rekening mee houden dat je ruim 3 meter moet overbruggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu