Zelf een TV-lift bouwen

Starter123

  • #1
Beste forummers,

Ik woon in een jaren-dertig huis met veel leuk originele ornamentjes. Nu vind ik dat allemaal leuk en aardig (anders had ik er natuurlijk niet voor gekozen) maar ik wil natuurlijk ook kunnen genieten van de nodige audio/video. Het eerste neemt niet zoveel ruimte in beslag, maar een leuke TV is mijns inziens al snel 32 - 37 inch en ontsiert straks mijn hele huiskamer.
De oplossing die ik bedacht heb is een TV-lift aanschaffen. Deze kan dan in een kastje worden verstopt waar de tv in past (zodat 'ie eruit komt omhoog) of aan de muur achter mijn stereomeubel zodat 'ie daar achter vandaan komt.

Dergelijke liften zijn al verkrijgbaar vanaf zo'n 300 euro (bij bijv www . screentech . nl) , maar dat vind ik zelf nog altijd erg veel geld voor iets wat ergens achter zit en onzichtbaar wordt.

Mijn vraag nu, zijn er mensen die ideeën hebben hoe je zelf zoiets kunt bouwen? Of zijn er producten die een stuk goedkoper zijn en waar reeds een dergelijk liftsysteem ingebouwd zit die ik zou kunnen gebruiken?

Een vriend van me opperde om langs de autosloop te gaan om een raam-systeem van een luxe auto te gebruiken, maar ik weet niet of zo'n ding genoeg gewicht kan tillen (het wordt een LED tv, dus zou om zo'n 10 kg gaan) en genoeg hoogteslag kan maken (zo'n 50 cm minimaal..).

Iemand leuke ideeën, tips, aanraders of afraders?

NB: Voor de duidelijkheid: ik vind televisies, ook flatscreens, dus oerlelijk om naar te kijken als er niets te zien is, vandaar dat ik ze liever 'verstop'.
 

System7

  • #2
Ik kan me voorstellen dat het constructief een stuk makkelijker is als je niet de tv laat bewegen maar een of ander scherm o.i.d. ervoor. Dan hoeft het mechaniek niet het hele gewicht van de tv te dragen, met alle nadelen van dien voor de bekabeling en connectoren waar bij elke keer bewegen krachten op komen te staan.

Stel je maakt een voorzetwand waarin je de tv en alle bekabeling wegwerkt. Dan kun je een afdekplaat ervoor laten schuiven, een elektrisch bediend gordijn of jaloezieën, etc. Of neem een mooi schilderij of foto op canvas en laat die op en neer bewegen :-)
 

Starter123

  • #3
Daar heb ik ook aan gedacht ja, op zich een goede gedachte. Je zou zelfs een canvas kunnen nemen die je er gewoon voor hangt op een of andere manier en op de grond zet als je tv gaat kijken. Lastige is alleen dan mijn tv niet tegen een rechte muur komt maar schuin voor een hoek, waardoor het geheel, of het nu canvas, tv, of voorzetscherm / jalouzie is toch rommelig blijft ogen. Door de tv geheel naar beneden te kunnen laten zakken verdwijnt 'ie uit het zicht en is de hoek weer netjes... Maar toch. De canvas optie vind ik niet zo gek. Zeker voor de 'time being' als ik straks al wel een tv heb maar nog geen systeem, dan heb ik alvast een goedkoop alternatief. Misschien moet ik maar een canvas laten maken van een foto van mijn televisie en die ervoor zetten, om mensen lekker te mindfucken ;)
 

Erik6048

  • #4
Een ideetje voor een scherm: neem aluminium hordeurprofiel met hoekstukken (van de bouwmarkt).
Gebruik dan niet het horgaas, maar een stuk textiel met een mooi design.
Dat kun je prachtig strak opspannen in een raam, gemaakt van het profiel.
Ik had een prachtig zijden dekbedhoes, die versleten was, maar waar nog een mooi, goed stuk in zat. Dat heb ik op deze manier gebruikt voor een schuifdeur van een dressoir.
Super lichte constructie ook.
 

Khoizo

  • #5
Beste,

ik ben van xxxxxxxxxx en zag je vraag voorbij komen. Wat lastig is bij het maken van een tv lift is de geleiding. Gelukkig gebruik je niet zo'n zware tv. Heb je wel eens gedacht om een elektrische krik aan te passen? Deze kosten zo rond de 100 euro. En qua geleiding is deze ook wel ok. Ik zou zeggen als je hem kan kan verlengen dat je er dan bent.

succes

Reclame niet toegestaan. Lees de forumregels

Moderator
.
 

Erik6048

  • #6
De bouwmarkt heeft op geleidinggebied van alles: denk bv. aan de rolgeleidingen van laden. in allerlei lengten verkrijgbaar.
of de geleiding van hang-schuifdeuren.
Voor de aandrijving (komt onverwacht bij me op, dus zelf maar onderzoeken) bv. zo'garage-roldeur-motorset. kosten ook niet veel meer. Heeft zelfs afstandbediening ! ;)
Hoewel je met een contra-gewicht het liften ook wel handmatig kunt doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu