Zelf een kastenwand maken, tips??

Rawon

  • #1
Ok, ik ben dus van plan een kastenwand te maken voor in de slaapkamer. Op dit moment staan er 2 kasten maar die wil ik vervangen door een hele wand met de TV in het midden ertussen.

De hoogte van het plafond is 215cm
De breedte van de kamer is 350cm
De diepte van de kast dacht ik zelf zo'n 70cm te maken.

Ik wil weten watvoor materiaal, welke soort deuren, welke scharnieren, enz kortom ik weet er niet veel vanaf :P

Ik weet wel hoe het ongeveer eruit moet komen te zien;
Over de hele breedte kastruimte met planken en zo'n rails voor overhemden etc. En ongeveer in het midden de TV met dvd-speler en toebehoren. De TV is 70cm (plat) dus links en rechts daarvan de kastenwand zeg maar. Misschien boven de TV nog 1 plank.
Als 't niet duidelijk is teken ik het vooraanzicht eventueel wel..

Als iemand weet hoe ik dit het best kan aanpakken hoor ik het graag :wink:

Bedankt.
 

DervishD

  • #2
Eerst een goede bouwtekening maken en daarna een houtstaat. Als materiaal zou ik persoonlijk 15mm wisaplex gebruiken, voor het deel waar de tv op komt te staan 18mm wisaplex en voor de achterwand kun je dunner materiaal gebruiken. Voor de deurtjes gewoon uitzet scharnieren gebruiken (die ook op je keuken kastjes zitten). Niet in elkaar lijmen maar alleen schroeven en waar nodig b.v. hoekijzertjes gebruiken. Kun je het weer uit elkaar halen mocht je eventueel gaan verhuizen. Het voornaamste is methodisch te werk gaan en niet overhaasten evenals zuiver haaks werken. Als je ergens een formaat zaag kan gebruiken is het helemaal mooi.
 

H@ns

  • #3
Ik zou hem opbouwen uit elementen van mdf en dan 18 mm anders kom je niet uit met je scharnieren en je schroefjes van 17 mm.

Maar zoals hierboven al gemeld eerst een tekening en werkplan maken anders heb je zo een foutje gemaakt en kost het je een hoop materiaal.
 

Rawon

  • #4
Ok bedankt voor de tips tot zover, het is inderdaad wel verstandiger om eerst een tekening te maken, ik ga daar eerst mee aan de slag. De deuren wil ik overigens schuifdeuren van maken. Maar zodra ik de tekening af heb post ik hem hier, bedankt tot zover in ieder geval!
 

DervishD

  • #5
H@ns schreef:
Ik zou hem opbouwen uit elementen van mdf en dan 18 mm anders kom je niet uit met je scharnieren en je schroefjes van 17 mm.
Tuurlijk wel. In boten gebruik ik voor kasten en degelijke alleen maar 15mm plaatmateriaal. Keukendeur scharnieren passen daar prima in evenals schroeven van 3,5x16.

En waarom ik voor wisaplex zou kiezen? Het is goedkoop, sterk en levert een mooi resultaat met zagen, frezen en schuren. Daarnaast is het b.v. ook heel mooi te beitsen (wel een gave plaat nemen) omdat het een neutrale basis is. Als je de kopse kanten fineert met strijkfineer heb je helemaal een mooi resultaat.

(daarnaast zuigt mdf gewoon :lol: )
 

H@ns

  • #6
Ik ga uit van een 170 graden scharnier (je wilt immers naar tv kijken en niet tegen je deur aan) inboordiepte 12mm, boor met centerpunt (zit je op 13mm) en gebruikt door een onervaren klusser.
Dan is 15 mm wat krap, scharnierfabrikanten adviseren minimale deurdikte 16mm

Een strijkbandje op triplex is in mijn ervaring een ramp! hij schrikt los door de (geringe) werking van het hout en bij Wisa met populier kern is het veel te kwetsbaar vanwege de holle ruimtes die je aan de dikte kanten hebt bij deze plaat.

Tja sorry als het betweterig overkomt maar da's nu eenmaal mijn ervaring

mdf is een optie, gemelamineerde spaanplaat ook, triplex ook alleen kan die ooit gruwelijk krom zijn en vereist nogal wat toestanden bij de afwerking.
 

DervishD

  • #7
H@ns schreef:
Tja sorry als het betweterig overkomt maar da's nu eenmaal mijn ervaring
Heb ik ook wel eens last van wordt me verteld, betweterig overkomen :lol:

We hebben gewoon verschillende ervaringen, is niks mis mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu