Zelf badmeubel maken

Miez

  • #1
Omdat ik bij de bouwmarkten/ speciaalzaken niet kan vinden wat ik wil, (of het is niet te betalen) wil ik eerst zelf proberen iets te gaan maken.
Ik weet wat ik wil en hebook wel een idee hoe ik het ga doen.

Heb al in deze rubriek gezocht voor het te gebruiken materiaal, maar niet geheel tegengekomen wat ik zocht.
Ik wil namelijk enigszins een houtnerf structuur zien in het plaatmateriaal wat ik ga gebruiken.
MDF bijv heeft dat niet maar welke wel?

Ik wil het uiteindelijk een grijze tint geven...

Mocht het uiteindelijk niet lukken, jammer van de moeite en de gemaakte kosten, dan kan ik altijd nog iets kopen...
Met deze instelling ben ik naar mijn mening al ver gekomen met het opknappen/ verbouwen van mijn huis, mede dankzij dit forum :)
 

Pepjo

  • #2
Enigzins houtnerf heeft bijvoorbeeld multiplex : kies hiervan dan wel de watervast verlijmde, altijd handig in een badkamer.

Verder zullen er ook wel kunststof producten zijn, maar daar ben ik geen fan van, dus daar kan ik je geen info over geven.
 

Cornelis

  • #3
Je kan ook massief houten meubelpanelen gebruiken. Bijv beukenhout. Als je ze goed rondom in de lak zet dan blijft het ook in de badkamer mooi. Ik heb altijd massief grenen in de badkamer gebruikt. Alleen de laatste keer dat ik zulke platen in de bouwmarkt zag, waren ze zo krom als een hoepel. De beukenplaten waren wel recht.

Hou wel rekening met het werken van het hout, vooral in de breedte. Dus zet je een stuk in de lengte vast aan een stuk in de breedte, dan moet je ervoor zorgen dat het kan schuiven, bijv. met schroeven in langwerpige gaten.
 

Kees61

  • #4
Bij een beetje houthandel kan je ook gefineerde platen kopen.
Eventueel bestel je een plaat. Je kunt zelfs gefineerd multiplex kopen, maar daar zit wel een levertijd aan.
 

Miez

  • #5
@Pepjo, kunststof vind ik zelf ook niets, zal binnenkort eens bij wat bouwmarkten kijken wat voor soort plaatmateriaal zij hebben.

@ Cornelis, dat zou misschien wel wat kunnen zijn, ik weet dat ze zulke panelen hebben, maar dacht eigenlijk dat die van spaanplaat waren oid?
DIe heb ik wel in verschillende kleuren gezien, maar niet in grijs...

@ Kees, Stel ik bestel van die gefineerde platen, dan zal ik die dus gaan verzagen...dat betekent dan dat er onbehandelde zaagsnedes ontstaan, of moet ik eerst zagen en dan pas fineren?
Is fineer trouwens overschilderbaar?

Toch bedankt voor het meedenken zover, mocht er nog wat te binnenschieten, hoor (lees) ik dat graag :cool:
 

Kees61

  • #6
Natuurlijk is fineer overschilderbaar. Het is gewoon een dun laagje echt hout.
Als je het schildert dan zie je alleen nog de houtstructuur. Je moet dan niet te fijn nervig hout nemen en niet te dik schilderen zodat je alle nerf dicht schildert. Essen is mooi bijvoorbeeld. Eiken kan ook nog wel.

Zelf plak ik eerst de kanten af voordat ik ga fineren, maar als hobbyist zal je de kanten wel later moeten afwerken. Dat kan met een fineer, of met een latje, of met specialee kantfineer dat in diktes tot 4 mm te koop is. Het voordeel van een latje of een dikke kantfineer is dat je de kantjes mooi kunt afronden. Dat is toch wel verstandig als je het gaat schilderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
10
Gerelateerde onderwerpen
Eikenhouten badmeubel stevig genoeg?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu