Zelf aanbouw aan mijn huisbouwen

Verzin maar wat

  • #1
Beste klussers.

Ik ga beginnen met het bouwen van een aanbouw aan mijn huis (achter) van 6 x 2,5 m. Tot nu toe mijn grootste klus ooit.
Ik maak de constructie met houten skeltebouw (HSB) uit stijlen en regels 144x40 mm. Op verschullende sites heb ik gelezen dat 14cm dikte wel minimaal nodig is voor de stevigheid en draagkraht van het houten skelet.
Ik vraag mij nu 2 dingen af ..

1)
Hoe begin ik ? :-)
ik heb een betonnen vloer laten storten. Boor ik gewoon een hardhouten regel van 144mm breed koud tegen het beton en bouw ik hierop verder het hsb op? Moet hier nog krimpvrije specie onder of een schuimbandje?
OF.. metsel ik eerst een paar rijen kalkzandsteen en ga daarop de hardhoutenregel bevestigen? ook weer met de specie of schuimband
ik hoor graag jullie ervaring

2)
De hsb wordt dus 144mm dik. In de holle wand die ontstaat moet dan isolatie (glas- of steenwol?) die ook 14cm dik is. Dit is echter niet standaard (bouwmarkt verkoopt to en met 10cm).
Kan ik ook uit de voeten met 10cm? of is het ook mogelijk om 7cm en daartegenaan 5cm te gebruiken (kom ik al op 12cm) of moet ik de volledige 14cm volproppen met wol?
iemand hier een idee??

Groet Jaco,
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
De betonvloer is dat tevens de afwerklaag, of komt er nog een cementdekvloer overheen.

Dit is belangrijk om te weten.
Want als er een afwerklaag over de vloer komt dan is het ook belangrijk te weten hoe dik deze gerekend is.
 

Verzin maar wat

  • #3
Er komt inderdaad nog dekvloer op het beton maar dat gebeurt pas als de aanbouw klaar is. De dekvloer zorgt dat er binnen in het huis en aanbouw geen hoogte verschil meer is tussen de bestaande betonvloer van mijn huis en de nieuwe van de aanbouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De isolatie haal je bij een bouwmaterialenhandel. Daar verkopen ze veel meer maten dan bij de bouwmarkt. Vraag wel eerst even of ze aan particulieren leveren.

Let bij het plaatsen van de onderste regel op het doorlopen van de isolatie van de vloer in de wand. Anders krijg je een koudebrug.

Of je de onderste regel meteen op de vloer kan zetten is afhankelijk van bv. de buitenbekleding. Bekijk op internet maar wat details van de mogelijkheden.
 

Verzin maar wat

  • #5
Bij de bouwmaat geweest maar daar hadden ze ook geen 14cm dikke isolatie. Wel 12,5 cm. maar ik vraag mij af of dat genoeg is als de wand 14cm diep is. Moet je de wand per se helemaal opvullen tot de volledige 14 cm?

Wat IJkenhout zegt over de onderst regel begrijp ik niet
"Let bij het plaatsen van de onderste regel op het doorlopen van de isolatie van de vloer in de wand. Anders krijg je een koudebrug

Ik heb op de vloer nog geen isolatie dat is gewoon een betonnen plaat. Hoe kan ik dus voorkomen dat er een koudebrug ontstaat? volgens mij door onder de eerste regel iets van isolatieband te leggen toch?

De buitenafwerking wordt trouwens aan de 2 zijkanten trespa en aan de voorkant hout.
 

Sjaan Smit

  • #6
IJkenhout bedoeld waarschijnlijk of je isolatie onder de betonlaag overal doorloopt....tenminste dat denk ik dat hij dat bedoeld...

niet dus lees ik net...

zou de eerste horizontale regel niet direct op de grond vastmaken...
 

Verzin maar wat

  • #7
Wat adviseer je om tussen het beton en de onderste regel te plaatsen?
Moet iets, isolerends, watervast, rotvrij en niet te dik zijn.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #8
Weet je hoe dik de afwerkvloer word.
En HYZZZZ bedoeld dat er aan de randen van de vloer ook isolatie is gemaakt.
En wwar is de vloer van gemaakt.
Is het een broodjes met balken vloer.
Of is het een normale betonvloer gestort op zand met isolatie er onder.
 

Verzin maar wat

  • #9
Het is inderdaad een betonnen vloer met isolatie eronder en een vorstrand rondom van 60cm diep. Hoe dik de afwerkvloer wordt weet ik exact als alles klaar is. Ik vang het hoogteverschil (+/- 2cm) op met een cementen dekvloer.

Wat betreft de isolatie van 14cm daar heb ik een adres voor gevonden.

Tussen de onderste hardhouten regel en het beton leg ik schuimband.
(polyethyleenschuim met een volledig gesloten celstructuur).
Dit plaats ik ook tussen de regel die tegen de gevel aan komt.

Terugkomend op mijn eerste vragen.
Is schuimband tussen het beton en de hardhouten regel voldoende om koudebrug te voorkomen?
En kan ik in de hsb-wand van 14 cm ook isolatie van bijv. 12,cm stoppen?

Op de binnenwanden komt OSB (net gehaald)

Trouwens leuk om te vertellen dat Praxis een drukfout in de folder had gemaakt. Grote OSB platen (122x244x18mm) zijn normaal €28 en waren nu in de aanbieding voor maar €9,99 Ze hadden zich vergist met de kleine OSB-platen 60x244x18 mm. Dus ik heb er gelijk 12 meegenomen. maar goed...

Op de OSB komt dampremmende miofol folie en dan gips als afwerking
Aan de buitenkant komt damddoorlatende miofol folie tegen de balken en daartegenaan een horizontaal regelwerk waar de buitenafwerking tegenaankomt. Aan de zijkanten trespa en aan de voorkant natuursteenstrips die ik van de bestaande gevel afhaal.

Zit ik zo op de goede koers of moet ik iets in mijn plannen wijzigen.
Tot nu toe bedankt voor de reacties.
Ik hoor graag van jullie.

Groet,
JAco
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #10
Het beste en het gemakelijkst is eerst een stelregel te maken.
Deze regel van hardhout(hoeft trouwens niet) stel je op 1 en de zelfde hoogte.
Het mooiste is om deze regel op bovenzijde afgewerkte vloer te stellen.
Deze zet je exact waterpas onder elke wand op de zelfde hoogte.
Nu kun je de wanden los maken die van 6 meter bijvoorbeeld in tweeen.
Deze kun je dan plat liggend in elkaar zetten.
Aan de buitenzijde dampopen folie, met daar overheen VERTIKAAL ventilatie regels van 30 mm.
Aan de onderzijde van de wand een strook DPC folie ongeveer 10 cm uit laten steken.
Deze laat je doorlopen over de rand van je vloer en voor de stelregel.
Aan de binnen zijde dampdichte folie die je ook wat door laat lopen tot op de betonvloer.
Je kunt dan er voor kiezen om binnen om de 40 cm 4 cm regels horizontaal op de staanders te plaatsen.
Deze 4 cm geeft je ruimte om electra in de wand te maken zonder dat er gaten in de dampdichte folie komen.
Over deze regels doe je weer osb en gips.
Maar de regels waar de trespa/natuurgips op komen Moet je echt vertikaal zetten voor de ventilatie achter de platen.
En zorg er voor dat de ventilatie goed door kan lopen. dus onder er in boven er weer uit
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Verzin maar wat schreef:
Is schuimband tussen het beton en de hardhouten regel voldoende om koudebrug te voorkomen?
En kan ik in de hsb-wand van 14 cm ook isolatie van bijv. 12,cm stoppen?
Schuimband is niet voldoende als het beton van buiten naar binnen doorloopt. Hout geeft geen koudebrug (dit isoleert redelijk), beton wél (dit isoleert helemaal niet). Vandaar mijn opmerking dat de isolatie van de vloer door moet lopen in de wand. Deze lijn mag wel onderbroken worden door hout.

Leesvoer

12cm isolatie in 14cm wand kan natuurlijk, al zou je dan ook 12cm hout kunnen gebruiken, da's goedkoper (tenzij de constructeur 14cm voorschrijft natuurlijk).
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #12
Dit is een koudebrug vrije aansluiting.
 

Verzin maar wat

  • #13
Bedankt Rene voor de tekening dit maakt het een stuk duidelijker.

Wat ik zie is dat de stelregel dus iets over het beton uiststeekt en dat er dus isolatie (ik denk aan eps van +/- 5 cm) tegen de buitenkant van de vorstrand komt? Daarovereen komt ter bescherming de 10cm overlap van de DPC -folie die vanaf de stelregel afkomt. Dit zou de koudebrug moeten voorkomen

Ik vraag mij alleen af of het geen kwaad kan dat die isolatieplaat tegen de betonnen vorstrand gewoon in de grond zit (schimmel, verweer van de isolatie, optrekkend grondwater doemscenario's :-( ??) of zie ik dit verkeerd? en dat de stelregel iets uisteekt is ook okay?

Wat betreft de verticale regels..
Ik heb gehoord dat ik de regels aan de buitenkant ook gewoon horizontaal kan monteren, alleen moet ik er wel rekening mee houden dat er per meter rachellengte een uitsparing van een centimeter tussen de regels zit zodat de verticale luchtstroom voor het afvoeren van damp/condens in de spouw gewaarborgd is. De openingen onder en boven in de buitenafwerking wil ik realiseren door boven en onder roostertjes te plaatsen.

By the way. Goede tip om aan de binnenkant 4cm rachels te plaatsen voor electra, gas en water etc.

Daarnaast wil ik zeggen dat ik blij met al jullie reacties TOP gasten!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Die isolatieplaat in de grond is een drukvaste.

Als de stelregel teveel uitsteekt wordt er vaak een stalen strip onder gedaan, die op de betonvloer vast zit.

De regels aan de buitenkant horizontaal wordt gedaan bij verticale gevelbekleding:
afbeelding verwijderd

Roostertjes zijn meestal niet mooi en niet nodig. Aan beide kanten heb je toch al een aansluitnaad. 5mm is een normale naad en voldoende voor ventilatie.
 

Verzin maar wat

  • #15
De tekening van de buitenafwerking is inderdaad hoe ik het ga doen. de trespa aan de zijkant komt verticaal dus de rachels komen horizontaal met uitsparing op de lengtes.

Daarnaast denk ik om de koudebrug als volgt op te lossen. Ik gebruik als onderste stelregel een geïmpregneerde balk van 16cm breed. Die balk monteer ik op het beton met het schuimband erondermaar ik laat ik de balk 2cm uitsteken aan de randen van de betonnen fundering. Vervolgens ga ik HSB opbouwne met 14cm stijlen en regels maar houd die wel gelijk aan de rand van de betonnen fundering. Vervolgens plak ik aan de vorstrand 2cm drukvaste isolatie en laat de DPC-folie vanaf de onderste stelregel de 2cm uitsteek van de stelregel en de bovenkant van de isolatie overlappen.

Wat adviseren jullie om als isolatie tegen de vorstrand te gebruiken? EPS of iets dergelijks?

Is het nog verstandig om tegen de isolatie die ik tegen de vorstrand plak een soort van kleine grindkoffer (10cm breed en 50cm diep) zodat het grondwater niet al te veel grip krijgt op de isolatie?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #16
Voor de vorstrand kun je het beste een Pir of Purplaat pakken.
Neem ze met een bitumen cacheerlaag.
De zelfde die je waarschijlijk ook op het plaatdak zult gebruiken.
Plak deze met bitumenkit tegen het beton.
De buitenzijde een grindkoffer is prima.
Weet niet als er bestrating over de gehele breedte van 6 meter komt maar al dt niet zo is laat dan het grind in het zicht liggen.
dit houd je gevel ook perfect schoon.
Doe het grind op de plaatsen waar bestrating komt niet.
Omdat anders het zand langzamerhand tussen het grind verdwijnt.
En dan gaat je bestrating zakken.
En bij de trespa platen kun je ook gerust de regels vertikaal plaatsen.
Als je op het midden van die 250 diep maar een lat hebt waar je hem aan vast kunt zetten.
En dan heb je ook een betere ventilatie want de lucht kan dan onbelemmerd stromen.
Zet wel even een bosticband achter de naden van de platen.
Dit zorgt er gelijk voor dat het achter ligende hout niet nat word.
En het trespa kan vrijuit werken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Rene de klusser schreef:
Plak deze met bitumenkit tegen het beton.
Als je zekerheid wil dat deze plaat heel lang op zijn plek blijft zitten zou ik het mechanisch doen, bijvoorbeeld vier schroeven met volgringen.
PUR zou ook kunnen maar dan zal je die platen een tijdje moeten aandrukken.
 

Bernardo

  • #18
Nog even een vraag over de oplossing van een koudebrug:

Ik heb een spouwmuur met op de binnenmuur een broodjesvloer. Dus dan is het binnenspouwblad verbonden met de bovenkant vloer en dus een koude brug?
Hoe los ik dit op? Als ik het goed bekijk zou er dus iets onder de opegging van de vloer moeten komen. Maar wat zou dat dan moeten zijn?
Op de vloer lost lijkt me het proleem niet op.
 

Ralph

  • #19
Is niet op te lossen dus, daarom zijn ze in Duitsland al dik 30 jaar geleden van dit systeem afgestapt en is zwevende dekvloeren de standaard daar.
Je zal dit dus voor lief moeten nemen bij verbonden dekvloeren.

Daarnaast spreken we van een warmtebrug en geen koudebrug. De ruimte word immers warm gestookt neem ik aan. :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Koudebruggen zijn beperkt gewoon toegestaan en geen probleem. Bij een broodjesvloer gaat het alleen om waar het betonnen liggertje op de fundering ligt. Dit is een heel klein oppervlak, dus geen probleem.

Elk type betonvloer werkt met oplegnokken, dus kleine koudebruggen. Zeker niet als de fundering (incl. eventuele opmetseling) ook is geïsoleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu