Zeil leggen

Sunderland

  • #1
In de betonnen gang wil ik zeil leggen. Ik heb hier geen ervaring mee en ken ook niemand die weet hoe je dit moet doen.

Kan ik het zeil plakken op de betonnenvloer en met spijkers extra bevestigen? Er zitten nog enkele resten van ded vloerbedekking van de vorige bewoner.

Wie kan mij adviseren?
 

Toon

  • #2
Ten eerste alle oude vloerbedekking verwijderen, ook alle verdere oneffenheden. Vloer moet goed schoon zijn. Er mogen geen uitstulpingen en scherpe deeltjes aanwezig zijn, anders loop je het zeil kapot. Gewoon lijmen, spijkers zijn niet nodig.
Verder zou je ook nog hier bij vinyl vloer leggen kunnen kijken.

Succes!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Kun je nog even nader omschrijven wat voor soort "zeil" je bedoelt?

Bedoel je vinyl (zo'n "zeil" met een zachte achterkant, en verkrijgbaar in allerlei structuren) of linoleum/marmoleum (heel stug, hard materaal met een harde achterkant).

Dergelijk materiaal wordt nooit gespijkerd, om de eenvoudige reden dat het geen gezicht is. Afhankelijk van het soort en toepassing kan het soms geheel los gelegd worden, soms moet het gelijmd worden.

Vinyl kun je wel zelf leggen, linoleum moet je laten doen. Overigens is het leggen van vinyl bij veel leveranciers gratis, en het netjes rechtsnijden van de randen een heel lastig werk voor ongeoefenden, dus waarom zelf doen?

In elk geval moet de ondergrond heel vlak zijn en zonder ribbels, putten en losse korrels. In de praktijk betekent dat, dat het beton meestal geëgaliseerd moet worden. Dat egaliseren is voor een beetje handig iemand best wel zelf te doen, en er zijn diverse keren op het forum vragen over beantwoord.
Kijk daarvoor ook even hier.

De oude vloerbedekking moet er echt helemaal uit.
 

D.H. Zelf

  • #4
Wat ook nog goed is om op te letten is de dikte. Vinyl is in veel diktes verkrijgbaar, vooral de duurdere zijn erg dik.