Zeil leggen

Sunderland

  • #1
In de betonnen gang wil ik zeil leggen. Ik heb hier geen ervaring mee en ken ook niemand die weet hoe je dit moet doen.

Kan ik het zeil plakken op de betonnenvloer en met spijkers extra bevestigen? Er zitten nog enkele resten van ded vloerbedekking van de vorige bewoner.

Wie kan mij adviseren?
 

Toon

  • #2
Ten eerste alle oude vloerbedekking verwijderen, ook alle verdere oneffenheden. Vloer moet goed schoon zijn. Er mogen geen uitstulpingen en scherpe deeltjes aanwezig zijn, anders loop je het zeil kapot. Gewoon lijmen, spijkers zijn niet nodig.
Verder zou je ook nog hier bij vinyl vloer leggen kunnen kijken.

Succes!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Kun je nog even nader omschrijven wat voor soort "zeil" je bedoelt?

Bedoel je vinyl (zo'n "zeil" met een zachte achterkant, en verkrijgbaar in allerlei structuren) of linoleum/marmoleum (heel stug, hard materaal met een harde achterkant).

Dergelijk materiaal wordt nooit gespijkerd, om de eenvoudige reden dat het geen gezicht is. Afhankelijk van het soort en toepassing kan het soms geheel los gelegd worden, soms moet het gelijmd worden.

Vinyl kun je wel zelf leggen, linoleum moet je laten doen. Overigens is het leggen van vinyl bij veel leveranciers gratis, en het netjes rechtsnijden van de randen een heel lastig werk voor ongeoefenden, dus waarom zelf doen?

In elk geval moet de ondergrond heel vlak zijn en zonder ribbels, putten en losse korrels. In de praktijk betekent dat, dat het beton meestal geëgaliseerd moet worden. Dat egaliseren is voor een beetje handig iemand best wel zelf te doen, en er zijn diverse keren op het forum vragen over beantwoord.
Kijk daarvoor ook even hier.

De oude vloerbedekking moet er echt helemaal uit.
 

D.H. Zelf

  • #4
Wat ook nog goed is om op te letten is de dikte. Vinyl is in veel diktes verkrijgbaar, vooral de duurdere zijn erg dik.

Voor de beginners is het makkelijker om iets minder dik materiaal te kiezen. Snijden met vogelbekmesjes, die je vaak moet vervangen, als je rustig werk kan er niet zoveel misgaan.

Wat betreft het gratis leggen, dat is natuurlijk onzin, dit is in de prijs verrekend, de goedkope zaken bieden vinyl zonder leggen aan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
D.H.Zelf schreef:
Wat betreft het gratis leggen, dat is natuurlijk onzin, dit is in de prijs verrekend, de goedkope zaken bieden vinyl zonder leggen aan.
Wij gebruiken op het forum liever geen woorden als onzin tenzij het niet anders kan, of iets onzin is kan de vragensteller normaal gesproken zelf wel beoordelen.
U vergeet daarbij te vermelden dat wanneer de leverancier het vinyl legt er garantie op leggen zit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat gratis leggen is geen onzin.

Er zijn duurdere zaken die niet gratis leggen en er zijn goedkopere zaken die het wél doen, net afhankelijk van de "policy" van het bedrijf.

En indien je er helemaal niet handig in bent, waarom zou je dan je vloerbedekking verpesten, als het bij de betreffende winkel (toevallig?) gratis leggen is?

Ik ben (vind ik van mezelf) best wel handig, maar heb bij het leggen van vinyl al diverse keren net te veel afgesneden, en je krijgt het er niet meer aan... Vooral in het begin, als je nog niet gewend bent, wil het nog wel eens fout gaan. Tenslotte doe ik het niet dagelijks.

Vandaar mijn suggestie, ik bedoelde niet: ga naar een winkel waar ze het gratis leggen, maar: als het toch gratis gelegd wordt, waarom dan zelf knoeien...
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
Soms wordt het ook geplakt met dubbelzijdig tape langs de randen.
 

Dingena

  • #8
Als de vloer vlak en schoon is wordt er over het algemeen dubbelzijdig plakband gebruikt. Geheel verlijmen gebeurt alleen in ruimtes met bv stoelen die schuiven of rollen.

Het is niet zo dat de duurdere soorten dikker of dunner zijn. Er zijn tegenwoordig verschillende diktes. De meest gemaakte fout is dat er gedacht wordt hoe dikker het vinyl is hoe beter het is. Dit is niet waar.

'Dun' vinyl met een flinke harde, dikke toplaag erop is in totaal vaak 2 a 3x zo dun als de dikke meeverende en zijn veel beter qua kwaliteit.
Slijtage is eerder te zien bij dik verend vinyl en er betaan hele dunne soorten vinyl waar je dagelijks met een heftruk overheen kan rijden... (projectvinyl, ijzersterk en dun).

Het beste advies in deze: ga naar een speciaalzaak. Hier wordt je goed voorgelicht, het leggen is vaak gratis dus zowel op het product als op het leggen heb je dan garantie.
 

Dingena

  • #9
D.H. Zelf schreef:
Snijden met vogelbekmesjes, die je vaak moet vervangen, als je rustig werk kan er niet zoveel misgaan.
Graag zou ik de TS erop willen wijzen dat dit soort mesjes door stoffeerders alleen voor tapijt gebruikt worden en zeker niet! voor vinyl!
Gewoon rechte mesjes gebruiken.
 

Fiesiekus

  • #10
Het feit dat het in een gang (lang en smal met diverse drempels en uitsparingen) wordt gelegd duidt erop dat er veel en lastig snij-werk moet worden verricht. Zonder ervaring wordt dat een moeilijk karwei met het risico dat je verkeerd snijdt.

Dus advies: laten doen; bij voorkeur door een bedrijf dat het gratis en met garantie voor u doet.
 

Sunderland

  • #11
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Het is een huurhuis voor slechts een jaar en het zeil heb ik gekocht bij een woonwarenhuis. Het leggen zal ik zelf moeten doen.
Naam woonwarenhuis verwijderd. Moderator

Leg je dan eerst het zeil op de goede plek en dan bijsnijden of eerst de exacte afmetingen uittekenen op het zeil en dan uitsnijden en bijsnijden?
 

Toon

  • #12
Als het een huurhuis is, dan zal je het zeker moeten verwijderen als je er weer uit gaat. Ik zou het daarom niet volledig verlijmen, maar alleen langs de randen. Neem dat een lijm op waterbasis, of gebruik dubbelzijdig tape, dat is dan weer makkelijker te verwijderen.

Eerst het zeil leggen en dan op maat snijden. Uitrekenen en kant en klaar op maat snijden is niet te doen.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu