Zeer warme zekering in meterkast: graag advies

Jur

  • #1
Ik kom zojuist van mijn meterkast vandaan waar het gek ruikt, naar smeulend plastic.

Ik heb een oude meterkast met daarin porceleinen zekeringen. Een van deze zekeringen (16A, 500V) was gloeiend heet, en de kast eromheen ook. De zekering is niet gesprongen, maar de keramieke ring waarin de zekering zat is wel gebroken (en zwart).

Zou iemand mij kunnen adviseren wat te doen? Naar mijn weten was de zekering niet overbelast (de droger draaide en er staat een kleine lamp op).

Ik vind het geen fijn idee dat iets gloeiend heet staat te worden terwijl ik zelf bijvoorbeeld naar mijn werk ben.

Bij voorbaat dank!

Jur
 

Pepjo

  • #2
Meteen de zekering vervangen en kijken wat er dan gebeurt.
Als het nog steeds warm wordt de porceleinen houder wisselen met een andere groep en kijken wat er gebeurt.

Als het aan de houder ligt een automaat kopen, er bestaan automaten die je op de plaats van de porceleinen zekeringhouder schroeft.
 

Chathanky

  • #3
Als dit het enige verbruik was zoals je beschrijft is het mogelijk dat er een slechte verbinding zit in de groepenkast.
Dit kan een niet goed aangedraaide zekering zijn, zo niet dan is het verstandig om een installateur de verbindingen in de kast eens na te zien.

Dit kan brandgevaar met zich mee brengen.
 

Ronald42

  • #4
Indien het contactpunt in de meterkast zwart is en dat denk ik wel. (Draai een andere zekering eruit ter verglijking.) Dan groep uitzetten en niet meer gebruiken. Dit om verdere schade en kosten te voorkomen, brand is niet ondenkbaar. Morgen installateur of huisbaas bellen.
 

Jur

  • #5
Dank voor de snelle reacties! Het contactpunt is inderdaad zwart. Ik ga morgen iemand bellen.
 

Toon

  • #6
Pepjo schreef:
Als het aan de houder ligt een automaat kopen, er bestaan automaten die je op de plaats van de porceleinen zekeringhouder schroeft.
Dit liever niet doen, de betrouwbaarheid hiervan is niet erg groot.
 

Gerrit

  • #7
Bekend probleem. Zekering is niet strak genoeg aangedraaid, er komt wat vonkvorming aan de voet, oxydatie, en het wordt steeds erger.
Even de passchroef vervangen en meestal ben je dan klaar. Het kan natuurlijk zijn dat er ergens anders een los kontakt zit maar dan wordt de zekering op zich niet zo heet.
 

Chathanky

  • #8
Toch is het verstandig om de schroefverbindingen en de bedrading nabij de zekering na te kijken, door de warmtegeleiding kunnen schroefverbindingen los gaan zitten, koper uitgloeien en isolatie smelten, uitharden of verkolen.

Als het tegen zit kan het wel eens zijn dat de complete groep uitgewisselt moet worden en de bedrading.

Vanaf hier kunnen wij de schade niet beoordelen. Echter uit ervaring genoeg gezien dat het behoorlijke schade kan opleveren.

Wat er achter het bakeliet verstopt zit zie je niet bij uitwisselen van een passchroef en zekeringhouder.
 

Gerrit

  • #9
Vaak is dat ook noodzakelijk. In gevallen waarbij ik dit tegenkwam zat (door de hitte) de passchroef soms zo vast dat het boutje afbrak. Dan is vervangen de enige optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu