Zanussi ZTE 285 start niet na reparatie

Bellod

  • #1
Ik heb een wasdroger gerepareerd die opeens "dood" was, ik heb de lnk304gn en de weerstand r76 vervangen . deze was 47 ohm en heb ik vervangen voor 100 ohm.
nu doet de droger het weer , we kunnen de programmas selecteren en de tijdsindicatie komt in beeld maar als we op de startknop drukken reageert deze helemaal niet
alle stekkers hebben we nog een keer goed aangedrukt
ik heb de startknop ook al 10 seconden ingedrukt om te resetten maar daar regeert hij ook niet op.
ook komt er geen foutcode op het display ook niet als we hem proberen uit te lezen.
heeft iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn
alvast bedankt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Niemand zal op afstand kunnen bepalen of het vervangen van die weerstand door een 2 x zo grote waarde dit probleem oplevert. Want er zijn geen bedradingsschema's van printplaten van witgoedapparatuur beschikbaar.

Er zijn van het betreffende IC wel schemaatjes op het internet te vinden, maar die betreffen schakelsuggesties van de fabrikanten en zeggen niets over het werkelijke schakelschema.

Ik vraag me af waarom je er niet een originele weerstand van 47 Ohm in hebt gezet. Daarmee sluit je de verkeerde reparatie uit als oorzaak van het nu optredende probleem. Het zou namelijk kunnen zijn dat de uitgangsspanning van de powersupply daardoor te laag wordt of bij belasting in elkaar stort.
 

Bellod

  • #3
Dit werd geadviseerd op wasmachines .nl en wasdrogers .nl ik heb verschillende printplaten zo gerepareerd en die werken alemaal wel naar behoren dus verwacht ik niet dat het probleem daar in zit.
maar zou het aannemelijk zijn dat het net bij deze droger wel zou zijn?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Misschien helpt het om eens e.e.a. te meten. De (laag)spanning op de printplaat, de spanning op de startschakelaar of ohms meten (zonder spanning op de machine).

Dat soort dingen.

Persoonlijk zou ik nooit een origineel onderdeel vervangen door een met de dubbele waarde, alleen maar omdat het ergens op een site vermeld staat dat dat kan. Elke opbouw van schakeling is nu eenmaal anders, men heeft niet voor niets voor 47 Ohm gekozen.

Als het al 47 Ohm was, misschien was het wel een spoeltje van 47 microHenri... Ik ken die schakelingen in die witgoedapparaten wel een beetje: spoeltjes komen vaak voor en lijken net weerstandjes als je het niet weet.
 

Bellod

  • #5
Ik weet wat je bedoeld, en die spoeltjes op de print worden aangeduid met een L en de weerstanden met een R. dit was ook een groene weerstand met het opschrift 47 ohm


die informatie komt van harry o op dit forum ook bekend

maar het is het proberen waard , in ieder geval bedankt voor je advies en ik laat nog weten wat de uitkomst is
 

Ronald41

  • #6
Die modificatie is inderdaad een bekende, bedoeld om herhaling van het defect te voorkomen. Wat overigens niet betekent dat het voor elk type toestel geldt, maar zover ik weet voor dit toestel inderdaad wel.

Weet je zeker dat je alle stekkers/aansluitingen weer op de goede plaats hebt zitten, niets verwisseld? En wat Kees al zegt - meten is weten.
 

Bellod

  • #7
De stekkers passen er maar op 1 manier op (door alle nokjes en gleufjes) ik ben dit zelfde euvel tegen gekomen bij een wasmachine van zanussi alleen is toen het probleem vanzelf ontstaan en niet na een reparatie en ik heb toen niet kunnen vinden wat het is
ik vroeg me dus af of dat vaker voorkomt omdat ik het nu al voor de 2e keer zie
 

Bellod

  • #8
Ik heb de kans niet gekregen om verder te kijken, die meneer waar de droger van was had al een andere monteur in de arm genomen en die schreef de droger meteen af, omdat het besturingssysteem niet meer werkte.
en een nieuwe printplaat was het niet waard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu