Zanussi wasdroger geeft foutmelding

-Margriet-

  • #1
Ik heb een Zanussi wasdroger. Ik zal - zodra gevonden - het typenummer hier vermelden.

Hij is nu een jaar of 7-8 oud, vermoed ik. Hij heeft programma's en tijdklok. Het is een condensdroger.


Als ik hem aan zet, dan gaat hij één keer rond (doet hij altijd volgens mij). Daarna valt hij stil. Na énige tijd begint het lampje te branden van het "anti kreukprogramma". Dat gebruik ik niet/nooit. Vervolgens piept hij dat hij klaar is.

Is dit een electro-probleem? Kan ik het oplossen door een nieuwe printplaat van eenzelfde apparaat erin te zetten? Of is er iets anders loos?

De laatste tijd was hij in zijn geheel wel wat lawaaieriger..... maar hij droogde wel goed!

Wie oh wie heeft een idee, of kan me helpen. De servicemeneer kost sowieso 50 euries, en dan nog ruim 5 euro per 5 minuten werk. Ik denk dat dit apparaat dat niet meer waard is (incl. materiaal). Dus als ik het zelf kan proberen - voor weinig - dan ben ik heel blij! En anders ga ik voor nieuw ;)

Ben benieuwd!
 

HarryO

  • #2
We hebben toch echt het type nummer nodig.
Staat in de deur rand op een stikker.
Bij voorkeur ook nog het PCN nummer er bij vermelden.
 

-Margriet-

  • #3
Model : TCE 7114
ProdNR : 916725619 | 00
Type : P542254
Serienr : 40200212

Is dit voldoende? en waar vind ik anders die code die je vraagt?
 

HarryO

  • #4
Controleer of hij een foutmelding geeft.
- Zet de droger op het kast droog programma en zet hem aan.
- Druk dan de toetsen Start/Pauze en Lage temperatuur samen in en houd deze ingedrukt.
- De lampjes Einde en Start/Pauze gaan dan knipperen in een bepaald patroon.
Wat is dit patroon?
 

-Margriet-

  • #5
- De lampjes Einde en Start/Pauze gaan dan knipperen in een bepaald patroon. Wat is dit patroon?
hmmm ik weet niet of ik dezelfde droger voor me heb als jij :? ik heb alleen een start/stop-lampje. Geen begin + einde lamp. of bedoel je enerzijds het lampje boven de knop en anderzijds het "eindelampje" dat rechtsonderin zit?

Zie onder wat ik heb gezien:



Ik heb hem op "A" gezet, en toen de bedoelde twee knopjes ingedruk (oranje start/stop en temperatuurknop).

Dan gaan alle lampjes in volgorde knipperen, van links naar rechts, dan van boven naar beneden en weer van vooraf aan. Het enige lijkt dat hij bij de temperatuurlamp iets langer "wacht" voordat hij verder gaat met het rijtje aflopen.

Ik zet hem op "C" en druk dan dezelfde combinatie in. In dát geval slaat hij direct op de foutmelding: het anti-kreuk lampje gaat branden, het apparaat piept en de start/stop-knop-lamp knippert hééél langzaam. Volgens mij brandt de eindelamp niet...

Is dit voldoende?
 

HarryO

  • #6
Dit is de droger die ik bedoel.

Einde lampje is de 3de van boven rechts.
Start/Pauze zit boven de Start/Pauze toets.

Start je de droger wel op voordat je de toetsen combinatie gebruikt?

Dus programma C, droger starten, even wachten totdat hij loopt en dan pas Start/Pauze en Lage temperatuur samen indrukken en ingedrukt blijven houden totdat Einde en Start/Pauze gaan knipperen.
 

-Margriet-

  • #7
Hoi,

Ik heb gegeken wat hij doet. Kwam via jouw handleiding tot de conclusie dat het knipperlampje dus niet de anti-kreuk is (hoe kom ik eraan?!), maar het einde lampje.

De foutmelding met jouw handels wijze is uiteindleijk de zelfde die hij na zóveel minuten stilstaan geeft:

aan/uit + eindelamp knipperen eerste keer tegelijk, daarna 4x het eindelampje en overnieuw allemaal tegelijk.

Dus : 2 lampjes aan, 4x samen en weer rust -> 2 lampjes, 4x samen en rust enz.

Bij elk van deze knippers is er een harde piep : 5x in totaal en daarna dus ook rust.
 

HarryO

  • #8
Dus 5 keer Einde en 1 keer Start/Pauze?

Staat voor E51
De piep is ook 5 keer, dus een fout in de 5X serie.

E51 is "Motor power triac short-circuited."

Motor defect, aanloop condensator defect, kabel tussen motor en elektronica defect, elektronica defect.
Haal de snaar ter test even van de spanrol en laat de motor dan even onbelast lopen.
Blijft de motor dan werken?
 

-Margriet-

  • #9
Dat zou kunnen... idd de eindeknop is 5x, waarvan de eerste keer met de start/pauzeknop samen. Dus jouw analyse klopt denk ik wel.

Het klinkt wel ernstig??
Ik ga op jacht om jouw test uit te voeren...


handigste om de bovenkant er dan dus even vanaf te halen? Dan kom ik er wel bij... toch?

Ga ik vandaag (of morgen) uitproberen! Ben benieuwd!
 

-Margriet-

  • #10
Ik heb de snaar niet losgekregen (weet niet goed hoe, en kwam er niet bij).

Heb wel geconstateerd dat de trommel één rondje "Draait", en daarna dus stopt. De snaar om de trommel staat nog wel strak.

Met het op zijn kant leggen van de machine rammelde er uiteindelijk geld in de trommel. Dat is ergens vandaan gekomen, en het zat daar blijkbaar eerder vast. Ik vermoed dat het heeft vastgezeten in de afwatering?

Nu het los is, is het probleem échter niet van de wereld verdwenen (nog steeds foutmelding). Of kun je de machine ook "resetten" ?

Ben benieuwd wat nu te doen....
 

-Margriet-

  • #11
Heeft iemand nog een idee?
 

HarryO

  • #12
Sorry, je reactie over het hoofd gezien...

Verwijder het paneel aan de zijkanten.
Je kunt dan de snaar er wel afkrijgen, wip hem van het spanwiel af, de motor kan dan vrij draaien.

De trommel hoort beide kanten op te draaien.
 

Michielb

  • #13
Volgens mij had ik hetzelfde probleem met mijn droger van hetzelfde type; draaide 1 keer en vervolgens niet meer, lampjes bleven branden alsof hij nog gewoon bezig was. Bij mij was de oorzaak een defect relais op de stuurprint. Na vervangen van dit relais voor een paar euro doet de droger het weer prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu